Eriksgatan skrev:
Skönt ändå att man slipper bli skickad till BSC när man själv är sjuk... Skulle väl komma tillbaka med vaggande gång, en grøn i näven och uppgraderad till Edward Scissorhands...

Har rätt tjockt gräs som klippts ned successivt och klipper på nivå 5 tre dagar i veckan. Det har inte regnat en droppe på några veckor nu så jag vill inte ta ned gräset kortare förrän det kommer lite regn igen.

När jag nu ställde ned "överlappningen" från auto till 16 pga. breda strängar som efter 5 hela klippomgångar inte minskat alls, räcker inte längre 11 timmars tidslucka per dag. Tidigare blev den klar på 8 timmar.
Låter ju lovande med klipparen. Varvar den upp något emellanåt ?
Såg att någon annan också hade satt överlappet till 16cm, varför just 16 cm ? Det borde innebära att den effektiva klippbredden minskar från 26cm minskar till 10cm ?
 
petterg skrev:
I følge kundeservice er jeg den eneste som har opplevd at klipperen går utenfor tråden. Da er det nok garantert at den holder seg innenfor de 35 / 75cm som er spesifisert i instruksjonen.
Min gikk utenfor 3 ganger i går... slem robot! :(
 
Eriksgatan
mortimer skrev:
Låter ju lovande med klipparen. Varvar den upp något emellanåt ?
Såg att någon annan också hade satt överlappet till 16cm, varför just 16 cm ? Det borde innebära att den effektiva klippbredden minskar från 26cm minskar till 10cm ?
Märk att jag avsiktligt inte skrev någon enhet efter "16" och satte "överlappning" inom """"... :)
Inte ens Bosch vet om den inställningen är mm eller cm, eller om det är en överlappning eller parallellförflyttning som avses. Någon som "vet"?
Jag tog 16 eftersom det är lägst. Har testat även det största talet tidigare och är ännu inte klokare på den inställningsmöjligheten.

Ibland varvar den upp, men då låter det bara som ett lite starkare vinande från elmotorns kollektor, låter ljust mer som när en cetrifug går upp på 1600-1800 varv (fast högre frekvens förstås) och nästan hi-tech, inget störande buller eller bröl direkt och absolut något jag kan leva med. Och rätt vad det är så går den tyst och snabbt igen. Så bra har ingen av de 5 tidigare klipparna låtit, (Ta i trä... Vågar knappt skriva detta, för då börjar säkert brölandet igen i morgon...)
 
Eriksgatan skrev:
Märk att jag avsiktligt inte skrev någon enhet efter "16" och satte "överlappning" inom """"... :)
Inte ens Bosch vet om den inställningen är mm eller cm, eller om det är en överlappning eller parallellförflyttning som avses. Någon som "vet"?
Jag tog 16 eftersom det är lägst. Har testat även det största talet tidigare och är ännu inte klokare på den inställningsmöjligheten.

Ibland varvar den upp, men då låter det bara som ett lite starkare vinande från elmotorns kollektor, låter ljust mer som när en cetrifug går upp på 1600-1800 varv (fast högre frekvens förstås) och nästan hi-tech, inget störande buller eller bröl direkt och absolut något jag kan leva med. Och rätt vad det är så går den tyst och snabbt igen. Så bra har ingen av de 5 tidigare klipparna låtit, (Ta i trä... Vågar knappt skriva detta, för då börjar säkert brölandet igen i morgon...)
När var din senaste klippare tillverkad ?
Vad har du för ungefärliga klipptider och laddningstider nu med denna ?
 
Eriksgatan
Hur långt går din (som ju har buildt 05167 ) innan klippmotorm drar igång, eller startar din klippmotor samtidigt som drivmotorerna börjar?
min går faktiskt väldigt bra nu förutom detta gamla kända problemt, och jag funderar nu på att skicka in den för uppgradering.
Är det någon särskild person på HB hisingen som är lämplig att fråga efter?
 
Eriksgatan
Hufza skrev:
Min gikk utenfor 3 ganger i går... slem robot! :(
Sorry gutter, men ni försöker köra en tysk robot i Norge... och den är förstås specificerad för att navigera på EU-gräs... Klart att den sticker, den vill tillbaka in i gemenskapen igen! :)
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
mortimer skrev:
När var din senaste klippare tillverkad ?
Vad har du för ungefärliga klipptider och laddningstider nu med denna ?
A) står i min signatur och B) här.
 
Eriksgatan
Tyk1 skrev:
EriksgatanHur långt går din (som ju har buildt 05167 ) innan klippmotorm drar igång, eller startar din klippmotor samtidigt som drivmotorerna börjar?
Med 05167 startar klippmotorn nästan samtidigt så problemet med 3m strängar efter kalibreringsstopp är borta. Den stoppar för kalibrering mer sällan och upplevs mycket mer distinkt i logiken, särskilt processen att lära in tomten när den är nyinstallerad går fortare. Den sätter helt enkelt igång och klipper logiskt direkt efter karteringen. Men i praktiken på en redan inläst och nedklippt gräsmatta så lär detta inte ge någon extra nytta. Den stora vinsten är om du har tur med klipparen mekaniskt så att den kan lyckas varva ned och klippa tystare när gräset hålls kort, för när den klipper tyst med 5167 kör den också fortare. Mindre störning totalt sett alltså.
 
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Veldig bra forsikring du har som regel er det en egenandel å betale..

Kan vi spørre hvilken klipper du velger nå ? Eller venter til neste års modeller.
Jeg kjøpte jo klipper med 30% rabatt. Dermed var rabatten en liten smule større enn egenandelen.


Nå er det fire alternativer ser jeg ser som mest aktuelle for ny klipper:
+ Robomow rs630 + et spann biltemafarge + stor biltemalogo (dyrt, klipper nesten helt ut i kanter, krever enda mer plass mellom hinder og ytterkabel enn indego)
+ (Diverse kinanavn) S510 (nesten like billig som biltema, men virker langt bedre og er stillegående)
+ Indego 2018-modell (hvis bosch har begynt å kommunisere med de betalende betatesterne sine inne den tid)
+ Hjemmelaget (Første gang på 10 år jeg kan ha nytte av utdannelsen min innen reguleringsteknikk og design av integrerte kretser. Om jeg starter det prosjektet må jeg vite at den har potensiale til å bli bedre enn noe annet på markedet.)

Det blir uansett ikke noe nytt denne sesongen.
 
mortimer skrev:
Låter ju lovande med klipparen. Varvar den upp något emellanåt ?
Såg att någon annan också hade satt överlappet till 16cm, varför just 16 cm ? Det borde innebära att den effektiva klippbredden minskar från 26cm minskar till 10cm ?
Instillingen "overlapping" betyr det stikk motsatte av overlapping. Det sier jo litt at man med 26cm klippebredde kan ha opptil 60cm overlapp!
Med 16cm "overlapp" går klippesporene ganske kant i kant. Alle andre instillinger gir store uklippede rader mellom sporene.
 
petterg skrev:
Jeg kjøpte jo klipper med 30% rabatt. Dermed var rabatten en liten smule større enn egenandelen.


Nå er det fire alternativer ser jeg ser som mest aktuelle for ny klipper:
+ Robomow rs630 + et spann biltemafarge + stor biltemalogo (dyrt, klipper nesten helt ut i kanter, krever enda mer plass mellom hinder og ytterkabel enn indego)
+ (Diverse kinanavn) S510 (nesten like billig som biltema, men virker langt bedre og er stillegående)
+ Indego 2018-modell (hvis bosch har begynt å kommunisere med de betalende betatesterne sine inne den tid)
+ Hjemmelaget (Første gang på 10 år jeg kan ha nytte av utdannelsen min innen reguleringsteknikk og design av integrerte kretser. Om jeg starter det prosjektet må jeg vite at den har potensiale til å bli bedre enn noe annet på markedet.)

Det blir uansett ikke noe nytt denne sesongen.
Da blir det nok en Indego, du vil aldri bli tilfreds med så se en av de andre som surrer rundt uten mål å mening. ;)
Indegoen har jo unektlig mye bra, ltt Bugs ... litt mekanikk, støydemping så er den der..


Det vil nok ikke drøye lenge før de andre fabrikantene kommer etter heller, vil tro at Bosch ikke klarer å beskytte Logicut veldig lenge.

Ang rømming så sa Bosch til meg at hvis det er en øy mindre enn 1 m fra kantledningen så kunne den forstyrre. Hvis den rømmer på steder hvor kantledningen er rett så er det feil på klipperen...

.......eller som Eriksgatan sier de har hjemlengsel til EU ..... vel tenk om alt som er EU produsert og ikke virker hadde rømt hjem hadde vi hatt et problemfritt Norge... Et øyeblikk så jeg for meg en kø av Indegoer over Svinesundbroa.... noen i veikanten som brøler og venter på hjulbytte ..:)
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Med 05167 startar klippmotorn nästan samtidigt så problemet med 3m strängar efter kalibreringsstopp är borta. Den stoppar för kalibrering mer sällan och upplevs mycket mer distinkt i logiken, särskilt processen att lära in tomten när den är nyinstallerad går fortare. Den sätter helt enkelt igång och klipper logiskt direkt efter karteringen. Men i praktiken på en redan inläst och nedklippt gräsmatta så lär detta inte ge någon extra nytta. Den stora vinsten är om du har tur med klipparen mekaniskt så att den kan lyckas varva ned och klippa tystare när gräset hålls kort, för när den klipper tyst med 5167 kör den också fortare. Mindre störning totalt sett alltså.
Eriksgatan
Tack för ett bra svar, och jag lyckades pricka in ditt 100:de gillande :wow: Kunde inte låta bli......
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
A) står i min signatur och B) här.
Ser inte din signatur här i inläggen, tydligen måste man gå in under resp. och kika i profilen. Men nu såg jag iaf. Det var inte illa att hjulet går isönder efter knappt 3 dagar. För mig tog det drygt 3 veckor.
 
mortimer skrev:
Ser inte din signatur här i inläggen, tydligen måste man gå in under resp. och kika i profilen. QUOTE]

@ Mortimer
jag kan se Eriksgatans signatur och dom flesta andras som har det.... du måste ha ändrat något som gör att dom inte syns hos dig....
 
Tyk1 skrev:
mortimer skrev:
Ser inte din signatur här i inläggen, tydligen måste man gå in under resp. och kika i profilen. QUOTE]

@ Mortimer
jag kan se Eriksgatans signatur och dom flesta andras som har det.... du måste ha ändrat något som gör att dom inte syns hos dig....
Har inte ändrat någon inställning de senaste veckorna, dock har IE10 installerats för en tid sedan. Ska kika på inställningarna senare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.