Hej!

Äger ett hus från 1969 sedan 2006.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ju mer man lärt känna huset har jag märkt att furstukvisten lutar lite konstigt.
Fram till nu har det varit en massa rabatt (med buskar och elände) runt furstukvisten. Så det har varit lite svårt att skapa sig en uppfattning om varför den lutar (som om den har satt sig). Jag har misstänkt att plinten i ena hörnet har sjunkit. En lösning på det (som harmoniserar med en inbyggnad med krypgrund för varmvattenberedare) skulle vara att gjuta en platta under furstukvisten med plintarna dubbade och ingjutna. Det borde ju avstanna sjunkningen. Firma som åtagit sig jobbet kommer vecka 31. Men nu vet jag inte hur det blir med det.

För att förbereda för firman så passade jag på att röja bort rabatten samt att jag skulle lyfta bort golvet. Men innan jag började med golvet så ser jag ju att det är en av reglarna under som börjar vika sig som gör att furstukvisten lutar. (Kan vara svårt att se på bilderna men jag tycker även att plinten lutar lite i motsatt riktning, precis som om det vill vika sig som en knäled.)
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska jag vara ärlig så tycker jag det ser ut som det är akut rasrisk!!
Jag lyfte på lite golvbräderna för att komma åt lite bättre (men jag vet inte om jag vågar lossa på så mycket mer nu).
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni försäkringsbolaget säger är detta något som kan gå på en villaförsäkring, dvs INNAN en "riktig" skada uppstår?
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man på själva konstruktionen ser man att det bara är några spikar som är strävade mellan reglarna. (Fuskigt skulle jag säga, men jag är bara en hemmasnickare).
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla tips på vad jag kan göra åt saken både akut och på lång sikt mottages det varmaste!!!
Mvh
Fredrik
 
Dina plintar verkar vara gjutna i gamla ventilationsrör av eternit. Se till att inte firman tar hutlöst betalt för att hantera dessa. Bättre att göra det själv isåfall.

Varför inte bara:
1. Avboka hantverkarna.
2. Lyft lite på vilplanet så att balken avlastas (domkraft eller starka kompisar)
3. Räta upp balken som kalvar.
4. Ta en 45x45 regel och skruva fast i "hörnet" så att balkens läge fixeras i golvregeln. Gör så på flera reglar.
5. Lyft hela vilplanet så att det är i våg.
6. Lägg lämpligt antal brädbitar på plinten och släpp ner balken.
 
  • Gilla
Morsansgrabb och 4 till
  • Laddar…
Hej Mathias!

Just nu är jag lite i chock!
Men med din beskrivning låter det ju som om att det går att åtgärda i alla fall!
Tackar ska du ha!
Nu kan jag nog sova i alla fall!
Mvh
Fredrik
 
Inget att ligga sömnlös för det där inte! Sov på saken så får du nog rätsida på det där imorgon om du vill!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det var inte snyggt, men det ser ut att vara lite för små och lätta saker för att orsaka en katastrofal kollaps. Du kan skaffa en regel som du tillfälligt fäster innanför den befintliga regeln som ligger på plintarna. Sedan pallar du under med brädlappar på några ställen. Ta en vanlig pelardomkraft och lyft försiktigt på en plats i taget. Varefter du lyfter så lägger du in brädlappar under den provisoriska bärlinan tills du har allt i våg. Titta var det rör sig i taket medan du lyfter så att det inte börjar glipa för mycket någonstans. När allt ligger i våg är det dags att ta ställning till om befintlig bärlina skall bytas ut eller bara rätas upp och fästas bättre än den är nu.
 
MathiasS skrev:
Inget att ligga sömnlös för det där inte! Sov på saken så får du nog rätsida på det där imorgon om du vill!
Bra uttryckt!

Precis vad Fredan44 behöver :)

Jag skulle kunna tänka mig att dessutom limma + skuva en 45x45 regel vertikalt i den kalvande balken,
och sedan borra och plugga/skruva in i plinten och fästa denna hjälpregel för att hålla ordning på farstuns golvregel.
 
Det där behöver du ju ingen hantverkare till! Följ MathiasS tips bara och håll dessutom koll på taket som Avemo skriver så fixar du det där med en domkraft, en skruvdragare, några brädlappar, lite 45x45 och en näve lagom långa skruv. (y)
Om plinten lutar eller är lös kan du ju fixera den mot väggen och/eller de andra plintarna när du rätat upp alltihop.
 
Det där fixar du lätt själv.
Om du är osäker, konsultera någon kunnig, men i min värld är det där lätt och billigt att fixa själv.
Domkrafter eller hävstång kommer du ha hjälp av.
Kanske rikta någon plint, det kan vara nödvändigt med nya plintar, men att lägga i mellan någon masonitbit var fjärde år skulle jag göra om det fortsätter sjunka.

GLÖM INTE ATT KOLLA INFÄSTNINGEN IN MOT HUSKROPPEN!
Har det fuskats på detta vis kan det fuskats där också, inte kul om det släpper in mot vägg.
Nu ska jag inte göra dig orolig, inspektera infästningen och förstärk eventuellt med vinkelbeslag eller annat beslag avsett för ändamålet.

Lycka till och glöm inte att hålla oss uppdaterade:)
 
Hej!
Tack för alla svar och hjälp!
Arbetet blev klart för ca en månad sedan.
Nu känns det som om jag kan slappna av.
Nu står förstukvisten på den nya plattan.
Senare ska jag mura upp runt och växla av så en står på muren.
Mvh
Fredrik
DSC_0054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Ser stabilt ut!
 
Ser snyggt ut tycker jag. Bra med lite extra förvaring under trappan också. Ser ut som ett bra ställe att förvara brädbitar, gamla hinkar, skottkärror, barnens vinterleksaker och lite annat skrot.
 
Ligger det papp mellan stolparna och plattan?
 
Hej!
Nej det ligger inte papp mellan plattan och stolparna vilket det borde.
Men tanken är alltså att utrymmet under förstukvisten ska muras in, stolparna tas bort och förstukvisten växlas av till muren. Förstukvisten byggs sedan in. Hoppas bli klar med detta inom ett år.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Det blir ju perfekt. Glöm då inte pappen mellan muren och farstukvisten sen ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.