Låter som det kommer att bli dyrare att anlita hantverkare :)
 
Verkar som om Konsumentverket o SIS har tagit lärdom av alla BH trådar som berört ämnet.:p Dom kan säkert bara göra copy-paste på några förslag som har ältats här på forumet. Kanske BH skulle vara den sk Konsumentpanelen som nämns i artikeln:)

Ett bra initiativ som jag verkligen hoppas kan genomföras snart.(y)
 
Mikael_L
jkarlberg skrev:
Låter som det kommer att bli dyrare att anlita hantverkare :)
Tja, varför det?
Kan det inte lika gärna bli billigare?

Jag tror många små hantverksfirmor skulle kunna öka sin throughtput och produktivitet genom ett mer systematiskt och standardiserat arbetssätt.
Att t.ex. inte vara i konflikt med kunder efter att jobbet anses vara klart lösgör ju mycket tid till andra uppdrag. :)


edit:
Givetvis går det att överadministrera vilken aktivitet som helst, men om det läggs på rätt nivå, och framförallt om det tas fram blanketter, dokument och anvisningar i bra samarbete mellan olika aktörer såsom branschorganisationer, konsumentombudsmän och andra så kan det faktiskt bli bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Alla vinner på det förutom de oseriösa företagen står att läsa. Jaha, är det inte så att de flesta tvister är med de oseriösa företagen?
 
Vem avgör om det är ett seriöst företag?
Under mitt husbygge har jag bara haft problem med de firmor som har bra ryckte i stan, är de oseriösa då?

I grunden är det väl bra att något görs åt allt fuffens, men hur kommer det funka för alla dessa polska firmor osv, de lär ju inte behöva följa dessa regler ändå.
 
Byggis1976 skrev:
är det inte så att de flesta tvister är med de oseriösa företagen?
Njae, en del är även med de oseriösa kunderna. ;)
 
Men anledningen till konflikterna är ju inte att kund eller hantverkare har ordet oseriös skrivet på visitkortet, utan just att det finns ett missförstånd mellan vad kunden förväntade sig för x antal pengar och vad hantverkaren levererade.

Det är ju just detta som tas upp i artikeln och som jag och många andra tjatat om i massor med tidigare trådar. Transparens i affären!
 
Ok, oseriösa kunder kan säkert också ställa till problem.
 
Typisk byråkrati.

Ska man granska ett avtal före, under och efter beställt arbete enligt avtal? Till vilken nytta?

Vem ska granska?

Vem står för granskningsarvodet?

Hur ska man kunna ändra ett redan skrivit avtal?
 
Hur skall man kuna avtala förväntningar? Läs tråden på badrum om mosaiksättning. Plattisen gjorde ett uselt jobb först, men var kundvänlig och har nu enligt TS gkort om. Lite bättre, men inte bra. Är det ett oseriöst företag? Kanske inte helt o hållet, men de verkar ju inte kuna leverera ett bra resultat. Sådana finns det mängder av...

Tror inte han känner att det gynnar honom att vara öppen o transparent med att han är dålig på det estetiska.
 
Redigerat:
Morten Alper skrev:
Typisk byråkrati.

Ska man granska ett avtal före, under och efter beställt arbete enligt avtal? Till vilken nytta?

Vem ska granska?

Vem står för granskningsarvodet?

Hur ska man kunna ändra ett redan skrivit avtal?
Javisst!

det vore ju byrokratiskt o dumt om offerter skulle vara jämförbara och att man som hantverkare inte kan lägga på skumma avgifter o pålägg i efterhand. Hur ska hantverkarna kunna överleva då?
 
Nimajneb skrev:
Hur ska hantverkarna kunna överleva då?
Inga problem. Det går fortfarande att fuska med ROT-avdraget. :p
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Morten Alper skrev:
Typisk byråkrati.

Ska man granska ett avtal före, under och efter beställt arbete enligt avtal? Till vilken nytta?

Vem ska granska?

Vem står för granskningsarvodet?

Hur ska man kunna ändra ett redan skrivit avtal?
Nej, så krångligt behöver det inte bli.

Grunden för detta finns redan i hantverkaravtalet. Det kan säkert förbättras. Det intressanta här är att branschorganisationer för första gången (?) utalar sig positiva till att försöka stävja problemet. DET är bra.
 
Frågan är om avtalen är problemet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.