Vi ska kexa ihop 2st 2400x600 massiva ekskivor till att bli 2400x1200 till en köksö. Bör man vara orolig att träet rör sig och med tiden förstör skarven? Sen funderar jag även på om man måste plana till sidorna som skall kexas, för om jag inte missminner mig så är väl skivorna aningen rundade längs kanterna?
 
Insidan av skivorna är nog inte rundade.

I teorin rör sig parallella skivor likadant och det borde därför gå bra.

De massiva bänkskivorna är ju uppbyggda av mindre bitar som hålls ihop på samma sätt.

Var bara noga med att fästa skivan så att den kan röra sig på bredden.
 
Jag har skarvat ihop skivor på detta sätt med enbart limning.
På med trälim, på med tidningspapper över skarven och pressa ihop skivorna från alla håll och över skarven (jag har pressat mellan golv och tak) , sen är det bara slipa bort pappret.

Finns ett bättre sätt tar jag gärna åt mig det.
 
Workingclasshero skrev:
Jag har skarvat ihop skivor på detta sätt med enbart limning.
På med trälim, på med tidningspapper över skarven och pressa ihop skivorna från alla håll och över skarven (jag har pressat mellan golv och tak) , sen är det bara slipa bort pappret.

Finns ett bättre sätt tar jag gärna åt mig det.
Är det bättre att använda tidningspapper? Jag har tidigare använt mig av gladpack, byggplast eller annan plast när jag inte vill att det ska fastna mot något, eller är det någon annan anledning?
 
Finns det bättre än

kex (domino)
kopplingsbeslag
vattenfast lim
40100450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nimajneb skrev:
Finns det bättre än

kex (domino)
kopplingsbeslag
vattenfast lim
[bild]
När jag skarvat bänkskivor har jag gjort så, funkar klockrent.
 
Drömhus2012 skrev:
Är det bättre att använda tidningspapper? Jag har tidigare använt mig av gladpack, byggplast eller annan plast när jag inte vill att det ska fastna mot något, eller är det någon annan anledning?
Har inte provat, men det kan vara ett typiskt bättre sätt!
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.