Jag ska låta få en spegel monterad i mitt badrum. Den ska limmas direkt på PVC-matta och som vanligt gör jag lite research innan montören tar fram "det-funkar-lika-bra-limmet" och allt blir skit.

Glasmästaren säger att han använder en Wurth produkt som heter Glas Silikon. Han säger att den funkar bra till spegeln men erkänner att den funkar dåligt på PVC. Jag mailar Wurth och undrar vad dom har att säga om saken, de svarar att en annan produkt i deras sortiment är bättre lämpad, en MS-polymer-baserad Limtätmassa. Ingenstans på Wurths hemsida kan man i de båda produkternas fall läsa något om varken speglar eller PVC vilket gör mig måttligt nöjd med svaret.

Googling på "spegellim", "MS-polymer" etc ger inga tillfredsställande svar heller.

Vad säger ni?
 
Tangit PVC lim kanske funkar.
 
Det brukar fungera bra med Silikonfog på PVCmatta, det är ju så man tätar genomföringar och fäster totaletter idag.
Man kan vilja tvätta väggen med tsprit innan så det inte finns damm och fett kvar.
Det är en fördel med Silikon, för det härdar inte in i ytan, utan kan tas ned med tandtråd eller tunn gitarrsträng.
En MS-Polymer kan härda ihop med mattan, och blir svår att få loss i framtiden.
 
Ok.. något luddigt. Troligen så får glasmästaren använda det han anser fungerar bäst. Rutan är stor och ska dessutom sitta infogad i kaklet så den sitter nog kvar trots halvdan vidhäftningsförmåga.
 
allmänt så ska man inte limma spegel med silikon då silikonet får spegelytan att oxidera. Finns något specialsilikon som ska fungera till spegel. Vi brukar använda dana lims ms foglim vet dock inte hur den fäster mot pvc men det borde inte vara något problem.
 
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.