M
Har ett uthus som jag vill måla om med ny färg. Huset är målat med någon form av linoljefärg (tror jag) som tidigare ägaren förmodligen blandat själv. Färgen har aldrig riktigt torkat helt, även efter säkert 10 år nu. I solen blir den alldeles klibbig, speciellt i fasen mellan brädorna (syns som ljusrött, glansigt på bilden). Det konstiga är att trots att den är klibbig har färgen krackelerat på vissa ställen, men det är kanske underliggande färg?

Frågan är nu hur jag bäst blir av med detta så jag kan måla nytt ovanpå. Helst en billig lösning då vi kommer sälja om några år :surprised:. Färgen jag har hemma att måla över med är http://www.jula.se/oljefarg-3-l-500545

kladdig-färg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kladdig-färg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Om det är 10 gammal linoljefärgmålning så borde det gå att skura bort mycket av målningen med såpa och rotborste. Oljan borde efter dessa år torkat in i träet och pigmentet ligga löst på ytan. Om det är linoljefärg skulle jag absolut skura och sedan måla igen med linoljefärg som stryks ut tunnt, tunnt.
 
M
Hade det varit enbart pigment borde det väl inte varit kladdigt? Jag ska göra några försök till att tvätta rent. Har både fasadtvätt/mögeltvätt och såpa. Jag kanske borde pröva med Yes också :). Jag testade med högtryckssprutan förra året och då hände absolut ingenting =(
 
Konstig färg!
Att måla över en klibbig målning av okänd färgtyp med vadsomhelst verkar riskfyllt. Om det verkligen är linoljefärg i ett tjockt lager så riskerar du få blåsor under den nya målningen. Bättre då skrapa trärent med hjälp av värmepistol el dyl. innan du målar.
 
M
Har funderat om det går att spruta typ avfettning eller nått på - men det lär inte vara så snällt mod rabatten under :(.

Provade med Yes och hett vatten och skrubbade. Det fick bort mycket av det svarta och flagorna. Ytan som blev kvar blev lite (minimalt, men kännbart) klibbig/mjuk. Det kletiga och sega som ligger kvar i fasen (och som är lite som droppar på vissa ställen) är fortfarande kvar.

klet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att avgöra om det är linolja eller annan oljebaserad färg? Om inte, kan man måla linolja på vilken oljefärg som helst eller annan oljefärg på linolja?
 
Redigerat av moderator:
Ska du måla över måste det kletiga bort. Du måste också ta död på mögelsporerna genom att tvätta med något mögeldödande medel. Sedan kan du måla.

När man målar annan färg ovanpå linoljemålning finns risk för att det blir linoljeblåsor och sedan flagning pga linoljan med tiden drar in i träet. Ju tjockare det gamla färgskiktet desto större risk. Det bästa är alltid att måla över linolja med linolja. (Återkommer ikväll med mera info - för långsamt över telefon...)
 
Jag funderar över hur färgen har kunnat bli så kletig (om det nu är linoljefärg). Kan tänka mig följande alternativ:
1) om det är någon hemmagjord färgblandning med fel proportioner eller någon konstig olja.
2) om färgen har strukits på i alltför tjocka lager och man har missat stryka ut färg som samlats i springorna.
3) om man har velat fräscha upp en gammal linoljemålning genom att bara stryka på linolja, och om man då har strukit alltförför flödigt och ej har arbetat in oljan i underlaget, så att det har blivit som en klibbig hinna ovanpå.

Vad tror du själv? Kan det kletiga vara olja som har strukits på efteråt? Alltså, detta är ett vedertaget sätt att fräscha upp en linoljefärgsmålad yta, att ge den ny lyster utan att behöva måla om. Om man gör det på rätt sätt så ska man använda en bra olja, en kallpressad linolja med maximal inträngningsförmåga, samt stryka ut oljan tunt, dvs.arbeta in den i underlaget. Om man använder fel typ av olja och bara blaskar på utan att arbeta in eller torka bort överskottet, och om man dessutom missar att mögeltvätta innan, så blir resultatet en klibbig yta som är mums för möglet. (Har själv gjort det misstaget så jag vet!)

Hade detta varit mitt hus så hade jag nu helt enkelt väntat något år till dess att oljan torkat in i träet, dvs det kletiga försvunnit och sedan målat igen med linoljefärg (om det nu är linoljefärg det är målat med) . Först noggran tvättning med anti-mögel tvätt. Om mycket av pigmentet sitter kvar efter tvättning så hade jag kanske t.o.m. nöjt mig med att stryka på linolja för att få huset att se nymålat ut.

Att bara måla över med en annan typ av färg ser snyggt ut för stunden men kan ge problem i längden.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
M
Tack för ditt svar!

I ärlighetens namn vet jag inte vilken olja gubben innan oss använde. Vet att jag har hittat lite olika gamla burkar med linolja i vedboden som blev kvar. Det är möjligt att han blandade själv, eller försökde "bättra på" enligt 3) som du skriver.

Vi har bott här i 7 år nu och färgen är lika klibbig nu som då.... Så att vänta nått år till kommer inte hjälpa så mycket.

Min teori är att 2) eller 1) är mest troligt, kanske båda. Möjligt att han inte tunnade ut färgen, osv.

Jag har testat tvätta rent en bräda, sen tog jag en kniv och skar bort allt det kletiga. Efter några timmar målade jag över med ny oljefärg och idag har det torkat till hård yta och det ser hyffsat bra ut. Hur lång tid tar det innan blåsor osv kan visa sig?

Kletet var nästan blött inuti och färgade av sig så att kniven blev röd. Kan man dra några slutsatser av det? Går det att avgöra om det var linolja eller annan sorts färg?

EDIT: Kan tillägga att den här väggen är i söderläge och det blir rätt varmt när solen lyser på.
 
Redigerat av moderator:
Om kletet var rött helt igenom så är det mest troligt att målningen gjordes fel från början, antingen konstig olja eller för tjock målning eller bådadera. Ändå konstigt att det inte har torkat på alla dessa år. Jag vet inte om en färgaffär kan hjälpa dig analysera vad det är för färgtyp.

Linljeblåsor visar sig tyvärr först efter en längre tid. Det är inget du kan se sådär direkt efter målning.

Eftersom det mesta kletet verkar vara i skarvar mellan brädorna, så kanske det inte är så svårt att en solig dag (ev. med hjälp av varmluftspistol) ta en trekantskrapa och skrapa bort kletet?

Vet ej annat att råda dig......

PS. Om du har mögelfläckar räcker det inte att tvätta med Yes, utan det behövs mögeldödande. Jag brukar använda Alg o Mögel (eller vad det heter) från Bioclean. Fick bra betyg i Folksams test.
 
M
Jag har mögeltvätt, så jag tänkte köra Yes först, spola av, sen spruta på mögeltvätten och tvätta bort det. Borde funka.

Jag kan vänta ett par veckor om det räcker för att se om blåsorna kommer. Håller på med fönster och annat mer kritiskt just nu.

Tack för tipsen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.