Som jag skrev tidigare i den här tråden.
Min granne målade med vanlig betongfärg. Samma som man använder till grund mm. Blir betydligt billigare och hans pannor höll färgen i ungefär tio år.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
A-O skrev:
8000kr bara för färgen?
Nej för pannorna
 
Jag fick offert i veckan på att måla mitt tak. 15.000kr ink rot,
 
enligt min målare kommer färgen släppa från betongpannorna då fukt kommer tränga ut
 
A-O skrev:
enligt min målare kommer färgen släppa från betongpannorna då fukt kommer tränga ut
Det kommer det inte att göra då om mättar alla pannor, han hade ett ex å det var som en ny panna. Fukte kommer bara in i pannan om det är "porös" alltså inte mättad då kommer sj klart färgen släppa. Men ser man till att mätta alla så blir ert kalas. Kollat på ett par hus som dom har gjort. Och de ser nya ut:)
 
  • Gilla
McTagger
  • Laddar…
berne88 skrev:
Jag fick offert i veckan på att måla mitt tak. 15.000kr ink rot,
Samma pris som att köpa nya om man bortser från jobbet, känns som ett ickealternativ tycker jag.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Man kan inte mätta betongpannor med färg, det är omöjligt. Däremot så skulle man kunna måla hela pannan och skapa ett tätskikt, men då måste man lyfta samtliga pannor (de ligger med överlapp) och även dess kanter, vilket jag uppfattar att man inte gör. Däremot så kan få ett betongpannetak att se snyggare ut med målning.
Dock kvarstår problemet om pannorna är dåliga/slut och så även underlagspappen att fukta/blöta kan ta sig in, men även fuktsamlande skräp brukar finnas under pannorna.
 
AndersS skrev:
Man kan inte mätta betongpannor med färg, det är omöjligt. Däremot så skulle man kunna måla hela pannan och skapa ett tätskikt, men då måste man lyfta samtliga pannor (de ligger med överlapp) och även dess kanter, vilket jag uppfattar att man inte gör. Däremot så kan få ett betongpannetak att se snyggare ut med målning.
Dock kvarstår problemet om pannorna är dåliga/slut och så även underlagspappen att fukta/blöta kan ta sig in, men även fuktsamlande skräp brukar finnas under pannorna.



Enligt han så bli aldrig pannan dålig, där den ligger med överlapp då dom alltid är skyddade.
 
Då har du ju en skarv där målad och omålad betong möts och där vatten kan ta sig in under färgen i betongen, för inte kan man få en tät skarv med färgen?
 
Hur får en betongpanna den färg den har när den är ny? Vad är det för färg? Finns den att få tag på? Eller är färgen en del av tillverkningsprocessen, dvs den appliceras samtidigt som pannan formas...?
 
exakt, det är ju pigment i själva bruket dom gjuts av



men måla ni era betongpannor och lägg upp bilder, om 2 år :D
 
A-O skrev:
exakt, det är ju pigment i själva bruket dom gjuts av

:D
Fast då borde de ju vara lika röda/svarta även på undersidan...? Eller är det ett pigment som ligger i bruket men just ovansidan behandlas på något sätt (värme kanske?) så att det där blir mer framträdande och blankt? Jag har bara pysslat med svarta pannor själv och de har varit ljust gråa på undersidan, hur ser en röd panna ut på undersidan....? Ljusrosa?
 
Finns olika sätt att färga beroende på modell och fabrikat.
Text från en tillverkare, citat med tillverkarens namn borttaget;
"xxxxxxx ytbehandlade takpannor är i grunden genomfärgade takpannor med xxxxxxx ytbehandling för att ytterligare framhäva färgen på taket. Ytbehandlingen är speciellt framtagen för att appliceras på betongtakpannor och har en mycket lång livslängd. "
 
Tack för upplysningen! Härligt forum där man kan få svar på det mesta. :)
 
A-O skrev:
exakt, det är ju pigment i själva bruket dom gjuts av



men måla ni era betongpannor och lägg upp bilder, om 2 år :D


Hur många kort vill du? Finns massor runt om i byn, som är ca 2-3år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.