Vad är lättast att använda av en nybörjare, kakelkryss eller kakelsnöre? ska lägga klinkers.
Och vilken storlek på fog till 30x30 klinkers och 15x20 klinkers?

MVH Anders
 
Jag föredrar kryss. Har ingen erfarenhet av snöre alls. När jag lägger 30x30 klinkers kör jag med 5 mm kryss. Till 15x20 klinkers är det ett gränsfall. Jag hade nog kört med 3 mm kryss där. I synnerhet om det sitter kakel på någon angränsande vägg, för att få lika mått på fogarna.
 
Om plattorna är exakt raka i kanten kanske kryssen funkar men jag föredrar nog snöret om jag ska använda något stöd.
 
Samma här. Föredrar kakelsnöre. Höll på att bli tokig på kryssen.. :p
 
Sätter på frihand, kritslår dock innan jag fixar (ja det syns igenom när man kör med den tandade spackeln) har du en rustik platta kan du gott gå upp till 5mm fog!
 
abel48 skrev:
Vad är lättast att använda av en nybörjare, kakelkryss eller kakelsnöre? ska lägga klinkers.
Och vilken storlek på fog till 30x30 klinkers och 15x20 klinkers?

MVH Anders

Till klinkers inget snöre inga kryss....Är det större yta så kan du slå referens linjer..Men kryss eller snöre känns inte bra...klart är man osäker kan det inte skada kanske men jag skulle slå referenslinjer och lägga listigt dvs trappvis och inte rad vis ....
 
När vi la klinkers på hela bottenvåningen använde vi stora kryss. Klinkers är 40x40.
Till vardagsrummet använde vi 3mm och kök och hall 5mm

Vi la krysset stående på långsidan av klinkers (2 till varje sida) och inte i hörnan.

Då är de lättare att justera och ta bort.
Vi använde flytfix snabbtorkande. Klinkers flyttar gärna sig lite så man måste vara nogrant och trycka till då och då innan fixet torkar.

Har man krysset kvar är det lättare att hålla rätt avstånd mellan raderna.

Köp inte kryss på Bauhaus, där har de bara små kryss som är värdelösa att använda!

Är du nybörjare är det kryss mycket bra hjälpmedel.
T o m vår kakelsättare som la vardagsrummet använde kryss. Det var ett komplicerat mönster vi skulle ha i diagonal och vågade inte göra det själva.
Det tog 2 dagar att rita mönstret på betongplattan och göra beräkningar för att få det rätt. Han använde samma metod som vi gjorde. Stående kakelkryss.

Lycka till !
 
Tackar för alla svar.
Valet blev till slut 5mm snöre, men ska testa med kryss åxå. Jag ska sätta i två rum, i det ena 32x32cm plattor och i det andra 20x20cm plattor. Vad brukar man använda för fog bredd på dessa plattor? kan man köra med 5mm på båda?

MVH Anders
 
fogbredden varierar mellan 1-5 mm har tom sett 8-10 mm,,,,valfritt är det beror på hur mycket fog man vill ha anser jag..Men de golv man kastat in brukar ligga normalt på runt 3-5 mm
 
I regel mindre klinkers, mindre fot, större klinkers, större fog.

Också beror mycket på vilken typ av klinker du använder, rustik, elegant, etc.

rustik: större fog (4-5)
elegant: mindre fog (2-4)

Vi har t ex i v-rummet 40x40 här är fogen 3mm
I hallen och köket 40x40 är fogen 4mm

 
Använd snöre så tror jag att du kommer att leva ett par år längre. (kryss är onödigt slitigt samtidigt som jag tycker det är enklare att hålla de vågräta linjerna med snöre om man tänker sig hela linjen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.