Hejsan!
Tänkte fråga om ni kanske hade några tankar och tips angående att bygga en uteplats i anknytning till ett gammalt hus.

Huset i sig är ett putsat 1 1/2 plans hus med stensockel (dvs ihopmurade stora stenblock), på den sidan där uteplatsen skall ligga är den dessutom ganska hög (iaf en meter sockel) så uteplatsen i sig kommer att vara en bit upp i luften..

Finns det ens något "gammalt" sätt att bygga en uteplats (på höjden) på..? eller ska man rent av bara bygga på ett modernt vis och låta det bryta av..

Det är vacker utsikt från den sidan av huset så man vill inte tänka för sikten för mycket..

Några tips? tankar? kanske har länkar till andra gamla hus med fina uteplatser..?

Tack på förhand
MVH Sandra
 
Antar att du menar altan i form av trädäck. Det är generellt svårt att få till snyggt på ett gammalt hus. Speciellt om altanen ska vara hög. Den skämmer och skymmer gärna hela huset. En dansbana framför ett äldre klassiskt hus ser helt enkelt inget bra ut...

Skulle starkt rekommendera att ni funderar på om inte uteplatsen kan förläggas en liten bit ifrån huset. Man kan sedan göra en anslutande stengång tex. Ska uteplatsen ändå vara vid huset - försök göra den låg och i marknivå. Gärna i sten snarare än trall. Istället för att bygga hela uteplatsen hög kan man göra en snygg trappa ned till marknivån.
 
Redigerat:
Jo tyvärr är det ju sådär som du säger, på ett eller annat vis skymmer man stora delar av huset med en sån uteplats jag pratar om *suck* men det är ju också just utsikten där jag vill åt.. kommer jag ner på marknivån är den inte fullt lika bra längre (skiljer en del på att vara 1.2 m upp i luften när det kommer till en svagt sluttande tomt.. man kommer liksom över en hel del buskar träd osv - när man pratar om utsikt).

I dagsläget finns flera uteplatser mer i marknivå (bland annat en stenlagd där vi ville bygga en i nivå med husets entrevåning..).

Svårt det där alltså.. det var därför jag tänkte att någon härinne kunde ha en idé..

Vi har själva funderat på om det går att göra i betong/sten istället.. om det skulle se bättre ut (men det är högst tveksamt på höjden liksom.. för att inte tala om svårt att få till bra..).. sen har man ju såklart sett en del snickarglädje (vilket vi gillar allmänt) på liknande hus.. både sten och trähus.. från slutet av 1800 talet.. men svårt att veta vad som är rätt (byggmässigt för eran..) och vad som folk bara gillat och tyckt varit snyggt - och byggt till längs vägen :)

Jag är inte så "kinkig" egentligen.. jag tycker ju man ska forma ett hem som man vill ha det även om det innebär en modern touch lite här och var (eller inte!).. MEN det skadar ju inte att lära sig mer om hur man kan göra.. ta tips och förslag på "andra lösningar".. sen får man ta ett beslut efter det..

----

OM vi nu skulle göra en i trä så att säga.. så kommer vi inte välja att täcka hela långsidan av huset.. utan bara ta vid de dubbla glasdörrarna som finns idag där.. 4 meter av huset kanske (lagom för en sittgrupp).. resten av huset ska isf förbli "synligt".. uteplatsen skulle målas vit och inte ha nån form av plasttak tror jag..hellre en markis (solsida) eller nån form av segel man kan spänna om det behövs.. men ingen fast takkonstruktion.. för det skulle ta över för mycket rent estetiskt.. vill heller inte skymma hela utsikten med väggar/för tätt staket..utan försöka hålla det lite luftigt..

Fördelen (den enda, förutom utsikten då..) är väl att det idag är fult på stensockeln precis därunder vi vill bygga uteplatsen ..plus att det går in massa rör (synligt) genom stensockeln där också.. och de skulle ju en uteplats "gömma" lite fint.. :)

Svårt svårt..

Tack för inputen!
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Har du någon bild på huset?

Tänker mig något i stil med en glasveranda/punchveranda fast utan glas. En balkong med mycket snickarglädje, men det är lättare att föreställa sig vad som skulle passa om man vet vad det ska passa på :)
 
Ja det här är svårt. Speciellt på putsat hus. Men hur gammalt är huset, vilken stil? Vi går i samma tankar och har funderat både länge och väl men jag är böjd att hålla med Macarus, nästan omöjligt uppdrag. Betydligt lättare blir det om man gör en variant med tak, alltså som en veranda. En ytterligare nackdel är att regnet slår mot en uteplats i samma höjd som sockeln och upp på fasaden, inte bra.

Några tankar:

- Låta den vara något eller några trappsteg ner på grunden
- Terassera istället för altan?
- Om ändå altan kanske stengrund, stanlagt? Smitt nätt lågt räcke?
- Svårt med stilen, kan bli lite hotell-känsla om man bygger i gammal stil
 
Ni verkar ju ändå tänkt en del och en mindre altan är ju förstås bättre än en jättedansbana runt halva huset. Dock kommer ju en 1.2 meter hög altan att ändå bli rätt iögonfallande. Speciellt om marken vad jag förstår sluttar från huset så man ser upp på huset. Då kommer ju mest bara altanen synas för den delen av huset.


Att försöka sikta mer på en veranda än altan/uteplats är ett bra tips. Det kräver ju dock lite mer jobb att bygga.

Måste uteplatsen prompt ligga intill huset? Kanske ett lusthus på en hög plats på tomten?
 
Redigerat:
LillaMini skrev:
Har du någon bild på huset?

Tänker mig något i stil med en glasveranda/punchveranda fast utan glas. En balkong med mycket snickarglädje, men det är lättare att föreställa sig vad som skulle passa om man vet vad det ska passa på :)
Jag ska fixa en bild imorgon!
Så ska vi se vad vi kan tänka i för banor :)
 
Till alla Er som försöker hjälpa och tipsa mig/oss, här kommer en liten bild på hur baksidan ser ut idag:

mossa_utepl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den blå linjen har jag "målat dit" för att visa ungefär hur stor uteplats vi tänkt oss (ge och ta..)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Nu är jag knappast något proffs men tänker ändå inte att det borde behöva skämma allt för mycket med en altan där. Är man lite omsorgsfull med proportioner (där har ni ju redan tänkt en del) dimensioner (hellre smäckert än för kraftigt) och färgsättningen (kanske inte nödvändigtvis vitt) kan den nog smälta in rätt fint. Dessutom ser det ju lite märkligt ut utan den nu när ni har dörrarna där ;-) Och hellre parasoll än tak eller markis om du frågar mig!
Tänkte, av någon outgrundlig anledning, på Veterinärhistoriska muséet i Skara som jag tycker har lyckats rätt bra:
402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(första bilden här: http://www.vastsverige.com/sv/skara/products/49916/Veterinarhistoriska-museet/)
 
Redigerat:
Dr_Jerkyll skrev:
Ett relativt lyckat exempel, Hildas holm. Men statyerna gör mycket och när trädgårdsmöblerna (inkl parasoll?) kommer dit så sjunker det några nivåer. 20-tal?

[länk]
[länk]
Pampigt värre :) Det är helt klart snyggt att göra på det där viset!
 
Macarus skrev:
Ni verkar ju ändå tänkt en del och en mindre altan är ju förstås bättre än en jättedansbana runt halva huset. Dock kommer ju en 1.2 meter hög altan att ändå bli rätt iögonfallande. Speciellt om marken vad jag förstår sluttar från huset så man ser upp på huset. Då kommer ju mest bara altanen synas för den delen av huset.


Att försöka sikta mer på en veranda än altan/uteplats är ett bra tips. Det kräver ju dock lite mer jobb att bygga.

Måste uteplatsen prompt ligga intill huset? Kanske ett lusthus på en hög plats på tomten?
Vi har försökt tänka i olika "spår".. är som sagt lite lurigt..

Vi har byggt två dansbanor senaste året, men det passade just dom husen (70-tals) hehe.. det passar inte riktigt in på detta så nu försöker vi tänka om.. vi behöver inte så stor yta.. men 3x4 är ganska lagom storlek.. äta o grilla lite..

Lusthus finns längre ned på tomten.. och takad uteplats finns i anknytning till stalldel.. (plus tre stenlagda utrymmen man kan använda för sittområde också).. så jag får väl erkänna att vi eg inte lider nån brist på uteplatser :surprised: meeeeen det skulle vara såå mysigt att nyttja utsikten från huset.. och bara kunna kliva ut och sätta sig där när man lagat lite mat (än att promenera runt med maten till nån av de andra uteplatserna)..

Nu har du iaf en bild så du ser hur baksidan av huset ser ut :)

Tack för inputs o tankar!
MVH Sandra
 
LillaMini skrev:
Har du någon bild på huset?

Tänker mig något i stil med en glasveranda/punchveranda fast utan glas. En balkong med mycket snickarglädje, men det är lättare att föreställa sig vad som skulle passa om man vet vad det ska passa på :)
Nu finns bild :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.