Måla inte i direkt solsken, då torkar det för fort. Om virket är jättetorrt så suger också färgen in jättefort. Men då blir ytan ändå pigmenterad... Låter helskumt faktiskt. Jag har aldrig ens hört om någon som målat tio lager med annat en billack.
Fundera på om det inte är tillverkningsfel eller något annat tokigt med de burkar du har. Kolla datum etc.
 
Ja, ommålning av Falu Rödfärg bör inte kräva mer än ett lager utom i extrema undantag.
 
Y
Inväntar regnväder. Men så kom jag på att om jag högtryckstvättar väggarna så blir dom både rena och fuktade. Det kanske vore till min fördel. :)
 
Du ska inte behöva krångla heller, det är ju bara rödfärg. Tycker att det hela är lite mysko. För en månad sedan målade jag på en tidigare målad yta (borstad med kvast), en dyngsur bräda och en som varit omålad sedan 1912 då ladan byggdes. Använde byggmax dyrare slamfärg, och nu en månad senare ser alla tre brädorna lika fina ut.

Det borde inte vara raketforskning. Måste ju vara fel på färgen? :confused:
 
Y
Flöjten5 skrev:
Måste ju vara fel på färgen? :confused:
Eller att jag hade förhöga förväntingar om att det skulle bli markant skillnad. Har bara målat med vanlig husfärg tidigare. :confused:
 
Den här väggen, från marken och två meter upp i liv med Lilla taket var tidigare omålat, och så här ser det ut efter en strykning. Spädde färgen med 10% vatten.

1373923332653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yrrol skrev:
Eller att jag hade förhöga förväntingar om att det skulle bli markant skillnad.
Ja såg väggen ut såhär innan...

Yrrol skrev:
Jag testade att måla lite falurödfärg på den torra numera nästan färglösa magasin-väggen
...så ska det bli en markant skillnad. Något är mysko. :confused:
 
Ta kort på eländet,

Har du färg kvar?

Rör om den som man ska och provmåla på en ny trären bräda en strykning och lägg in foto på den.
 
Mycket mysko. Äkta falu rödfärg täcker väldigt bra och känns mycket mindre komplicerad att måla med än vanlig färg. Har provat billigare variant från byggmax. Täckte också väldigt bra , men lite flammig och inte lika snygg. Känns som det är läge att köpa en ny burk på ett annat ställe och prova. Skippa allt som inte är "orginalet", klart bäst.
 
Y
Butiken hade precis beställt hem en pall från fabriken så den bör ju inte vara gammal.
Har massa färg kvar så ska laborera lite sen och fota.
Körtfast i ett annat projekt nu dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.