Hej!

Vi skall lägga om vårt plåttak som börjat rosta sönder. Under det befintliga plåttaket har vi hängrännor och stuprör i koppar.

Den plåtslagare som nu skall lägga det nya plåttaket, föreslog att vi skulle byta ut hängrännorna och stuprören i koppar mot "vanliga" plåtrännor och stuprör eftersom kopparrännorna och plåttaket påverkade varandra kemiskt och det då skulle uppstå korrosion.

En annan plåtslagare hävdade att detta är en myt, men om man är väldigt "paranoid", kan man enkelt lägga lite papp eller plast mellan rännkroken i koppar som ju går in under plåttaket.

Vi anar att det förmodligen är så att plåtslagaren vill åt kopparn...

Vad är egentligen sant?

By the way - Vad är ungefärligen kvadratmeterpriset på att lägga om ett plåttak (max 20 kvm)???
 
Runt 1000:-/m2 kostar ett riktigt plåttak.
 
Så länge det inte är fysiskt/mekanisk kontakt mellan plåttaket och kopparrännorna så händer inget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för snabba svar! 1000/kvm är det inklusive moms och FÖRE ROT-avdrag?
 
Stefan! När du säger "riktigt plåttak" så anar jag att jag skulle behöva specificera vilken typ av plåt som jag ska be plåtslagaren om att lägga och dessutom någon specifik metod för att uppnå en bra standard på det utförda jobbet?
 
Dubbelfalsad bandtäckning alltså, inte nåt skit från Byggmax.
 
Tack! Ja om man skall räkna med i runda slängar 1 000:- kvm och att plåttaket (som är ett rektangulärt tak på 18 kvm) inte har en massa konstiga vinklar och fördyrande omständigheter, så förefaller väl det pris jag fick om 45 000:- inklusive moms, städning och bortforsling av material och färdigmålat (och dubbelfalsad bandtäckning), MEN före rotavdrag, vara i dyraste laget? (De får väl säkert en liten slant för det gamla plåttaket också kan jag tänka...)
 
Jol, det ingår rivning av tak, bortforsling och nyläggning (och ja, jag antar väl att det kanske behövs takpapp även under plåten?)
 
1000:- är för färdig att lägga. Dvs att det är rivet och pappat redan. Det priset du fått låter inte överdrivet dyrt.
 
IngemarH skrev:
Jol, det ingår rivning av tak, bortforsling och nyläggning (och ja, jag antar väl att det kanske behövs takpapp även under plåten?)
Jo man måste ha takpapp under plåt det måste också vara ganska slätt anors kommer bandtäckning se bucklig ut.
 
Hej
När förre ägaren till vårt hus bytte tak lämnades kopparrännorna kvar. Nu 5 år senare är rännorna sneda och vinda av snöbelastningen. Jag skulle byta till nya i plåt om inte annat för att kopparn blir mjuk med åren och inte håller formen.
 
Så länge koppar är i slutpunkt av taket dvs ränna/rör behövs bara mellanlägg mellan kontakt ytor (kroken), typ papp mm. hade det varit koppartak sen vanlig takavattning i stålplåt hade jag inte rekommenderat det.
 
Fredrik Å skrev:
Hej
När förre ägaren till vårt hus bytte tak lämnades kopparrännorna kvar. Nu 5 år senare är rännorna sneda och vinda av snöbelastningen. Jag skulle byta till nya i plåt om inte annat för att kopparn blir mjuk med åren och inte håller formen.
Nej, nej, nej koppar blir INTE mjuk med åren, koppar självhärdar och blir hård. Samma sak om man slår på koppar.
Men det är ändå mjukare än stål.
Om snön bryter sönder rännorna så måste de sitta för högt.
Min far hade satt rännorna för högt och trots det var stål så vart de krokiga och buckliga.

Protte
 
Enligt de 5 olika takläggarna som varit och tittat på hängränrna har dom blivit mjuka.Nu har jag precis bytt på garaget och kan intyga att dom blivit mjuka.Jag kan utan problem och med minimalt med handkraft vrida en 4 metersränna runt sin egen axel....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.