Det får bli fortsättning på del 1.
http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/212146-hur-hantera-nya-grannar.html

I måndags brast det för den nya grannen. Då det kom en lastbil och maskin. Vi planterade en "skog" (enl. dem) på våran tomt. 7 träd/buskar. 3m höga pilar och 4-5m höga björkar. Det gillas inte det minsta!
Och automatiskt bevattning på det. Bör tillägga att närmaste växter ligger ca 20 m från grannen hus och ca 10 m från tomtgräns.
Innan vi beställde detta hörde jag med kommunen om det är ok att plantera. Visst var svaret.
Nu är grannen skitförbannat och hotar med alla möjliga instanser inkl polisen!

Nu frågar jag inte ens hur vi bör hantera den äldre familjen. Något normalt uppträdande kan man inte kalla det för!

Eftersom det är för första gången i vårat liv som vi råkar ut för, förstår jag numera vad andra kan uppleva med otrevliga grannar.
Det är beklagligt...

Stå på Er! Men kolla för guds skull omgivningen innan ni köper något nytt!
 
Inte roligt, men kan ju bli likadant efter några år.

De flesta är ju trevliga i början.

Har en som har paxat en plats på en allmän gata här så vi fick snällt flytta vår bil när han kom och ringde på :)
 
Erbjud grannen att köpa ert hus till ett för er riktigt bra pris....då kan ni köpa ett nytt hus och grannen kan river ert hus.....har dom inte pengar så det räcker så be dom sköta sitt.....Polisen?...hahaha.....
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Förresten, är det inte pilträd som förstör dräneringdrör? Kanske därför han är sur?
 
Nån klok människa sa en gång "Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level, and beat you with experience".

Man kan väl efter att ha läst din förra tråd konstatera att den grannen alltid kommer vara en böld i r*ven, så så länge du följer regelverket som finns, så hejar jag på! Låt han överklaga sig trött... Är han dessutom i den åldern han är, så kanske han inte orkar så länge...
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Svårt att "tycka" här men pratade du med grannen innan inköpet av de nya växterna,
Vore kul med bilder (från tomten) alltså inte DEN tomten utan platsen
 
Jag frågar inte om råd. Och att pil ska få rötter in 20m till hans tomt är uteslutet. Det var en trädgårdsarkitekt som ritade allt och planerade. Tom finns det plåtar nergrävda numera. 80cm från tomgränsen. Ner 1m. (Något typ av cementplattor) för att spärra våra rötter mot hans mark.
Och att fråga honom? Aldrig mer! Nu är jag förbannad på mig själv. Att jag inte "undersökte" grannarna före köpet. Förra ägaren hade mycket större problem med honom. Därför försäljnigen.

Syftet med tråden är att varna alla andra. Inget annat. Och vill han få bättre utsikt kan han alltid klippa ner egna växter. Då får han det fint utsiktsmässigt.

Vad blir nästa som ska störa honom? Våra barnbarn som ska bada? Eller våra gäster. NIX:

Nu har vi lagt det på is. Inget mer resonemang med honom. Han vill tydligen bråka. Det vill inte vi. Vi ska göra precis det vi vill med våran fastighet. Han kunde ha köpt den medan det var till salu. Det störde honom att vi renoverade huset med!
Han tyckte det är onödigt. "Huset är inte så gammal."

Kolla era framtida grannar!

Ni får gärna resonera här i tråden. Men själv tänker jag inte lägga mer tid på det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
peternicklas
Det är din tomt, gör vad du vill och skit i grannen så mär ni bra. Att han håller på att tycker allt är f*n är ju hans problem.
 
  • Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Det är din tomt, gör vad du vill och skit i grannen så mär ni bra. Att han håller på att tycker allt är f*n är ju hans problem.
Precis. Lägg ingen energi på en sådan granne. Han kan få sitta där och krampa med sin knutna näve.

...och skulle ni behöva ha kontakt med dem i andra ärenden; spela cool som om ingenting har hänt tidigare. Att smita undan normal (?) kontakt ger bara grannen vatten på sin kvarn.
 
jkarlberg skrev:
Inte roligt, men kan ju bli likadant efter några år.

De flesta är ju trevliga i början.

Har en som har paxat en plats på en allmän gata här så vi fick snällt flytta vår bil när han kom och ringde på :)
Finns dom som har svårt att frångå sitt inrutade mönster, själv råkade jag ut för en sådan på lunchen en gång, jag stoppade in maten i mikron, gick och placerade mina bestick och vattenglas vid ledig plats på ett bord, när jag sen kommer tillbaka med maten sitter det en på den platsen och mina saker är flyttade....

Till sist: Jag är väldigt glad att jag har bra grannar... :)
 
Zixten skrev:
Finns dom som har svårt att frångå sitt inrutade mönster, själv råkade jag ut för en sådan på lunchen en gång, jag stoppade in maten i mikron, gick och placerade mina bestick och vattenglas vid ledig plats på ett bord, när jag sen kommer tillbaka med maten sitter det en på den platsen och mina saker är flyttade....

Till sist: Jag är väldigt glad att jag har bra grannar... :)
Det där låter som i vilken byggbod som helst. Oftast är det några gamla rävar som har paxat platserna längst in vid fönstret.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Egentligen borde en idiot till granne kunna räknas som dolt fel.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D09
lordi skrev:
Egentligen borde en idiot till granne kunna räknas som dolt fel.
Gäller inte försäkringen mot skadedjur? ;)

Har också en granne några hus bort som letar saker att tycka illa om mig ha ha

Är det inte vinterparkeringen som "ser för djävlig ut" under byggnation så är det att man tagit emot för mycket grus här hemma eller att min sambo kör för fort osv osv

Hälsar alltid glatt på honom när jag går förbi huset och det verkar driva honom till vansinne ;)

Det är han som har konflikt med mig, inte tvärtom så jag bryr mig likamycket som om vilken nyans gräset har i slänten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.