Jag och min sambo har funderingar att bygga ut huset så vi får oss ett större badrum med plats för : toalett, handfat, dusch, bubbelbadkar, tvättmaskin och torktumlare.

Vi kommer att bygga ut på husets kortsida (se bild)

Själva dörren in till badrummet kommer vi att sätta där 'röd' ruta ses på bilden.
Sen kan vi bygga åt vilket håll som helst. (förslaget vi är inne på nu är den 'vita' rutan ni ser på gräsmattan *ej exakta mått*

Hur stor yta tror ni det behövs för att få allt att rymmas i badrummet?

Jag hade gärna sett att bubbelbadkaret i ena hörnet och duschen i andra hörnet på samma kortsida. (markerat med blått 'X' på bilden) inget absolut måste!!

Huset har källare som ni ser.
Bör man ljuta plattan lika högt som det är till 'mellanplan' så det inte blir någon nivå skillnad eller hur fungerar sådant med tex trappsteg ut till utbyggnaden?

kan man ha rakt tak eller bör man ha som huset har, lutande?
Gärna tips o idéer är välkommen!!
Vet någon vad det kan tänkas kosta oss att göra detta? bor i västerbotten om det har någon betydelse?

998210_10151584871498645_537958324_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack så jätte mkt på förhand :D
 
Enligt tillgänglighetskraven ska det finnas ett badrum lämpligt för rörelsehindrad på entréplan, och sätter du dit trappsteg så kan det bli lite kärvt att få igenom ett bygglov.

I övrigt har jag tyvärr inte så mycket att komma med :(

Ett tips vore väl att mäta upp de saker du vill ha i badrummet och sätta dig med rutigt block och blyertspenna, sedan är det bara att rita och rita om tills du har en planlösning och storlek som du är nöjd med.
 
  • Gilla
LisetteO
  • Laddar…
Hej,

Nu kan jag ingenting om priserna där ni bor. Badrums renovering brukar kosta runt 100,000 efter rot därjag bor. Med de saker du beskriver, ink material, skulle jag höfta 150,000. Till detta kommer själva utbyggnaden o indragning av allt som behövs. Den bästa uppskattningen du får är att begära in en 3-5 offerter o jämföra. Om ert projekt hade legat i stockholmstrakten hade min gissning varit runt 400,000kr efter rot. Men det är min gissning baserat på mina projekt som lejats bort. Elektriker o vvsare brukar vara dyrare än snickare. Antar att ni skall gjuta upp grund också.
 
  • Gilla
LisetteO
  • Laddar…
Tack för svaren!
Lite klokare blir man iaf.

Jo grunden skall gjutas så de blir samma nivå överallt så det blir handikappanpassat för bygglovets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.