Har ett hus byggt 1960 med självdrag. Bytte för 2 år sedan fönster till nya 3-glas och tog bort en stor del av "tilluften" då dessa inte har några ventiler. Det hade förvisso inte dom tidigare fönstren heller, men då var dom rejält mindre täta än nuvarande fönster.

Huset är uppvärmt med hjälp av fjärrvärme om det är till hjälp, kommer även att tilläggsisolera vinden inom snar framtid.

I dagsläget är det endast en öppen spis i v-rummet som ger tilluft, samt en kanal utan fläkt i badrum som frånluft. Även köksfläkten i köket som frånluft.

Hur bör jag åtgärda detta på bästa sätt? Var först inne på ett ftx, men har inte tid att bygga detta själv just nu och när jag kollade pris för installation så var det 150k och uppåt! :X

Har mailat fönstertillverkaren och frågat om det går att montera ventiler i efterhand (pvc-fönster) så vet inte om detta är möjligt än. Räcker det med att installera ventiler i fönsterna om det går, eller bör jag komplettera med något annat? En fuktstyrd paxfläkt kommer iaf att installeras i badrummet.

Vad skulle ni rekommendera? Vill naturligtvis hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt.


Sen en fråga gällande min källare.
Källare där ca 55kvm är "inredd" med förråd, hobbyrum samt tvättstuga. I dagsläget är det ganska dålig luft där nere och skulle vilja ha igång cirkulationen bättre. Vad rekommenderar ni där?

boplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BOPLAN!
1. Vardagsrum 23,2m2 (5.8m x 4m) med en öppen spis som kommer få en insatsspis i framtiden.
2. Sovrum1 12m2 (3m x 4m)
3. Sovrum2 / lekrum 10m2 (2.5m x 4m)
4. Sovrum3 12.32m2 (3.08m x 4m)
5. kök/matplats 24,79m2 (6.7m x 3.7m)
6. hall/passage till kök/matplats 7.05m2 (1.5m x 4.7m)
7. toa/dusch 3,6m2 (2m x 1,8m)
8. toa 1.56m2 (1.2m x 1.3m)
9. entre/hall 3.78m2 (2.1m x 1,8m)
10. Sovrum4 14.8m2 (3.7m x 4m)

KÄLLAREN!
11. oinredd del, dock utgrävd och går att utnyttja. 23,2m2 (5.8m x 4m)
12. oinredd del, dock utgrävd och går att utnyttja 20.8m2 (5.2m x 4m)
13. källartrappnedgång samt allrum 16.8m2 (4.2m x 4m)
14. tvättstuga samt tork / fjärrvärmecentral 13,75m2
15. passage 3,08m2 (2,8m x 1,1m)
16. allrum/hobbyrum 17.02m2 (3.7m x 4.6m)
17. oinredd del, dock utgrävd och går att utnyttja 21.46m2 (5.8m x 3.7m)


Behövs det mer information är det bara hojta till så ordnar jag det.
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Har kollat runt lite nu, och det lutar åt ett mekaniskt frånluftssystem. Där jag drar en gemensam kanal från rum 5,7 och 14. I övriga rum sätter jag in friskluftsventiler i fönsterna samt i väggarna i källaren. Borde ge mig bra ventilation och ändå hålla ner priset.

Försöker hitta frånluftspumpar men hittar bara FTX pumpar när jag kollar på ventilationsbutiker.

Någon som installerat mekaniskt frånluft nyligt och som kan ge tips på ett vettigt aggregat? Samt vilken dimension ska jag ha på rören som ska dras till dom 3 rummen?
 
Ingen som kan ge tips ang mekanisk frånluft, dimensioner/aggregat och annat som kan vara bra att veta? Hittar tusentals inlägg om ftx, men inget om mekanisk frånluft?
 
Måste du ha mekanisk frånluft i ett hus avsett för självdrag?
Jag hade nog monterat in några tilluftsventiler genom yttervägg på lämpliga ställen. Pvc- fönster har i regel en stålram inuti, så jag tror inte det blir lätt att eftermontera ventiler i fönsterkarmarna.
 
Huset är antagligen byggt med en skorsten som är tänkt att vara varm och hjälpa till med självdraget och utan varm skorsten blir det sämre drag så att hjälpa till med en fläkt låter som en bra ide och då kommer man få lika vent hela året självdrags vent brukar variera efter utetempen. Satte in en frånlufts fläkt med återvinning för ca 6 mån sen och det märks väl inne att luften är mycket fräschare än när vi hade själv drag framförallt när det är halvvarmt ute då blev det dåligt självdrag men det var för kallt att ha fönstren öppna jämnt.
 
Det du bör satsa på är antingen frånluftsvärmepump (som tar tillvara på värmen i frånluften till tappvarmvatten/vattenburen-värme) eller FTX-aggregat (som tar tillvara på värmen i frånluften och värmer tilluften).
Eftersom du har fjärrvärme så är det FTX-system som gäller av ovan nämnda system.
Kostnad för ett FTX-system inkl. ROT är ca 90 000kr.

Frånluft ifrån rum: 5, 7, 8, (11), (12), 14 & (17)
Tilluft till rum: 1, 2, 3, 4, 10 & 16
Aggregatet kan du sätta i källaren, till-/frånluftsrör kan du dra upp från källaren till vinden genom rummen 17-10 eller 13-3/4
 
Som smurfen72 skriver så är självdraget obefintligt just nu, och har fått förklarat att det antingen är FTX eller mekanisk frånluft jag ska köra för att förbättra ventilationen. Som jag skrev så är FTX uteslutet då jag inte har tid att installera det själv, och jag har slut på rot och detta måste åtgärdas ganska omgående då det märks rejält att luften inte omsätts nog bra.

FLVP och FTX är något jag knappast kommer räkna in ekonomiskt på ett bra tag framöver, därför är jag nu ute efter Mekanisk frånluft då det är bra mycket snabbare att installera då jag endast behöver dra 3 rör, samt mycket billigare än FTX t ex.

Så som sagt, någon som kan ge tips på vilket aggregat jag ska använda, samt hur dimensioneringen av rören bör vara från aggregat till rummen.
 
På tex soliduct.com kan du köpa en strömsnål kanalfläkt gissar på att en 160 blir rätt sen drar du rör till rummen bäst är 160 men det kanske inte får plats då blir det 125 eller 100 desto grövre desto tystare system nu kanske inte ljudet stör så mycket eftersom det är frånluft men sätt en flexibel ljuddämpare närmast fläkten nu är jag grymt dålig på vent och det finns säkert bättre lösningar men det är i alla fall ett sätt ett annat är pax fläktar men dom låter mycket så för mig vore det inget alternativ. Du kanske ska dra rören till rätt ställe om du ev vill ha ftx senare så är det endast till luft du behöver dra och byta fläkten mot ett ftx agg.
 
Mjo kollade först på paxfläktar, men dom går bort pga just ljudet. Och som du säger kan man alltid komplettera ett frånluftsystem senare i framtiden när jag får lite mer pengar och tid över. Också en av anledningarna att jag vill ha mekanisk frånluft istället för andra alternativ just nu.

Ska det vara 160mm från aggregatet ner till ventilen i taket? Ska det inte dimensioneras ner till ventilerna något? Plats finns det gått om, har ståhöjd på vinden och till källar-rummet får jag dra dom efter väggarna.
 
Nu är jag helt fel person att ge vent råd men försöker ändå så ta det med en nypa salt. Som jag förstått brukar man precis som du skriver minska på dimensionen närmast donen men det gör man ofta pga utrymmes brist och till viss del kostnaden men ska du dra till 3 don och det finns plats skulle jag dra allt med 160 just för att få ner lufthastigheten och få ett tyst system som är lätt drivet och det kostar inte många kronor extra och du behöver endast köpa 1 dimension men det är absolut inga problem med att gå ner i dimension. Sista biten jag har 100mm rör till en toalett på övre plan och det är ca 4 meter rör dit och det låter inte så det stör och det är bra sug där men hade det gått hade jag valt grövre rör.
 
Hej grillen

hur blev lösningen, är du nöjd med resultatet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.