Skaffade mig en Stiga Autoclip 520 Limited Edition efter att ha sålt min Stiga Park och tänkte här dela med mig av mina erfarenheter så här långt.
2013-07-14 06.27.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-07-14 06.27.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-07-14 06.26.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inköpspris 16.900kr köpt av en lokal Åf med egen serviceverkstad. Åf fräste även ner begränsningskabel med hjälp av maskin. Huset till maskinen är placerat under min trappa in till huset. Där står det väderskyddat och strömtrafo och signalsändare ligger i min krypgrund.

Tomtytan är tvådelad med en sk. stängd yta om ca 300-350 kvm som kommer bli ca 500 senare i sommar. Huvudytan är ca 5-600 kvm runt huset. Ytan går hela vägen runt huset förutom en plattgång som är 2 m bred. Finns en smal passage där det står stora cypresser, på sidan närmast huset är det ca 70 cm mellan begränsningskabeln till huset och den till cypresserna och på andra sidan (mellan cypresser och yttre tomtgräns) är det ca 130 cm mellan kablarna cypresserna är alltså slingade som en ö. Annars så har jag mest träd och buskar i ytterkanterna och där är kabeln lagd så den följer kanten alltså inga öar utan kanske mera inbuktningar där slingan rundar en buske eller träd.
Det är inlagt en extra zon på 50% och där den följer begränsningskabeln 45 m för att passera cypresserna och börja klippa så långt bort som möjligt. Så här långt funkar det bra och allt blir klippt. För att klippa den stängda ytan så haffar jag bara maskinen när den är ute och trycker på paus, bär över den till den stängda ytan,placerar den en bit in och trycker på paus igen. Då startar den och kör tills batterinivån säger att det är dags all ladda då letar den upp slingan och där kan jag haffa den igen och bära tillbaks den.

Maskinen kördes igång onsdag em. på 5 cm klipphöjd och jag har nu i morse sänkt till 3,5 cm.
Klippschemat har varit lite fram och tillbaka men ca 12 timmar per dag, 8.00 till 21.00,

Under den tiden så hinner han köra 4 klippningar, varje pass varar ca 1,45 - 2.11 beroende på hur högt gräs han har fått tampas med, sedan har han laddat ca 1 - 1.10 innan han kört igång igen.

Gräset var högt 6-7 cm när han började klippa så han har allt fått kämpa på, det har funnits att göra om man säger så.

När det gäller ljudnivå så har jag mätt med min telefon och en app som heter Sound Meter på ca 1m avstånd och då ligger det på ca 68 db +/- 3db ungefär. Upplever det som att knivmotorn eller knivens fart genom luften skapar det mesta ljudet. Nu låter det självklart en del från när klingan träffar gräset också men det kommer ju försvinna i stort sett när gräset nått rätt nivå 30 - 35 mm.

Saker på att göra listan just nu:
# justera begränsningskabel för att maximera klippning mot kanter/buskar/träd.
# lägga plattor runt huset och slippa trimning helt där.

Bild innan robot:
2013-07-07 08.23.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild efter robot ( 4 dagar):
2013-07-14 06.28.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sammanfattningsvis så här långt:
Bästa investeringen, EVER! :p
Och då är det mest själva robotklippar grejjen jag menar och inte i första hand märket på roboten. Kunde lika gärna blivit en Automower för min del det hade säkert funkat bra det med.

Det enda jag har behövt göra är att fylla i några hålor med jord (blev gjort första dagen), och sedan det blev gjort så sköter den sig klockrent och jag behöver inte göra något överhuvudtaget. Fantastiskt!!! (y)
 
Ser bra ut! :)
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Kan konstatera efter en veckas körning så funkar det mesta ok. Dock så hade jag problem med sjunkande klipptider under arbetspasset varje dag. Klipparen gjorde fyra vändor varje dag i ett lång pass. Och eftersom klipparen bara laddar ca 1 timme (behöver 3,5-4 timmar för fullt batteri enligt boken) mellan varje klippning så sjunker klipptiden under hela dagen. Sista vändan kunde vara så lite som 20 min bara.
Så jag fick planera om schemat nu startar första arbetspasset kl 08:30 och slutar 13:45. Då hinner han klippa två vändor på sammanlagt 4 tim och laddar 1 tim mellan dom två passen. Sedan vilar han till 17:30 innan han kör dagens sista pass och då får jag ut drygt 2 tim klipptid. Så sammanlagt klipper ha 6 tim per dag ungefär. Skulle ju gå och göra om sista passet och låta han ladda 1 tim och sedan ge sig ut igen. Då kommer han vara färdig ca 22:30. Men just nu känner jag att det inte behövs för att han ska hinna med.
 
6
parkway skrev:
Kan konstatera efter en veckas körning så funkar det mesta ok. Dock så hade jag problem med sjunkande klipptider under arbetspasset varje dag. Klipparen gjorde fyra vändor varje dag i ett lång pass. Och eftersom klipparen bara laddar ca 1 timme (behöver 3,5-4 timmar för fullt batteri enligt boken) mellan varje klippning så sjunker klipptiden under hela dagen. Sista vändan kunde vara så lite som 20 min bara.
Så jag fick planera om schemat nu startar första arbetspasset kl 08:30 och slutar 13:45. Då hinner han klippa två vändor på sammanlagt 4 tim och laddar 1 tim mellan dom två passen. Sedan vilar han till 17:30 innan han kör dagens sista pass och då får jag ut drygt 2 tim klipptid. Så sammanlagt klipper ha 6 tim per dag ungefär. Skulle ju gå och göra om sista passet och låta han ladda 1 tim och sedan ge sig ut igen. Då kommer han vara färdig ca 22:30. Men just nu känner jag att det inte behövs för att han ska hinna med.
Men varför låter du inte klipparen ladda upp sig helt? Om jag fattar dig rätt så låter du ju den bara ladda 1 timme fast den behöver 3,5-4 timmar för att bli fulladdad.
 
parkway skrev:
Kan konstatera efter en veckas körning så funkar det mesta ok. Dock så hade jag problem med sjunkande klipptider under arbetspasset varje dag. Klipparen gjorde fyra vändor varje dag i ett lång pass. Och eftersom klipparen bara laddar ca 1 timme (behöver 3,5-4 timmar för fullt batteri enligt boken) mellan varje klippning så sjunker klipptiden under hela dagen. Sista vändan kunde vara så lite som 20 min bara.
Så jag fick planera om schemat nu startar första arbetspasset kl 08:30 och slutar 13:45. Då hinner han klippa två vändor på sammanlagt 4 tim och laddar 1 tim mellan dom två passen. Sedan vilar han till 17:30 innan han kör dagens sista pass och då får jag ut drygt 2 tim klipptid. Så sammanlagt klipper ha 6 tim per dag ungefär. Skulle ju gå och göra om sista passet och låta han ladda 1 tim och sedan ge sig ut igen. Då kommer han vara färdig ca 22:30. Men just nu känner jag att det inte behövs för att han ska hinna med.
Om du inte avbryter laddningen själv som föregående talare skriver.
Så är det nå fel på din maskin, den ska ju ladda tills batteriet är fulladdat, för att sedan fortsätta köra tills tiden eller batteriet är slut.

/P
 
Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Jag avbryter ingenting, den väljer helt själv hur länge den ska ladda innan nästa klippning och då blir det ca 1 timme. Tycker själv att det är i kortaste laget. Men enligt boken så bör man dela upp på två arbetspass just för att den ska hinna ladda riktigt fullt. Det måste vara något i programvaran som styr över detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.