Hej!
Min nya panna installeras nu och jag såg idag att de kopplat in min TVA på ett oväntat sätt. Jag hade föreställt mig att den skulle kopplas in enligt de blå markeringarna till vänster i figuren nedan, vilket var mina instruktioner till dem. Men istället så har de kopplas enligt de svarta markeringarna. Så nu är frågan till er experter om det fungerar så som de kopplat?

Min okvalificerade gissning är att det fungerar pga att laddomaten tillåter självcirkulation och pumpen på TVAn tvingar cirkulationen genom den extra kretsen. Hur är det med effektiviteten?

Kan nämnas att även en liten varmvattenberedare kopplas in efter TVAn för att säkerställa skön temperatur, men den ska dra så litet lass som möjligt har jag tänkt mig. Den kan även kopplas bort med en bypass så att endast TVAn används.

Vore bra med snabba svar så jag eventuellt kan styra om arbetet imorgon.

kopplingTVA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du spolar varmvatten när du eldar så går det väl in för kallt vatten i pannan?

Normalt ligger väl laddomaten på 72(?) men om TVA används blir ju returen samma temp som kallvattnet (ungefär).

jag tycker nog det ska vara som du ritat med blå.
 
kulle
Ska absolut kopplas som du har ritat med blått, blir ju väldigt konstigt annars.
 
Tack för de snabba svaren! Det kalla vattnet vid eldning hade jag inte tänkt på (förutom i natt efter att ha läst blackadders kommentar). Det blir ju även fallet i den "blå" kopplingen, fast då i mycket mildare form med vatten från tanktopparna. Detta kommer hålla ca 30-50 grader så det borde inte vara något problem.

Det bästa (och ursprungliga planen från min sida) vore att dra en helt egen krets på pannsidan av laddomaten, men pga utrymmesbrist på väggen så får det nog kompromissas med den blå kretsen.

Tack än en gång!
 
kulle
Har dom rättat till kopplingen ?
 
Jepp, nu har de fixat det. Trots att de gör en del fel, så är de väldigt ödmjuka och rättar till då jag ber om det. Tur att jag läst på mycket och fått en hel del direkt hjälp här på forumet.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Du hade helt rätt där Bertram! Bra at du upptäckte det i tid, det hade skapat problem när botten på tanken blivit kall..

Du har hittat hyfsat bra krökare då! Oftast så är det förnedring och idiotförklaringar man får höra när dom gör "fel".
 
ichgary skrev:
Du hade helt rätt där Bertram! Bra at du upptäckte det i tid, det hade skapat problem när botten på tanken blivit
Hur menar du då?
 
blackadder skrev:
Hur menar du då?
När termostaten i laddomaten stängt så blir pannan "acktank".
 
Ja, det har du rätt i.
tack för svar.
 
Jag öppnar den här tråden nu igen efter att ha testat mitt nya system ett tag. De fixade TVAn som jag vill enligt ritningen ovan, men jag har fått problem ändå. Vattnet tar inte den väg jag trott det skulle ta. Försöker beskriva med en bild:
TVAkoppling.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 88115

Till höger ser ni vedpannan och till vänster den första av de fyra tankarna (se bilden nedan). TVAn är den svarta lådan snett upp till höger om laddomaten. Med rött har jag ritat hur det är tänkt att vattnet ska ta sig från tankarna till TVAn och tillbaka. Observera att röret ut från TVAn numera INTE ansluter till pannans retur, utan är kopplat vidare till tankarna på andra sidan laddomaten.

Jag har solpaneler som laddar tanken längst bort och därför har jag kunnat testa hur vattnet går ganska väl genom att känna hur rören värms i det för övrigt kalla systemet. Vad som händer är att då jag spolar varmvatten och pumpen vid laddomaten kör igång så laddas varmt vatten från tankens topp till vedpannan(!) och TVAn matas alltså från botten på pannan, dvs enligt den vita ritade linjen. Jag märker detta genom att vattnet inte blir särskilt varmt, samt att temperaturen i pannan samt rören dit stiger.

Om jag stänger laddomaten på pannsidan (under pumpen), så fungerar allting utmärkt och vattnet följer den röda linjen. Därmed kan jag ävem utesluta att det är fel på laddventilen på laddomaten, vilket skulle kunna ha lett till cirkulation i den lilla kretsen TVA-laddomat-TVA.

Det förvånar mig att vattnet har lättare att ta sig genom pannan än raka vägen från tankarna. Min fråga är nu hur jag bäst åtgärdar detta. Jag antar att det bästa är att koppla ett nytt tillopp från tanktopparna till TVAn, dvs inte längre låta den dela med laddkretsen. Men hur långt bort måste jag gå för att vattnet ska ta rätt väg?
tankar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 88112
 
kulle
Om du har shunten ut till raddarna i närheten så kan du gå på det röret precis innan shunten
 
kulle
Nej jag såg nu att det sitter längre bort.
Uttaget till raddarna sitter lite dumt med ett rör rakt upp, det innebär onödigt mycket luft ut i systemet, går man istället ner med ett U slipper man det problemet.
 
Ja, shunten sitter längre bort, men det är kanske en bra idé att gå in med röret just bortom där radiatorkretsen startar för att prioritera varmvattnet. Blir ju en del rör i och för sig. Eftersom jag har fast pris på installationen, så kanske de har invändningar till den lösningen. Min gissning är att de helst vill koppla in en liten bit på tanksidan av t-kopplingen i laddkretsen för att dra så lite rör som möjligt. Det var även min skiss av det hela inför installationen, så det borde ingå att de korrigerar det inom det fasta priset. Men frågan är om det räcker att koppla så.

Angående u-et till radiatorkretsen så skulle det vara så, men blev inte det ändå av någon anledning. Jag har inte bråkat om det på grund av att uttaget sitter i nivå med tankuttagen, dvs lägre än tilloppet från pannan. Det borde mildra eventuella besvär med luft va?
 
kulle
Bertram skrev:
Ja, shunten sitter längre bort, men det är kanske en bra idé att gå in med röret just bortom där radiatorkretsen startar för att prioritera varmvattnet.
Ja så nära tank 1 som möjligt
Och det hade varit smidigare o haft tank 1 närmast pannan från början
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.