M
Ska måla om en del av fasaden och tänkte då tvätta av den först.

Min första tanke var väl att använda någn av alla de fasadtvättmedel som finns, men sen läser jag från färgtillverkaren (Engwall och Claesson) att alkydoljefärg förstörs om det tvättas med alkaliska medel.

Alla fasadtvättar jag hittat är alkaliska. Ph runt 12-13 är inte ovanligt.

Någon som har en idé om vad som är lämplig att tvätta med istället?
 
M
Vet inte om ngn annan är intresserad men kan ju fylla på med det svar jag fick från tillverkaren:

"Det stämmer att starkt alkaliska ämnen bryter ner oljefärger. De ”förtvålar” triglyceriderna som linoljan består av.
Det är därför inte lämpligt att använda stark lut eller soda då det är nästan omöjligt att skölja av dessa ordentligt.

Såpa är ofarligt men risken är att det inte biter om smutsen sitter ordentligt. Det är viktigt att underlaget är ordentligt rent innan man målar.

Det vi förslår är utspädd ammoniak, spädd till ca 10%. Den har fördelen att ammoniak är en gas och därför avdunstar.

Annars går det att använda vanlig målartvätt. Den är också alkalisk men om man sköljer riktigt noga med mycket vatten så brukar det gå bra. Målartvätt är effektivt och gör att färgen blir lite ”uppruggad” så att det nya skiktet fastnar bättre. Skölj med mycket vatten men använd inte högtryckstvätt. Det är viktigt att träet är torrt innan du målar."
 
MultiMan
Jag har använt Byggmax (alkaliska) fasadtvätt flera gånger. Inga som helst problem med alkydoljefärg. Mycket bra rengöringsförmåga och färgen fäster dunder efteråt. Det i starkaste blandningen innan målning, tror det var 1:10. För enbart tvätt ska blandningen vara väsentligt svagare. Ingen färg löstes upp, blev endast ren och lite mattare.

Nu är det något/några år sedan senaste användningen, men medlet var även då kraftigt alkaliskt. Det enda som tog permanent skada var gräset nedanför, så lägg skydd om du har fin matta i närheten.
 
M
Tack!

Läste på lite ytterligare på andra sidor och tydligen var det klokt att blöta ner fasaden ordentligt innan man sprutar på medlet, annars riskerar man att det suger in på ett sätt som gjorde det besvärligt att skölja av.

Såg även tipset att man kan ha på lite ättiksvatten efteråt om man vill vara säker på neutralisera det alkaliska.
http://wibofarg.se/Linoljefarg/tvattrad.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.