Är igång med att köpa nybyggt hus och en grej som jag grubblar över är TV:ns placering på entrévåningen. Har tänkt ha en hörnsoffa i vardagsrummet och har markerat tv'n med röd färg i planlösningarna nedan. Det är även utritat en synlig balk (ca 25 cm hög) som krävs för själva huskonstruktionen



Alternativ 1
Då det är ganska långt avstånd (ca 6,3 meter) från vägg till vägg tror jag detta blir lite konstigt, även om man har en stor tv på 50-60". Det ska ju inte kännas som att tv'n står placerat i ett annat rum på motsatt sida. :)

alt1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alternativ 2
Tänker att man ev. kan bygga upp någon slags vägg eller ställa tv'n på en bänk. Dock blir det "dödyta" bakom tv'n som inte kan användas till något vettigt förutom bokhylla eller något...

alt2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vore tacksam för alla synpunkter och förslag på andra lösningar! :)
 
F
Det förslag jag kommer på såhär lite sent på natten är att montera ett svängbart väggfäste på väggen mot trappen.
Sedan när man ska kolla på Tv så svänger man ut det så Tvn vinklas mot soffan.
Det finns rätt många fästen som kan dölja kablar förhållandevis snyggt.
Alltså så det blir ungefär som på denna bilden
http://www.projektorshop24.se/images/product_images/info_images_new/7699_2.jpg

Om man är för lat att "svänga fram" tvn så finns det ju motordrivna fästen ;)
Tex. http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(ARM-901L)/index.aspx
Fann ett videoklipp som visar hur det motordrivna fästet fungerar
http://vimeo.com/16432153

Själv har jag en 88" motordriven projektorduk, så jag skulle ha valt att placera duken antingen enligt bild 1 eller så hade jag flyttat soffan och monterat duken där soffan nu står.
Men sedan kan det ju fort ändras när man ser hur det passar in mot övrig inredning i huset.
 
Redigerat:
Här kommer en riktig herrejössesidé snodd från ett annat forum :p:
Hur ser det ut på ovanvåningen? Tänker då på utrymmet precis bakom (till vänster om) balken? Om det är ett stort rum där (vilket det troligtvis är...) så förkasta den här idén men om det är en vägg eller rentav helt oanvänd yta så kan du bygga dig en hissbar tv. Alltså att den försvinner upp i taket när den inte används. Lite lätt :rolleyes: nördigt men väldigt elegant....

Annars funderar jag på vad ni tänkt göra med hörnet till vänster om balken? Hur många är ni i hushållet? Det jag tänker är att om ni bara är två eller möjligen 2å1/2 så ni kan ställa en liten soffa till vänster om dörren (2 meter om jag ser rätt?) och hänga tv:n på ett svängbart fäste enligt fac:s förslag ovan. Normalt sitter ni själva i soffan till vänster och om ni någon gång blir fler som ska titta så svänger ni ut tv:n och sitter i stora soffan till höger...
 
På väggen mot trappan....bygg väggen vid balken...........
 
På väggen mot diskmaskinen.
 
Tack för bra feedback! :D

fac: Idéen med svängbart väggfäste är inte så dum. Kanske dock faller lite på att tv'n i princip alltid är igång när jag är hemma så skulle alltid vara utvinklad. När man dessutom har barn känns risken stor att de råkar springa in eller hänga sig i det. Projektor är ett alternativ, men huset har väldigt stora fönster med ljusinsläpp.

ToRy: Kul idé men på ovanvåningen är ett stort allrum så går inte.

mlkjhr: Det var även min första tanke, men det är öppen planlösning mot köket och den väggen är bara ca: 1,2m hög.

Har ritade ihop ett alternativ med en ny vägg enligt Enk's förslag. Det tråkiga är väl dock att själv att planlösningen inte blir lika "öppen" som tidigare.

alt5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och iom att du har tv:n på mest hela tiden kanske det inte är ett alternativ att skippa tv där nere och ha den i allrummet där uppe istället...?

Du kommenterade inte min andra idé i inlägg #3, missade du den eller var den alldeles för görfel? (y) Kanske faller på det där med inspringande och hängande barn ändå...
 
Redigerat:
Jag tänkte nog mer på att göra ett separat rum att titta på TV i.....
 
Tory: På övervåningen finns bra möjlighet att ha TV, men känns som ett måste att även kunna ha en på nedervåningen. Vi är två vuxna och ett barn. Vi har varit inne i visningshus med denna planlösning och kändes tyvärr lite för trångt med liten soffa mot väggen vid fönstret och att sen bara ha drygt 3 meter till tv'n, men förstår din tanke nu...

Bifogade ett par bilder från visningshuset så får man bättre förståelse för vardagsrummet. :D
P1020208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1020209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade skippat den hörnsoffan och satt tvn mot väggen bakom soffan. Sen möblerat mera öppet med en stor matta och soffa + fotöljer.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Varför inte centrera en lagom bred vägg rakt under balken att sätta TVn på och på så sätt skapa ett utrymme för en läsfåtölj och kanske en nätt bokhylla. Genom att centrera väggen istället för att bygga ut den från en av bef. väggar påstår jag att det inte kommer att bli en lika instängd känsla i rummet bakom.

Kanske kan man tom göra väggen halvhög?
 
Kanske göra en hel vägg mot diskmaskinssidan och sätta TV:n där. Blir lite avskildhet mot köket men det kan nog vara positivt. Frugan blir mindre störd av slammer när du står och diskar plus att det blir väggyta ovanför diskbänken som kan vara bra till hyllor, redskapskrokar m.m. Öppen planlösning är trevligt men det finns ju gränser för vad som är praktiskt.
 
Tack för alla tips! Tror att en eventuell ombyggnad med nya väggar blir ett steg två i framtiden. Som det känns nu låter förslaget från "rightnow" rätt bra, alternativt att ha kvar hörnsoffan och ställa en tvbänk till vänster om väggen som gränsar till trappan.

alts.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det där tror jag blir jättebra med Soffgrupp + väggTV. Så har jag idag. Cirka 2.5-3 meter till TVn = optimal upplevelse (enligt mig). Du kan ju t.o.m. hade en dubbelsoffa istället för fotöljen längst ner.

Sedan i andra delen av vardagsrummet kan du bygga en liten myshörna för att sitta och läsa, ungefär som dom hade gjort på dina bilder.

MrMonk skrev:
Tack för alla tips! Tror att en eventuell ombyggnad med nya väggar blir ett steg två i framtiden. Som det känns nu låter förslaget från "rightnow" rätt bra, alternativt att ha kvar hörnsoffan och ställa en tvbänk till vänster om väggen som gränsar till trappan.

[bild]
 
Soffgrupp + väggtv blir bra. Trots att jag föreslagit andra alternativ. Kör på det så har du ju alla andra alternativ att ta till i framtiden.

/Kjell
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.