Jag ska montera en fläkt där det är 3.7m till tak. Kom på att bygga en låda som gåt ner 70cm. Då räcker det precis med fläktens teleskopfunktion.
Men hur ansluter jag den mot imkanalen?

Det osäkra.

Från hålet i taket drar jag 120mm spiro ner till fläktens anslutning (övre del). Sen från denna ner till "motor" flexrör i aluminium.
Är det ok?

Dessutom: Behöver jag isolera kanalen med något? Eller kan den vara naken?
1 spiro
2.flexrör

Är så osäker vad lagen tillåter.
 
Vad är det för fläkt modell och hur mycket luft trycker den som Max?
Många tar för små rör till sina fläktar idag. Finns 125, 150 men även 160mm rör
Är det raka rör rätt upp eller är det vinklar?
Jag skulle isolerat med 30mm brandklassat nätmatta runt röret.
 
Redigerat:
Det finns redan 125 mm spiro draget i taket. Bef hus.

Måste man isolera?
 
I samma rum behövs ingen isolering men så fort röret passerar vägg/bjälklag så måste det isoleras.
 
Röret är isolerat i taket. Dvs det finns en anslutning som sticker ut ca 20mm. Allt där uppe är isolerat.
Tänker snarare på det som går ner till fläkten i den lådan som vi byggde.
 
Som sagt formellt så behövs ingen brandisolering i röret om det går inne i köket. Men jag misstänker att det skall vara isolerat inne i lådan, hela vägen som inte är åtkomlig för enkel släckning.

För ganska många år sedan i vårt gamla kök, fick vi nedslag från sotaren på att flexslangen mellan fläkten och anslutningen till kanalen inte var åtkomlig tillräckligt enkelt.

Enl. sotaren så var det krav på att slangen måste gå att komma åt och demontera utan verktyg. I vårt fall behövde man lossa en skruv, och sedna skruv på slangklämman.

Skälet till kravet är enl. sotaren att om det börjar brinna på spisen och det sprider sig upp i fläkten så skall man snabbt kunna slita bort slangen, innan det sprider sig upp i själva kanalen.
 
Fick ringa sotarna...
Enligt de är det följande som gäller:
BBR 5:5332
Allt över tak i kök ska vara brandisolerat. Allt under (från taket ner till fläkten behöver inte vara det med förutsättning att det är mer än 50 mm till brännbart material.
I vårat fall ( ska ha två fläktar ) gäller det att ha spiro "t" och 90 gr böj samt 2 aluslangar. Allt skall hängas i luften så att minst 50mm finnes till lådans väggar.
Inget behöver brandskyddas. Dock är det bra att lägga mattan runt spirot. Men ej krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.