Marachinos skrev:
Sedan blir det ett litet allrum rakt ovanför trappen.
Till höger om trappen blir det en toa m. dusch plus ev. en liten bastu.
I andra änden på övervåningen blir det ett sovrum.
Nyfiken: hur stor blir er toa? Hur stor blir ert allrum i kvm (ev meter tvärsöver toa-vägg)? Är livrädd för att allrummet ska bli för litet, litet gör inget men föööör litet. :-/
 
lindis skrev:
Två rum på varje sida kommer nog bli väldans små rum!
Fast nää..rummen blir ca 15 kvm/rum. Det är snarare allrummet jag oroar mig för. Och toan.  ;)

Jag pratar alltså om ETT rum/sida, jag uttryckte mig flummigt.
 
Webe skrev:
Nyfiken: hur stor blir er toa? Hur stor blir ert allrum i kvm (ev meter tvärsöver toa-vägg)? Är livrädd för att allrummet ska bli för litet, litet gör inget men föööör litet.  :-/
Ska kolla upp det... Återkommer när jag räknat på det...
 
Webe skrev:
Vi ska försöka minska ner på toan så mycket som möjligt.
Varför vill ni minska ner på toan så mycket som möjligt, den påverkar väl inte allrummet särskilt mycket iom. att den ligger på samma sida som trappuppgången, eller tänker jag fel :-/
Under förutsättning att ni använder er av den av Ä-hus förberedda platsen för avlopp till dusch, toa och tvättställ så är ju djupet på toan inget att göra åt, det enda man kan ändra är väl bredden?!
Vi gjorde tvärtom, dvs. "stal" lite från ena sovrummet och breddade toan lite samt satte in ett takfönster, det blev inget stort badrum ändå men känns faktiskt väldigt rymligt trots allt.

//Christina.
 
Webe skrev:
Nyfiken: hur stor blir er toa? Hur stor blir ert allrum i kvm (ev meter tvärsöver toa-vägg)? Är livrädd för att allrummet ska bli för litet, litet gör inget men föööör litet.  :-/
har nu räknat...
Allrummet blir ca 13-14 kvm.
Duschrummet inkl. tilltänkta bastun (minibastu) blir ca 6,6 kvm.
 
Tack, Marachinos, ska jämföra med hur vi planerat. :D
 
byggimpert skrev:
Varför vill ni minska ner på toan så mycket som möjligt, den påverkar väl inte allrummet särskilt mycket iom. att den ligger på samma sida som trappuppgången, eller tänker jag fel  :-/
Under förutsättning att ni använder er av den av Ä-hus förberedda platsen för avlopp till dusch, toa och tvättställ så är ju djupet på toan inget att göra åt, det enda man kan ändra är väl bredden?!
Har man fullstor toa/dusch som Ä-hus ritat, blir allrummet pyttelitet. Vi utgår från att man kan vinkla rören lite så man kan dra duschen lite åt sidan. Varför kan man inte göra så? En säljare i Uppsala sa att det skulle gå att flytta toa/dusch till andra sidan trappan. Samtidigt vill vi inte ha en för liten toa/dusch. Problemet är att Ä-hus inte har något visningshus på något 11/2 planshus här så vi kan inte se övervåningen live. :-/
 
Webe skrev:
Har man fullstor toa/dusch som Ä-hus ritat, blir allrummet pyttelitet. Vi utgår från att man kan vinkla rören lite så man kan dra duschen lite åt sidan. Varför kan man inte göra så? En säljare i Uppsala sa att det skulle gå att flytta toa/dusch till andra sidan trappan. Samtidigt vill vi inte ha en för liten toa/dusch. Problemet är att Ä-hus inte har något visningshus på något 11/2 planshus här så vi kan inte se övervåningen live.  :-/
Man kan väl göra som man vill egentligen ;) men om ni valt "förberedd duschplats" dvs, med förberett fall på golvet så hamnar ju det på fel ställe om ni flyttar duschen.
Samt om ni har tänkt ha tvättställ där Ä-hus har ritat in det och förberett avlopp så hamnar ju även det "snett" om ni då måste flytta tvättstället längre ut mot snedtaket samt att det inte går att stå rak om man är lång, för bara 1-2 dm förflyttning av tvättstället ut mot yttervägg gör att taket blir betydligt mycket lägre på den platsen.
Ledsen om jag låter tveksam men det badrummet som är inritat på orginalritningen är inte stort och att minska det ytterligare, tjaa...... :-/
Om du vill kan jag försöka ta några bilder på vårt badrum som har orginalplaceringen av allt porslin fast är breddat lite.

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Om du vill kan jag försöka ta några bilder på vårt badrum som har orginalplaceringen av allt porslin fast är breddat lite.
Hemskt gärna!

Hur har ni ert allrum, är det framför duschrummet? Blev inte det väldigt litet? Suck, man borde försöka komma in ett hus...Tror ni man kan vara så fräck och knacka på hos framtida grannar...?


:-/
 
Webe skrev:
Hemskt gärna!

Hur har ni ert allrum, är det framför duschrummet? Blev inte det väldigt litet? Suck, man borde försöka komma in ett hus...Tror ni man kan vara så fräck och knacka på hos framtida grannar...?
:-/
Om du skickar ett meddelande till mig med din e-mailadress så ska jag se vad jag kan åstadkomma ;)

Självklart så kan du knacka på hos framtida grannar, man kan väl etablera kontakt redan på det stadiet och "alla" är ju i samma situation och har säkert ungefär samma funderingar :D

//Christina.

PS: Skriver lite utförligare om vårt allrum ikväll, har lite ont om tid just nu/DS.
 
Har skickat adressen. Två gånger till och med :p
 
Webe skrev:
Har skickat adressen. Två gånger till och med
Nu har jag mailat bilderna till dig :D hoppas du får någon form av helhetsbild, utrymmet är så pass litet och jag har ingen bra vidvinkel på digitalkameran så jag har tagit två av bilderna från allrummet utanför och det här var det bästa jag kunde åstadkomma ;)

Ang. allrum så har vi vår takkupa placerad till höger om trappen, dvs. på entrésidan av huset. Sen blir det ju en form av "allrum" även utanför badrummet och klädkammaren men iom. att man passerar mellan sovrummen och desutom har dörrarna till klädkammare och bad där så går väl utrymmet mer under beteckningen "passagen" hos oss. Takkupan ger ju ett utrymme på ca. 13-14 m2 med full takhöjd och tillsammans med vår "passage"(som har snedtak) så tycker jag att det är rätt skapligt, men det beror väl på vad man tänkt använda det till. För oss har planeringen grundat sig på att det blir ett allrum för våra barn på sikt, för TV, musik dator(finns plats för skrivbord i "passagen") osv. så småningom när de blir större. I själva takkupan har vi idag TV-rum och visst, det är inte jättestort precis men fullt tillräckligt för oss.

//Christina.
 
Vi kommer förmodligen försöka ha ett duschrum 1.80 djupt. Min svärfar har ett litet duschrum med samma taklutning men med ett djup på 1.68. Så vi tycker det borde räcka... :)

Vi kommer alltså ha takkupan direkt framför toan, det är därför vi inte vill "sluka" hela allrumsytan med toalett, samtidigt vill vi ha en ok storlek på toa. 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.