mortimer skrev:
Känns som denna tråden börjar "svalna" lite .... börjar alla få rätt på sina Indegosar ?
Hehe nja.......Jag har som sagt tagit ner min gräsmatta manuellt till låg höjd och tagit bort mossan som irriterade, då slipper jag ju "brölet", och jag har tom. tagit bort 2 träd som orsakade min Indego stora problem. Därefter måste jag säga att det snurrar på rätt bra, eller tom riktigt bra. Irriterar mig bara på att klipparen vänder åt fel håll ibland och då hamnar ute i rabatten med framhjulen och fastnar eller så går tallriken i så "brölet" uppstår. Den borde ju veta hur tomten ser ut och vända innåt varje gång, för att inte hamna i svårigheter. Skulle vilja ha 5,8 5167 så att den isf varvade ner igen.
Annars e jag faktiskt riktigt nöjd. klipper skitbra, Eriksgatans bilder på nya knivinfästningen har jag på min , men dom "fastnar" ändå. så ni vet. kollade på det igår...
Jag har ca 250kvm och det tar ca 1,10 tim. grannens huskvarna 308 ska ta ca 70 tim i veckan för att göra samma jobb. Jag e skitglad att jag inte har det så. Dvs min går ca 4,5 tim i veckan hans 70 ....på samma yta ungefär.
Då e valet inte så svårt.
Jag tycker vi skulle ta fram en "utvecklingslista" till de Bosch anställda som tydligen läser denna tråden, så vi hjälper till att utveckla maskinen i rätt riktning. Mjukvaru då i första hand så vi alla kunde få nytta a det framöver.
Eriksgatan som jag ibland undrat om han inte jobbar för Bosch....... då han får maskiner i parti o minut ( o hur han lyckas ta sönder allihop) kunde ju hålla i en sån. Han e ju ändå halvguru här ändå.....:D

Tänkte också på att här finns just nu en handfull aktiva som skriver och har problem, När jag hämtade ut min klippare så stod det 5 till till bara i Halmstad just den veckan....o tänker man då på alla veckor och alla städer så är det nog väldigt många som sålts. Dom har antingen inga problem eller så har de inte hittat hit. Eller är det bara "vi" som envisas med att köra "ner" sin gräsmatta, få delar att ramla av osv. Nä nu hetsar jag bara. men visst kan man undra ibland. I vilket fall som helst så e det rätt kul o "tugga" om maskinen för man har lärt sig mer o mer, pga denna tråden. så tack alla ni andra här ute!! (y)
 
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Tankar angående ljudet från drivmotorerna...
När jag lyssnar på detta ljudet...
(har tyvärr allför ofta tillfälle till detta pga den gamla mjukvaran 5,7 och 4 meter gångtid efter alla kalibrerings stop :(
Så tycker jag att det ljudet har en resonans låde ton i sig....ungefär som att den svarta boxen (ramen) som batterier och drivmoterer ligger i förstärker ljudet...
Det borde innebära att det kan vara enkelt att isolera bort med ljud-dämpnings matta av tex bitumen, och då få ner volymen på ljudet.
 
Tyk1 skrev:
Tankar angående ljudet från drivmotorerna...
När jag lyssnar på detta ljudet...
(har tyvärr allför ofta tillfälle till detta pga den gamla mjukvaran 5,7 och 4 meter gångtid efter alla kalibrerings stop :(
Så tycker jag att det ljudet har en resonans låde ton i sig....ungefär som att den svarta boxen (ramen) som batterier och drivmoterer ligger i förstärker ljudet...
Det borde innebära att det kan vara enkelt att isolera bort med ljud-dämpnings matta av tex bitumen, och då få ner volymen på ljudet.
Vad händer när man lägger på relativt tunga bitumen mattor (använt de för egen del att ljudisolera datorer förr) ? Jo, vikten ökar varvid batteritiden bör sjunka också. Tjockare plast borde vara bättre. Sen en annan fundering jag haft på sistone ang brölandet. Vill minnas att jag läst/sett på video/bilder att knivtallriken är lutad mot gräsytan. Då "studsar" ju tallriken lättare mot gräset där det är tjockt; man får lätt en gungbrädeeffekt. Kan inte tänka mig att HQ/Gardena har tallriken i vinkel.
 
Jag som använder tapatalk för Android ser inga signaturer. Det kanske är en inställning?
 
Eriksgatan
plaggis skrev:
Jag som använder tapatalk för Android ser inga signaturer. Det kanske är en inställning?
Troligen något med tapatalk, kör inte den själv på min Android pga. att jag inte fick till det bra så att allt kom med. (Eller så har du bara fått kakao i ögonen...:D)
 
MeanMike skrev:
Hehe nja.......Jag har som sagt tagit ner min gräsmatta manuellt till låg höjd och tagit bort mossan som irriterade, då slipper jag ju "brölet", och jag har tom. tagit bort 2 träd som orsakade min Indego stora problem. Därefter måste jag säga att det snurrar på rätt bra, eller tom riktigt bra. Irriterar mig bara på att klipparen vänder åt fel håll ibland och då hamnar ute i rabatten med framhjulen och fastnar eller så går tallriken i så "brölet" uppstår. Den borde ju veta hur tomten ser ut och vända innåt varje gång, för att inte hamna i svårigheter. Skulle vilja ha 5,8 5167 så att den isf varvade ner igen.
Annars e jag faktiskt riktigt nöjd. klipper skitbra, Eriksgatans bilder på nya knivinfästningen har jag på min , men dom "fastnar" ändå. så ni vet. kollade på det igår...
Jag har ca 250kvm och det tar ca 1,10 tim. grannens huskvarna 308 ska ta ca 70 tim i veckan för att göra samma jobb. Jag e skitglad att jag inte har det så. Dvs min går ca 4,5 tim i veckan hans 70 ....på samma yta ungefär.
Då e valet inte så svårt.
Jag tycker vi skulle ta fram en "utvecklingslista" till de Bosch anställda som tydligen läser denna tråden, så vi hjälper till att utveckla maskinen i rätt riktning. Mjukvaru då i första hand så vi alla kunde få nytta a det framöver.
Eriksgatan som jag ibland undrat om han inte jobbar för Bosch....... då han får maskiner i parti o minut ( o hur han lyckas ta sönder allihop) kunde ju hålla i en sån. Han e ju ändå halvguru här ändå.....:D

Tänkte också på att här finns just nu en handfull aktiva som skriver och har problem, När jag hämtade ut min klippare så stod det 5 till till bara i Halmstad just den veckan....o tänker man då på alla veckor och alla städer så är det nog väldigt många som sålts. Dom har antingen inga problem eller så har de inte hittat hit. Eller är det bara "vi" som envisas med att köra "ner" sin gräsmatta, få delar att ramla av osv. Nä nu hetsar jag bara. men visst kan man undra ibland. I vilket fall som helst så e det rätt kul o "tugga" om maskinen för man har lärt sig mer o mer, pga denna tråden. så tack alla ni andra här ute!! (y)
Hej

Jag är med stor säkerhet en av de 5 som köpt på CHEAPY i Halmstad. Efter att fått ett tekniskt fel på displayen och därmed inskickad på service till Danmark, fick jag tillbaka en utbytesmaskin med uppgradering. Den har fungerat fint och man kan inte begära mer och att den skall komma åt mellan alla bärbuskar. Det enda jag klagar på är att gräset snurrar sig runt knivarna så att de låser sig i icke klippt läge. Måste nästan efter varje klippning kolla så att de inte låst sig. Har för avsikt att loss ytterligare ett ½ varv på skruvarna och fixera dessa med låsvätska. Problemet kanske löser sig med detta. Undrar varför maskinen inte kan hålla kanterna korta när den kantklipper, har ju grundklippt kort, och maskinen går så långt den kan ut på kanten utan att "köra i diket"

Mera tips och erfarenheter önskas till stavholt snabela telia.com
 
Är det någon som har indegon med silvriga sidokanter?
Är det nåt mer än färgen på sidokanterna som är nytt på den?
/Magnus
 
Eriksgatan
Tyk1 skrev:
Eriksgatan
Tack för ett bra svar, och jag lyckades pricka in ditt 100:de gillande :wow: Kunde inte låta bli......
... Tack för det! Kontrar med att ge dig nr 17 så att du nu är Mr. 100%. :)
Man hade ju önskat att det aldrig behövt bli så utan att man bara hade köpt sin första Indego i lokala järnaffären och att den sedan dess klippte gräset, så att man aldrig hade behövt finna den här tråden...

Ja ja, har stött på en massa nytt trevligt folk här som man säkert skulle kunnat ha trevligt samkväm med över en och annan pilsner medan indegosarna tar hand om gräset. Gott att man numera kan hjälpas åt att finna och sprida information på olika forum, det gör livet mycket enklare. Tänk på den tiden när säljarens ord var all information man hade att tillgå...
 
Brygga skrev:
Är det någon som har indegon med silvriga sidokanter?
Är det nåt mer än färgen på sidokanterna som är nytt på den?
/Magnus
Jag har vita fartränder på ena sidan , för jag byggde ett lltet hus till Indegon o den hann inte torka innan den drog ena sidan i färgen......Men det räknas inte va? som ny modell alltså....fasen oxå.:banghead:
 
  • Gilla
M J och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
...
Ja ja, har stött på en massa nytt trevligt folk här som man säkert skulle kunnat ha trevligt samkväm med över en och annan pilsner medan indegosarna tar hand om gräset. QUOTE]

Vi kanske kunde träffas o se om vi kunde para vår Indigos o se om det blev några små kantklippare om några veckor......Fast bara vi som har renrasiga då, såklart.
Blandras med tex Huskvarna vill vi inte ha.:D
 
  • Gilla
Martinbj och 6 till
  • Laddar…
mortimer skrev:
Vill minnas att jag läst/sett på video/bilder att knivtallriken är lutad mot gräsytan. Då "studsar" ju tallriken lättare mot gräset där det är tjockt; man får lätt en gungbrädeeffekt. Kan inte tänka mig att HQ/Gardena har tallriken i vinkel.
Jo HQ har också en lätt framåttiltad tallrik. Tanken är nog att inte åka runt och släpa knivtallriken i gräset.
 
rcjofo skrev:
Da blir det nok en Indego, du vil aldri bli tilfreds med så se en av de andre som surrer rundt uten mål å mening. ;)
Indegoen har jo unektlig mye bra, ltt Bugs ... litt mekanikk, støydemping så er den der..


Det vil nok ikke drøye lenge før de andre fabrikantene kommer etter heller, vil tro at Bosch ikke klarer å beskytte Logicut veldig lenge.

Ang rømming så sa Bosch til meg at hvis det er en øy mindre enn 1 m fra kantledningen så kunne den forstyrre. Hvis den rømmer på steder hvor kantledningen er rett så er det feil på klipperen...

.......eller som Eriksgatan sier de har hjemlengsel til EU ..... vel tenk om alt som er EU produsert og ikke virker hadde rømt hjem hadde vi hatt et problemfritt Norge... Et øyeblikk så jeg for meg en kø av Indegoer over Svinesundbroa.... noen i veikanten som brøler og venter på hjulbytte ..:)
Jeg venter i spenning på den dagen EU-sanda rømmer på samme vis.

Skal jeg lage selv, blir det logikk som overgår bosch, og kantklipp som overgår robomow. Tankeskissene for gjennomføringen er allerede klar. Spørsmålet er når jeg får satt i gang med det, og hva som da finnes på markedet - eller om bensinklipperen plutselig gjennomfører selvmordet den har truet med siden i fjor.
 
Jag har precis fått tillbaka min klippare efter bara sju dagar ! Jag fick en helt ny uppsättning :wow:.
Precis som flera andra här så låg ett stödben (trumpinne) lös i lådan. Mig gör det inget, lite färre knackningar bara. Hjulen verkar sitta fast men jag får hålla koll på dem.

Det som fick mig att skicka in klipparen var att basstationen inte längre accepterade slingan trots 6,2 ohm motstånd. Nu visade sig samma fel med nya... men denna gången var det riktigt avbrott i slingan. Min reservklippare hade under tiden kapat bort ett par centimeter av tråden.

Jag har precis karterat gräsmattan utan problem. Jag får vänta lite på att gräset kommer upp lite mer innan jag skickar ut den och ser hur den uppför sig.
 
Waxinator skrev:
Jag har precis karterat gräsmattan utan problem. Jag får vänta lite på att gräset kommer upp lite mer innan jag skickar ut den och ser hur den uppför sig.
Tror den har godt av å bli kjent med hagen mens gresset er tørt og motstanden lav. Da blir hagekartet mer nøyaktig og den navigerer bedre senere. De første timene kommer den jo uansett til å vandre rundt uten å klippe særlig mye.
 
Waxinator skrev:
Jag har precis fått tillbaka min klippare efter bara sju dagar ! Jag fick en helt ny uppsättning :wow:.
Precis som flera andra här så låg ett stödben (trumpinne) lös i lådan. Mig gör det inget, lite färre knackningar bara. Hjulen verkar sitta fast men jag får hålla koll på dem.

Det som fick mig att skicka in klipparen var att basstationen inte längre accepterade slingan trots 6,2 ohm motstånd. Nu visade sig samma fel med nya... men denna gången var det riktigt avbrott i slingan. Min reservklippare hade under tiden kapat bort ett par centimeter av tråden.

Jag har precis karterat gräsmattan utan problem. Jag får vänta lite på att gräset kommer upp lite mer innan jag skickar ut den och ser hur den uppför sig.
Något nytt på den; programvara eller mekaniskt ? När är den tillverkad ? Fick du även med 150m kabel och 300st spikar ?

Gör annars som så att du låter klipparen "klippa" på 1-2 högre höjd än du brukar så hinner klipparen bygga upp tomtkartan under tiden. Sedan till helgen så sänker du den igen till din normalhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.