Håller med Yonna. Skulle vara mkt försiktig med gifter. Min granne sprutade Roundup på sin tomt och det blåste över till min i vinden och dödade fler av mina fina häggmisplar. Handplockning röstar jag för. Även jag har bara gödslat min gräsmatta med hönsgödsel några gånger per år och den är kalasfin. Klipp 1 gg/vecka samt ryckning av ogräs då och då. Det är i princip allt i skötselväg. Dock noggrannt anlagd och med bra frön från början.
MVH
Caroline
 
Tackar för svaren. Efter lite mer research så lutar det åt följande förfarande:

1. Grävmaskinen kör ut ett 10-20cm jordlager över hela ytan.
2. Jag fräser ner 5kg/100kvm Hammenhögs TG Växupp gödsel i jorden.
3. Sår med Weibulls extra green 3kg/100kvm
4. Krattar ner fröna med en jordkratta och sen vältrar jag allt.

Jag tror att detta borde ge ett mycket bra resultat.
 
Brevik .. gammal tråd, men skulle vara intressant och höra hur din matta blev ?
 
Ingen fara.

Jag skippade Hammenhögs TG Växupp men fick tag på bra jord tror jag. Sådde sen med Weibulls Villa Classic (för otålig för extra green :)). Detta var första helgen i september förra året så det har MAO inte ens gått ett år. Gräsmattan är enligt min mening sanslöst fin, bra och tjock. Helt otroligt hur det kan bli så bra på bara ett år.

Jag gödslade i början av maj och mitten av juli i år med Weibulls Super Gramino (långtidsgödsel), sen så klipper jag med en mulcherklippare så att gräset trycks ner i mattan igen (självgödsling)

Kanske blir ännu finare med Extra Green?

Lycka till!
 
Ok, intressant Brevik. Jag är snart på Gång att så med Extra Green. Men la du ut 20cm jordlager överrallt asså ?

mulcherklippare ? vilket fabrikat .. modell ?
 
Jag kanske t o m la ut mer jord. Jag hyrde en bobcat och sen körde jag ut ca 70 kubik jord på en dag :)

Jag köpte en Stiga värsting eftersom vi har så kuperad tomt så behövde jag en med bra drag och styrka i. Det blev en Stiga Multiclip PRO 51 S, http://www.stiga.se/ProductInfo.aspx?Country_id=2&ProductInfoId=708

Ångrar mig som f-n att jag inte köpte en åkargräsklippare. Om du får gräset att växa bra så kommer du att ruttna på att klippa det. 1 gång/vecka räcker knappt.

Har typ 1200kvm att klippa.
 
Brevik : Vart hyrde du din Bobcat ? antar att du är från Brevik i Tyresö .. finns det nån lokal uthyrare här i Tyresö eller är det Cramo som gäller ?

Är den svår att lära sig köra ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.