Hej,

jag har spenderat de två senaste dagarna med att läsa på om asbest efter att en bekant som jobbar inom projektering med bland annat asbestsanering kommenterat en bild jag la upp på facebook under min rivning av kök.

Photo 2013-07-17 20 58 07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han kommenterade att han inte skulle röra stänkskyddet eftersom det med stor sannolikhet är satt med fix/fog som innehåller asbest.

Huset är byggt någon gång på 50-60talet vilket innebär att risken finns att material med asbest använts. Dock har jag svårt att tänka mig att kaklet har suttit där sedan huset byggdes, vilket skulle innebära ca 50-60 år. Jag har dock utan framgång försökt få svar på vilka material som använts och när kaklet sattes. Före detta hyresvärden Järfällahus påstår sig sakna dokumentation över sådant.

Ytterst märkligt säger jag, de skickar ju ut rapportering över vilka löpande underhåll som görs och har gjorts. När luckor målats om, när golvmattan lades in eller när det tapetserats om osv. Hur kan de inte veta när kaklet sattes?

Kan man inte till och med kräva av de att de ska veta?

Kan man genom att kolla på kaklet uppskatta åldern på det?


Sedan till nästa sak, de ligger ju linoleummatta i hela lägenheten. Där under ligger en till linoleummatta och under den ett tredje lager av antingen en plastmatta eller en linoleummatta. Under den någon pappersliknande och på sina håll ser man betong varvat med något som jag med mina lekmannaögon tycker liknar svartlim.

Nu har jag redan varit på denna matta när jag rev och flyttade en vägg. Dock bara lite, men jag måste ha ut alla mattor för att kunna lägga furugolvet jag köpt. Då ska jag oroa mig för att det är asbest i mattlimmet också förmodar jag?

Photo 2013-07-17 20 55 28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag vet att man får olika svar beroende på vem man frågar om hur farligt asbest egentligen är, precis som med allt annat farligt så säger hälften att det är direkt farligt från första fibret och andra säger att det kräver långvarig exponering.

Jag lutar åt det senare, men kan inte hjälpa att oroa mig över mina två döttrar.

Så summan av det hela, är det enda rätt att ta prover och skicka på analys eller ska jag med hjälp av min nyinköpa halvmask (som jag inte ens vet om dem klarar asbest) riva ut allt, försöka sluta utrymmena så gott det går och våttårka rubbet?

Kanske tom spraya golv/fix när jag knackar loss osv?

Eller sa jag sätta skivor på betongväggarna och kakla över det gamla? Och vad gör jag med mattan egentligen?

Många frågor blev det!
 
Kan tyvärr inte säga om dina grejor innehåller asbest eller inte men tycker att du kan riva ur allt i lugn o ro och städa noga efter dig.
Har också bara hört att asbest är farligt under långvarig exponering och skulle nog inte oroa mig allt för mycket över det.
Är du riktigt orolig får du skaffa dig skyddskläder (överdrags kläder) som du kan slänga efter du har använt dom.
Jag hoppas att det går bra för dig och dina döttrar med renoveringen....:)
 
Både mattan och kaklet ser ut att kunna innehålla asbest. Jag skulle inte rekommendera dig att riva det hur som helst då asbest inte är att leka med trots att många här på forumet verkar tro det. Du kan riva själv men kolla upp noga hur det ska göras innan du börjar, avgränsa ytorna ordentligt!! Det finns bra filmer om hur en asbest sanering ska gå till på Youtube.
 
Asbest är ju inkapslat i materialet, släpps det verkligen lös av att bara dra av mattan? Jag behöver ju inte på och slipa på limmet direkt. Bara lägga foam för att jämna ut ojämnheter och sen på med golvet.
 
Det är nog ingen här på forumet som tror att asbest är att leka med..;)
Däremot är det ju inte radioaktivt och man dör inte direkt av en exponering om man nu inte får ett par 100kg över sig o kläms till döds.
Det ger en ökad risk att dö för tidigt , men det finns hur mycket andra grejor som helst att oroa sig över i det fallet också.
Är du orolig kan du ju lämna in och testa om det innehåller asbest , annars så kan du skydda dig med kläder och mask samt städa noggrant efter dig.
 
Se till att filtret för masken är märkt "P3".
 
Kaklet kan mycket väl ha suttit på väggen sen huset byggdes.
När jag rev mitt badrum med kakel från då mitt hus byggdes (1948) så skickade jag in lite bitar för test. Kostade nått på 600 kr. Det var det värt tyckte jag. Det fanns inget asbest i fix och fog så jag kunde riva utan att vara orolig.
 
En engångsoverall och andningsskydd är en billig försäkring om man misstänker asbest. Det frigörs inte så mycket fibrer vid rivning av kakel eller mattor men att vara försiktig är aldrig fel. Stäng till utrymmena du jobbar i och dammsug när du är klar så har du minimerat spridningen. Alternativt så skickar du in ett prov som Danne_k_ skriver.
 
Är det någon här på forumet som läst hur länge det kan ta för asbestfibrer att lägga sig? Om inte läs lite innan ni ger råd om att det bara är att riva och dammsuga efter sig.
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
Mattan i sig behöver du inte oroa dig för då det ser ut som en linoleummatta. Dock kan svartlimmet innehålla asbest.

Asbestfiber kan hålla sig luftburna i flera dagar. Och slipning är det absolut bästa sättet för att hålla det i luften.:thumbdown: Så glöm allt med slip. (y)

Så det är kanske läge att hyra hem en luftrenare till rummet du river i för att sedan dammsuga och våt torka.

Skulle det bli någon hålighet i golvet så kan du alltid spackla.
 
Det slutade med analys på både golv och kakelfix/fog, båda negativa så det är bara att återgå till rivning som vanligt. Inget annat en vanliga skydd behövs denna gång.
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.