Återigen en fråga om toa i fritidshus. Jo jag har läst de trådar som finns så detta är väl kanske bara ett försök att se om jag fattat allt rätt.
Jag har en frystoa, Dyrt att få hämtning men inget större obehag då skiten är frusen o inte luktar nämnvärt.
Funderar på Mulltoa, komposterad skit låter fint utventilerad urin funkar om nu inte braskaminen vänder på luftströmmarna. Kräver ett ventillationsrör upp genom taket

Funderar även på Separett, kan dra ut urinen då badrummet är förberett för spoltoa (finns avloppsrör genom golvet raskt ner i marken men inte påkopplat) och jag kan gräva ner en tank underhuset, har plintgrund. Risk att braskaminen vänder luftströmen. Kräver ett ventilationsrör genom taket. Men att hantera skit som på sin höjd är torr på ytan och kompostera detta på tomten känns inte som en höjdare.

Någon som har några kloka kommentarer om detta? Många inlägg, dock äldre,handlar om att Mulltoa går sönder. Sant eller handhavandefel?
 
Förbränningstoa, garanterat problemfriast och enklast. Dock dyra i inköp och rätt så hög driftkostnad. Driftkostnaden är kanske inte nån stor sak i ett fritidshus. Speciellt inte om alla i familjen kan göra nummer ett i naturen.
 
Som sagt jag har funderingar på Mulltoa eller Separette.
Förbränningstoa går bort just på de kriterier du nämnde, dyr i inköp, dyr i drift och alla ska kissa ute.
 
Ska och ska, det är ju valfritt, men visst blir det högre driftkostnad om man använder toan till allt.
 
Jag är en av de som haft dåliga erfarenheter av Mulltoa!

Den funkade aldrig bra under nästan tio års tid. Försäljaren vidhöll hela tiden att det skulle funka och vi fick en hel del delar utbytta. Till slut gav vi upp och köpte en liten separett för campingbruk som funkar så mycket bättre. ( vi komposterar inte utan lämnar in till kommunen som latrinavfall)

Hos oss kunde det aldrig funka pga stugan är i fjällen med mycket låg biologisk aktivitet. Stugan användes huvudsakligen på vintern intensivt av 5 personer under en vecka. Sedan kallställning av stugan fram till nästa skidåkningsvecka. 3 grr om året. På sommaren när värmen kom blev toan en flugproducent utan like... Någon nedbrytning kom aldrig till stånd utan innehållet torkade ihop till en hård kaka som man fick skrapa ut. När det var folk i stugan blev innehållet för blött o rann ut över golvet....

Det är mycket möjligt att mulltoa funkar söderut i ett annat klimat, i en året-runt uppvärmd stuga och med en användning som fördelar sig jämnt över tiden (2 personer varje helg i stället för 5 pers 3 veckor varje vinter). Jag håller det inte för omöjligt. Men om du söker på detta forum så är det svårt att hitta någom som är nöjd med sin mulltoa.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
För att kompostera det fasta från Separett i ett fritidshus så gör vi såhär;
när det börjar bli fullt i tunnan häller jag på en skopa vatten eller två så det sjunker ihop, då kan man köra på ett tag till. När det börjar bli fullt igen på med lite till vatten så det sjunker ihop samt ett lager matjord ovanpå. I jorden finns mikrober och kanske nån mask som snabbar på nedbrytningen. Vattnet är till för att få lite lagom fuktighet för bästa möjliga nedbrytning. Och det börjar inte lukta heller bara för att man har på lite vatten som man skulle kunna tro. Det är bara när man blandar fekalier och urin som det blir riktigt läbbigt.

Sedan på med locket, lämna en liten glipa och ställ undan, under nån bod eller på annat ställe där det inte kan regna på tunnan. Låt stå 1-2 år och häll sedan ut i odling, i hallonbuskar eller på annat lämpligt ställe. Nu är det helt luktfritt och ser ut som mull, det mesta är faktiskt komposterat papper och inte fekalier som man skulle kunna tro. Dessutom helt ofarligt vad gäller otrevliga bakterier. Ju längre norrut man kommer desto längre tid tar förmultningen, i södra-mellersta Sverige räcker ett drygt år bra.

Vi har 5-6 st tunnor i fritidshuset som vi roterar runt med. Kostnaden för tunnor får man ta men det gör att man slipper det otrevliga att hälla ut gucket i nån latrinkompost.

Detta funkar bra för oss, att tömma en gammal tunna och sätta en ny på förmultning tar inte många minuter och är inte speciellt läbbigt tycker jag. Det luktar inte illa heller, urin som stått luktar däremot rätt kraftigt. Och så är det en långsiktigt hållbar lösning miljömässigt sett.
Men vill man absolut inte hålla på med fekalierna på något sätt så får man hitta en annan lösning.
En fördel för oss är just om man har många på besök i fritidshuset så är det inga problem, bara att byta tunna om det behövs. Andra lösningar kan storkna med otrevliga konsekvenser enligt ovan om de belastas för mycket under kort tid.
 
Kissa i skogen som någon föreslog är väl egentligen inget problem, men under myggsäsong är det inte kul. . .
 
Hade en separett och hatade den. Skiten hinner inte multna om man är några i familjen så den får man försöka göra sig av med på lämpligt sätt eller annat. Det blev ibland stopp i pissröret och då svämmade det över under skithinken utan att synas till där låg flera liter. Har numera installerat septitank och WC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.