Hej

Ska köpa hus och fick lånelöfte på 2,3 miljoner.
Tar sin tid att hitta rätt så funderade på om man skulle bygga nytt istället.
En tomt i de områden jag letar i kostar mellan en halv till en miljon.
Det blir mao max 1,8 miljoner för husbygge.
Är det möjligt att bygga hyfsat nyckelfärdigt inkl. grund, VA, el, arbete etc eller drömmer jag?
 
Mikael_L
Tufft läge.

Billigaste "färdiga huset" är nog utan tvekan älvsbyhus. Kolla modeller och priser på deras egen hemsida.
Återkom i tråden när du gjort det, med vad för hus du känner att du gillar mest och vad det kostar i deras prislista.

Ett alternativ kan vara lösvirkesbygge, eller väggmodulsbygge med lokala snickarförmågor.
Det blir oftast inte billigare än framförallt älvsbyhus, men får man tag i precis rätt hantverkare, gör lite själv, bygger smart istället för stort, kanske lägger lite på arkitektkostnad ifall man inte själv är en fena på att rita utrymmessnålt men ändå bra osv osv så kan det kanske lyckas.
 
Det blir nog svårt att bygga så billigt. Sen tillkommer väl ofta både gräsmatta, markarbeten, husgrund, garage, anslutningsavgifter mm mm. Rätta mig om jag har fel men jag antar att lånesituationen blir lite annorlunda när man bygger nytt jämfört med låna till begagnat.
 
Det blir nog tufft eftersom det alltid blir dyrare än man trott. Utöver hus och tomt så tillkommer ytterliggare minst ett par hundratusen (men antagligen upp emot 0.5M) för anslutning VA, el, tele/fiber, lagfart, pantbrev, bygglov, KA, utsättning & nybyggnadskarta, schaktning för undergrund och tomt, fyllnadsmassor, själva grunden (ingår iofs ibland), trädgård, målning/färg, redakap & gräsklippare etc. etc.

Jag har sett ett par på gatan som byggt nytt med en för snål budget och det måste vara extremt stressande att stå med ett halvfärdigt hus på en leråker men inte ha några pengar över till att förtsätta, inte ens för att måla huset, medan övriga på gatan fixar till och piffar till allt! Nä, då blir man nog gladare i ett "begagnat" hus.

PS: Har själv byggt nytt och är supermöjd med det :) DS.
 
Mitt PS i förra inlägget var inte för att vara dryg utan för att visa att jag inte tillhör dem som är kategoriskt emot nybyggnad och därför stångar sig blodiga för denna ståndpunkt.
 
Tack för återkopplingarna.

raveper skrev:
Rätta mig om jag har fel men jag antar att lånesituationen blir lite annorlunda när man bygger nytt jämfört med låna till begagnat.
Hade dessa funderingar också. Ska kontakta min bank och kolla men någon som vet om det i regel är så att man kan låna mer vid nybygge?
 
Rent logiskt bord det vara tvärtom, eftersom ett nybygge riskerar att bli dyrare innan det uppstått något säljbart. Köper du ett beg. hus så vet banken ungefär vad de kan få ut om de tvingas ta in panten och sälja den.

Lånar du 3 milj. till ett nybygge, och blir tvungen att ge upp för att något blir 3 - 400 000 dyrare, så kanske banken inte kan få ut mer än 2 milj. för ett halvfärdigt hus.
 
Beror välockså på vilken typ av hus du skall bygga. En villa på 160 kvm går nog inte men stuga på 60 blir såklart mkt biligare. Våtrumsmattor i badrum isf kakel kan nog spara uppåt 100,000. Laminat, ej trägolv...
 
Redigerat:
Nyckelfärdigt tror jag är omöjligt.....
 
Jag skulle säga att det är omöjligt. Jag har byggt ett fritidshus i lösvirke där jag enbart haft hjälp med sådant man måste såsom el, tätskikt i badrum mm. Jag har varit byggnadssnickare, vvs:are, plåtslagare, målare etc. 95 kvm + 16 kvm förråd och en carport har kostat ca 1,5 milj. exkl. tomt. Nu har jag inte använt billigaste materialen men det hade nog bara blivit 100' lägre med snålvariant.
 
Bor själv i söderförrort till Stockholm. Här får du knappt ett radhus för 2,5 mille. Villa från ( renoveringsobjekt) 3,5 mille till prefab nytt för runt 4-6 mille. Theres no such thing as a free lunch som de brukar säga.

Och så fins det lyxkåkar för 6-12 mille. Vi undersökte att bygga själva. Kom fram till att det var mycket svårt under 4 mille.
 
Redigerat:
Mikael_L
fn76 skrev:
Jag skulle säga att det är omöjligt. Jag har byggt ett fritidshus i lösvirke där jag enbart haft hjälp med sådant man måste såsom el, tätskikt i badrum mm. Jag har varit byggnadssnickare, vvs:are, plåtslagare, målare etc. 95 kvm + 16 kvm förråd och en carport har kostat ca 1,5 milj. exkl. tomt. Nu har jag inte använt billigaste materialen men det hade nog bara blivit 100' lägre med snålvariant.
Det rimmar inte med min resa.
Vi har byggt bostadshus 100kvm BV + 65 kvm oinredd (men isolerad) övervåning, 40kvm garage och 13 kvm friggebod för runt miljonen. ... inkl tomt och anslutningsavgifter (som låg på lite drygt 200' tillsammans). Så bygget i övrigt ligger väl på i runda slängar på max 800'.

Men då har jag inte betalt någon hantverkare något, förutom grävaren (runt 20') samt två killar som åtar sig endast gjutning av grund om så önskas som tog 10' för att gjuta husets platta. Garage-plattan gjöt vi själva.

Men visst, man kan leta sig fördärvad i detta hus efter lyxiga material och dyra lösningar.
Däremot är det ganska lätt att hitta en del begagnade saker, som trappa, värmepump takskjutport osv.
En del fynd som jag har kunnat lägga vantarna på genom att bevaka annonser - som lätt sparat oss bra över 100'. Genom att sen välja billiga klick-golv, billiga enkla tapeter osv hela vägen (ingen av oss två är speciellt mycket för bling-bling) så håller man ju nere priset.

Men nu ville TS inte bygga själv, inte allt i alla fall, så visst blir den önskade budgeten oerhört tight, om det öht går.

TS, hur gick det, har du kikat på älvsbyhus hemsida?
 
  • Gilla
Anonymiserad 385710
  • Laddar…
D09
Hemligt skrev:
Hej

Ska köpa hus och fick lånelöfte på 2,3 miljoner.
Tar sin tid att hitta rätt så funderade på om man skulle bygga nytt istället.
En tomt i de områden jag letar i kostar mellan en halv till en miljon.
Det blir mao max 1,8 miljoner för husbygge.
Är det möjligt att bygga hyfsat nyckelfärdigt inkl. grund, VA, el, arbete etc eller drömmer jag?
Kan du hitta tomter med gamla fritidshus på så finns det lite i att spara på anslutningsavgifter gällande VA och EL ( ibland ) .
Riv och bygg nytt.

Tror man kan fixa ett lösvirkehus själv för runt 1,0 - 1,5 själv men att köpa nyckelfärdigt blir nog tuffare...

Man ser ibland husmoduler säljas billigt på blocket, men att köpa ett innan tomt/ bygglov etc är klart känns väldigt riskfyllt :)
 
Mikael_L skrev:
.... Men då har jag inte betalt någon hantverkare något, .....
Ah, vilket spartips, betala inte hantverkarna. Men man lär hamna i tråden "kund betalar ej". Skämt åsido. El får man inte göra själv och ska man följa en slags standard så får man räkna att det kostar ca 150000. Tätskikt i badrum kan man göra själv men det blir svårt med intyg som KA vill ha. Provtryckning av vatten och intyg på det etc. Det blir en del hantverkare man inte kommer undan.
 
fn76 skrev:
Ah, vilket spartips, betala inte hantverkarna. Men man lär hamna i tråden "kund betalar ej". Skämt åsido. El får man inte göra själv och ska man följa en slags standard så får man räkna att det kostar ca 150000. Tätskikt i badrum kan man göra själv men det blir svårt med intyg som KA vill ha. Provtryckning av vatten och intyg på det etc. Det blir en del hantverkare man inte kommer undan.
El är det enda som man inte får göra helt korrekt. Det som där går att göra är förarbete som förborrning etc och sen lite beroende på ens kontakt med elektrikern så kan denna gå med på att man hjälper till att dra rör etc. Jag tex är mer pedant än vad vår elektriker så vi har haft en överrenskommelse att jag drar kabel och klamrar etc medan han kopplar på allt. Summan för elen behöver inte bli 150 000kr ens om elektrikern gör allt om man är duktig på att förhandla och ser till att köpa materialet själv med eget rabattkonto hos grossist istället för elektrikerns materialprislista.

I våtrum är det inga problem med egenkontroll och provtryckning själv som uppfyller alla krav som ev KA kan ställa och som sedermera går igenom slutbesiktning utan problem.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.