Hej!

Någon som vet vilka komponenter jag ska använda för att få lite musik till uteplatsen? Kör redan idag Sonos i övriga huset och vill fortsätta med det. Vill gärna ha lite "tryck" i ljudet. Högtalarna ska monteras hängande på väggen, inte vara allt för stora och tåla lite väta. Hela uteplatsen ska vara en zon i Sonos. Uteplatsen är ca 40 m2 och byggd i en vilkel (huset är ett SMV Nybro)

Tänkte mig 2-4 högtalare för att få en bra ljudbild, men är ingen expert på ljud över huvud taget...

/S
 
En Connect:Amp som står inomhus och så drar du ut högtalarkablarna?
 
Fynda. Nu eller. Se har bra prisvärda utomhus högtalare. Ring å snacka med dem så brukar man få nåt man blir nöjd med.
Ja om man lyssnar på vad de säger också då...
 
Själv precis installerat en connect amp inomhus med b&w ute högtalare. Tål typ hur mycket fukt o regn som helst sägs det iaf....
 
Suveränt, tack för tipsen. Var osäker på hur man skulle göra om man ska ha fler än två högtalare, hur det blir med stereobilden, eller om det blir mono i varje högtalare. Hur många högtalare rekommenderas egentligen på en uteplats i en vinkel i en normalstor villa?

vänligen
S
 
"mono i varje högtalare" ? :)
 
Jo det blir väl så ;) Har du länk till några bra utehögtalare för väggupphängning som det är bra tryck i? Priset är inte så viktigt, bara de spelar rent och kan tåla lite regn och rusk.

Vänligen
S
 
Jag blir lite fundersam när jag läser att ts vill ha högtalare med "bra tryck" i.
Ni som har connect amp, klarar den av att leverera tillräckligt med effekt för att ge "bra tryck" i lite mer potenta högtalare?
Den ser ju ganska liten ut.
"Bra tryck" är ju en högst subjektiv beskrivning, och 2x55w kan ju betyda allt mellan himmel och jord.
Man skulle egentligen släpa sig iväg och provlyssna någonstans, men det vore kul att höra era åsikter, och även vilka högtalare ni driver med den.
 
steve5432 skrev:
Jo det blir väl så ;) Har du länk till några bra utehögtalare för väggupphängning som det är bra tryck i? Priset är inte så viktigt, bara de spelar rent och kan tåla lite regn och rusk.

Vänligen
S
Ja, men... Alla "normala" högtalare är ju mono :) Sen hur du sätter upp dina högtalarpar för att få en stereobild du är nöjd med är ju en annan femma, beror väldigt mycket på hur många par du vill sätta upp och med vilken layout.

Om du skulle sätta upp dem i varje hörn i en "kvadrat", två par, så kan du ju sätta så här:
L----R
|......|
R----L

Så får du stereo-bild överallt utom i mitten av kvadraten, typ.

Utomhushögtalarna jag har på vår terrass har inte "bra tryck", men vi har sällan dansgolv där ute också så det gör inte så mycket. Viktigare att de kan sitta ute i alla väder :) Köpta från monoprice.com.
 
Redigerat:
Outdoorspeakerdepot.com kan jag rekommendera. Bra produkter till bra priser.
 
Jag har själv en AMP som jag driver två golvhögtalare med, JBL TLX 8. AMP:en levererar rejält med kräm och ger riktigt bra ljud med tryck i.
 
Kanske två play5or kan vara något, om man nu kan leva med 'omaket' att ta in dem när man partajat klart utomhus?
Fördelen är ju att du kan placera ljudet där du för tillfället vill ha det.
Funderade själv på att ha fast installerade högtalare på uteplats, men har kommit fram till att mobila enheter passar mig bättre.
Och trycket i play5orna är det inget fel på ...
 
Det skulle jag inte rekommendera. Oftast är det väl ändå att man vill ha lite bakgrundsmusik på när man sitter ute och loungar? Om man behöver hämta högtalarna och koppla in i vägguttag för att sätta på musiken kommer man oftast helt enkelt inte göra det. En lösning för att lyssna på musik som man använder mindre än man egentligen vill är inte en bra lösning. Inte så familje-/fruvänligt heller :)
 
Nja, vad som är familje-/fruvänligt kan nog i allra högsta grad variera.
Fast installerade högtalare utomhus var en inte helt enkel fråga att få igenom - men jag hade nog redan överskridit 'teknik-kvoten' med råge när dessa togs upp för diskussion :)
Valde hur som helst bort fasta talare till förmån för portabla. Tiden får utvisa om jag valde rätt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Woops skrev:
Nja, vad som är familje-/fruvänligt kan nog i allra högsta grad variera.
Fast installerade högtalare utomhus var en inte helt enkel fråga att få igenom - men jag hade nog redan överskridit 'teknik-kvoten' med råge när dessa togs upp för diskussion :)
Valde hur som helst bort fasta talare till förmån för portabla. Tiden får utvisa om jag valde rätt.
Vilka högtalare valde du och blev det en sonos amp eller körde du helt enkelt med play 5'or?
Känns det som om att du valde rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.