Nej, det är det inte. Men kunden behöver hjälp att förstå vad man köper och kanske kan man ta några steg i rätt riktning nu när branschen ställer sig bakom initiativet också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Nej, så krångligt behöver det inte bli.

Grunden för detta finns redan i hantverkaravtalet. Det kan säkert förbättras. Det intressanta här är att branschorganisationer för första gången (?) utalar sig positiva till att försöka stävja problemet. DET är bra.
Håller med, fast tyvärr är det ju ingen branschorganisation som deltagit/undertecknat inlägget. Jag tänker då på hantverkar-bransch-organisation, och dit räknar jag varken NCC's tekniske chef eller SiS ;)
De kommer väl dessvärre istället att komma med en mot-replik i debatten.

Och nej, avtalen är nog oftast inte problemet, utan snarare avsaknaden av dem ;)
 
Nja. Bor i stockholm och har flertalet vänner o kollegor som renoverar. Alla mkt pålästa om Abs o hantverksformulär, avtal, fast pris mm. Problemet för oss och de vi känner verkar vara att hantverkaren inte förstår avtal. När tex förseningsvite börjar ticka, först då verkar de inse att det fanns ett slutdatum....tex...
 
thomasx skrev:
Och nej, avtalen är nog oftast inte problemet, utan snarare avsaknaden av dem ;)
I relationen privatperson entreprenör anser jag att entreprenören ansvarar för att leverera tydliga avtal. Min erfarenhet är att de inte vill pga att de vill kunna tilläggsfakturera mm. Om avtal saknas borde entreprenören tillgodose vad kunden anser har avtalats och lära sig en läxa......

Själv är jag alltid kund gentemot hantverakre, har själv skrivit alla mina avtal o specar. Inte vid ett enda tillfälle har en entreprenör velat använda nått annat än en illa specad offert....
 
jag kan se två huvudanledningar till att branschorganisationerna inte rensar upp med transparenta offerter, proffsigt jobb och fakturering/after sales enligt vad kunden förväntat sig.

1. Det gynnar enbart kunder och inte hantverkarna
2. Dom inser att hantverkarna inte är kapabla till dessa synnerligen enkla krav.

Finns det fler anledningar?
 
Nimajneb, jag håller med. Varför skulle de sänka profiten för sin egen bransch?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.