Hej

Går i planerna på att bygga hus och är planeringskedet ännu. Går det att montera en golvkonvektor i mellantaket och blåsa neråt? tycker persongligen att det ser bättre ut samt tar ju ingen plats. Den skulle vara kopplad till bergvärme. Åsikter eller något man bör tänka på?
 
D
Ser bättre ut än vad? Än golvkonvektor i golv eller takkonvektor? Finns ju speciella takkassetter. Annars borde väl din idé fungera, om det inte blir problem med luftning.
 
Det var just kasetterna jag inte gillar, utan tänkte istället bara att det skulle bli ett galler i taket. I mina ögon snygg lösning. Kan det bli problem med kondens när själva "kasetten" blir vänd upp och ner. Eller kondensar elementet överhuvudtaget?
 
D
Om du bara kör värme så blir det inga problem med kondens.
 
Jag förstår inte varför du funderar på en sådan lösning i ett nybygge. Varför inte golvvärme?
Golvvärmen har lägre framledningstemperatur och inga fläktar som kan samla damm eller störa med ljud eller luftdrag. Dessutom är det skönt att gå på golvvärme utan skor.
 
Sorry, förklarade mig dåligt. Konvektorn skulle bara vara till för kylning. Golvvärme blir det nog, vattenburet i både nedre och övrevåningen. Där kanske det inte går att lägga en golvkonvektor pga kondens, om man inte skulle bygga någon typ av dropplåda. Där emot har ja hittat två konvektorer som skulle passa mig i smaken.

http://www.archiexpo.de/prod/sabiana/kassetten-geblasekonvektoren-51461-123476.html

http://www.archiexpo.com/prod/technibel/cassette-split-air-conditioners-reversible-50616-87648.html

Åsikter om dem?
 
D
Ja, om du kör kyla så måste du ha konvektorer som har kondensskål och i de flesta fall även en kondensvattenpump. De takkonvektorer du pekar på ser ju ut som så gott som alla takkassetter? En liknande har jag monterad uppe i hallen utanför sovrummen och det fungerar felfritt.
 
Ett välisolerat hus med markiser behöver ingen kylning.
 
D
Det beror nog på var huset ligger och vilka önskemål man har på inomhustemperatur. Vårt hus är välisolerat men jag kan lova dig att markiser inte hade räckt långt. T.ex. blåser det ofta mycket samtidigt som solen skiner kraftigt. Vad gör du med dina markiser då?
 
Markiser är väl inte helt gratis heller, och då tror jag nog mer på kylningen. Kylinstallationen blir ju billigare och effektivare i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.