Hej!

Jag har köpt ett hus med elpanna från Värmebaronen elomax 250 från 08. har tänkt montera dit en luft/vatten del till denna från nibe. Nu är det så att jag måste byta alla termostater i huset, huset är ett 60tals hus med termostater med porslins vred. Det jag funderar på är om man ska byta dessa mot vanliga termostater med vred och även komplettera upp med en inomhusgivare eller centraltermostat? eller ska man ge sig på ett system typ danfoss living connect?, eller det kanske finns något ännu bättre alternativ? ska tilläggas att det finns utvändig givare till elpannan.

Har hört olika från olika rörmokare så tänkte fråga om någon annan här har några idéer?

Mvh Andreas
 
Tänker du köra med fast eller flytande kondensering ? Om pannan/vp har en bra reglering finns det ofta ingen anledning att använda termostater men det bör finnas möjlighet att flödesreglera radiatorerna med en fast instrypning.
 
Mycket bra fråga vad är skillnaden? okej men man ska väll ändå ha nån slags central inomhusenhet som styr shunten ?
 
Om vp jobbar enligt flytande kondensering då (tillverkar) vp så varmt vatten som huset behöver för tillfället utan att sänka tempen med nån typ av shunt. Vid fast kondensering så jobbar vp alltid inom samma temperaturer tex start 45 grader stopp 50 grader och sen shuntas vattnet till rätt radiator temp. Man använder oftast flytande kondensering i dag för vp går billigare och det sliter mindre på vp om den får jobba med lägre temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.