Har f.ö varit och lämnat min idag för inskick till service. Skrev ihop ett bestämt brev till BSC om de felen som finns samt att jag förväntar mig en helt ny i retur. Den jag fick sist var nämligen inte helt ny p.g.a diverse strul och ihopblandning från BSC. Den som jag nu haft sista veckorna var en nyare än de helt nya som fanns i butik och istället för att vänta par veckor på att HB och Bosch skulle reda ut vart min första klippare fanns så gick jag med på en "temporär" begagnad maskin; som dock visade sig att inte hålla under min semeste (den stod o dansade rysk julafton mitt på gräsmattan när jag kom hem)

De hade dessutom tagit bort sin demogräsmatta och robot; stod 3st Indegosar i lådor av äldre utgåva i butik. Fick intrycket också att de inte skulle sälja de mer.
 
mortimer skrev:
Något nytt på den; programvara eller mekaniskt ? När är den tillverkad ? Fick du även med 150m kabel och 300st spikar ?
...
Den gamla var tillverkad den 21-April och denna den 12-juni. Enda synbara skillnaden mellan dem är att knivarna sitter mycket lösare (½mm glapp) och mer upphöjda från plattan. Inga plastspikar eller kabeltrummor men däremot nytt set bruksanvisning och spik (+ nyckel förstås).

Jag följer rådet att "torrklippa" och klipparen beter sig som en frisläppt jakthund... Den springer fram och tillbaka runt inhägnaden, nosar på allt och speciellt alla trädstammarna som den undersöker länge.Framdrivningen låter annorlunda med inslag av snabbt rosslande.
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Framdrivningen låter annorlunda med inslag av snabbt rosslande.
På hvilket set?
 
Waxinator skrev:
Den gamla var tillverkad den 21-April och denna den 12-juni. Enda synbara skillnaden mellan dem är att knivarna sitter mycket lösare (½mm glapp) och mer upphöjda från plattan. Inga plastspikar eller kabeltrummor men däremot nytt set bruksanvisning och spik (+ nyckel förstås).

Jag följer rådet att "torrklippa" och klipparen beter sig som en frisläppt jakthund... Den springer fram och tillbaka runt inhägnaden, nosar på allt och speciellt alla trädstammarna som den undersöker länge.Framdrivningen låter annorlunda med inslag av snabbt rosslande.
Mer upphöjda från plattan, någon bild så man kan få se skillnaden ? Var spiken längre ?
Låter framdrivningen mindre än din förra klippare ?
 
petterg skrev:
På hvilket set?
De förra hjulmotorerna hade ett jämnt vinande ljud medan dessa har ett wobblande (10 Hz) vinande ljud. Som skillnaden mellan en Kawasaki och en Harley-Davidson. Jag inbillar mig att det har minskat något efter fyra timmars torrklippning.
mortimer skrev:
Mer upphöjda från plattan, någon bild så man kan få se skillnaden ? Var spiken längre ?
Låter framdrivningen mindre än din förra klippare ?
Se Eriksgatan's bilder #3173 . På den förra klipparen så låg hela knivbladet an mot plattan när man snurrade på dem medan dessa roterar några millimeter ovanför. Tiden får utvisa om det har någon betydelse för fastnande gräs och grus.

Ljudnivån från drivningen är som den "gamla" och fortfarande lite väl hög. Nyss stod en granne vid tomtgränsen och tilltalade mig (på verandan 20 meter ifrån), men klipparen (fem meter bakom mig) överröstade henne så jag fick gå bort mot henne för att höra vad hon sa om denna fina sommardag. Något lite retligt alltså.confused.gif
mortimer skrev:
Inlägg nr 17 i denna tråden omnämns ny programversion 5.9 i juli 2013 för svenska marknaden: [länk]

Ser dock att senare i den tråden är länkad hit till Byggahusforumet
Det kan ha varit det felaktiga inlägget (felstavning...) som kommenterades och rättades till 5.8 . Dessförinnan har 5.9 efterfrågats som en möjlig nästa version.
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Tyk1 skrev:
Har inte ändrat någon inställning de senaste veckorna, dock har IE10 installerats för en tid sedan. Ska kika på inställningarna senare
Hej mortimer
om du inte ser signaturer och surfar in via en vanlig dator så har du förmodligen någon gång råkat bockat ur "Visa signaturer" under inställningarna för forumet. Du hittar dem i överkant på forumet i den svarta listen, klicka på "Inställningar" och titta sedan en bit ner så hittar du en bock som förmodligen är ur kryssad.

mvh Martin
 
Bild på det Martin beskriver.
Visningar.JPG
 
Waxinator skrev:
De förra hjulmotorerna hade ett jämnt vinande ljud medan dessa har ett wobblande (10 Hz) vinande ljud. Som skillnaden mellan en Kawasaki och en Harley-Davidson. Jag inbillar mig att det har minskat något efter fyra timmars torrklippning.

Se Eriksgatan's bilder #3173 . På den förra klipparen så låg hela knivbladet an mot plattan när man snurrade på dem medan dessa roterar några millimeter ovanför. Tiden får utvisa om det har någon betydelse för fastnande gräs och grus.

Ljudnivån från drivningen är som den "gamla" och fortfarande lite väl hög. Nyss stod en granne vid tomtgränsen och tilltalade mig (på verandan 20 meter ifrån), men klipparen (fem meter bakom mig) överröstade henne så jag fick gå bort mot henne för att höra vad hon sa om denna fina sommardag. Något lite retligt alltså.[bild]

Det var en felaktig inskrivning i ett inlägg (felstavning...) som kommenterades och rättades till 5.8 .
Begriper inte hur Bosch tänkte när de tog fram hjulmotorerna till indegon, om de bra lagt fem minuter på att lyssnade konkurrenternas maskiner så skulle de snabbt insett att deras motorer vrålar som en v8 om man jämför med HQ, Ambroggios maskiner. Hade de haft ljudlösa motorer skulle maskinen knappt varit hörbar (om man undantar de som har problem med brölande maskiner)

Får verkligen hoppas det kommer en fix eller nya motorer till indegon.
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Bild på det Martin beskriver.
[bild]
Tack surfade via paddan och fanns inget smidigt skärmklippverktyg men det är precis denna lilla bock som jag misstänker att mortimer bockat ur vid något tillfälle
 
Nu ser jag signaturerna igen, ändrade inställningen. Tackar.
 
Jeg så et bilde en gang for noen uker siden av en indego merket 67dB. Noen som har sett eller hørt om en slik utgave?
 
petterg skrev:
Jeg så et bilde en gang for noen uker siden av en indego merket 67dB. Noen som har sett eller hørt om en slik utgave?
Menar du bilden på en intern märkning (65dB) på en 78dB klippare ?

Klipparnas märkningar har varierat mellan 85dB, 78dB till dagens 75dB.
Broschyrer har angivit ytterligare nivåer som 62dB och 72dB men aldrig någon 67dB.

65dB.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nei, det var et bilde av baksiden.
De 65dB'ne som er merket på innsiden gjelder jo bare stoppknappens resonans.
Med bugfri firmware, innskrudde skruer og 62 ekte dB ville jeg nok kjøpt ny indego.

Ved nærmere ettertanke er ikke 2 og 7 veldig forskjellig. Det kan ha stått 62 på modellen på bildet. Det er sikkert en modell som kun leveres til ansatte i bosch kundeservice slik at de ikke skal forstå når vi snakker om brølende klipper.
 
Waxinator skrev:
Se Eriksgatan's bilder #3173 . På den förra klipparen så låg hela knivbladet an mot plattan när man snurrade på dem medan dessa roterar några millimeter ovanför. Tiden får utvisa om det har någon betydelse för fastnande gräs och grus.
Jag fick de nya skruvarna till knivarna och de fastnar ändå. Har skrivit det 2 gånger här tidigare. spelar ingen roll om det så är 3 mm emellan. gräs och jord sätter sig där ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.