Vill lägga circa 120 kvm däck (trä eller sten).

Vad blir billigare?
Vad går snabbare?

Vill tillägga att det finns ca 70 cm jord sen grus. Hela tomten.
 
Trä, alla dagar i veckan.
 
Trä måste ju vara något billigare men framförallt är det mycket trevligare. Varmare att gå på och i mitt tycke mysigare.
 
Och jag tycker att sten är ett exklusivare val. Jag föredrar sten för jag tycker det är snyggare.
 
Sten är snyggare och exklusivare, om man lägger det ordentligt och snygga stenar.

Trä är mycket skönare att gå på, torkar snabbare efter regn/dagg, billigare
 
Sten är ju "underhållsfritt"
 
peternicklas
Har du myror så kan du få problem. Jag ska till att lägga om 100 kvm för att myrorna har underminerat stenläggningen.
 
Lägger man inte stenmjöl (eller vad det nu kan heta) som myror inte gillar/kan bygga bo i?

OT - min altan är från -82 och stenlagd på grus/sand och den är väldigt poppis bland myrorna. Dom bär glatt upp sanden och lägger ägg. Sen får jag gå på snea stenar tills h*lvetet fryser över. Eller jag lägger om eländet.
 
peternicklas
magda136 skrev:
Lägger man inte stenmjöl (eller vad det nu kan heta) som myror inte gillar/kan bygga bo i?

OT - min altan är från -82 och stenlagd på grus/sand och den är väldigt poppis bland myrorna. Dom bär glatt upp sanden och lägger ägg. Sen får jag gå på snea stenar tills h*lvetet fryser över. Eller jag lägger om eländet.
Jo det stämmer att stenmjöl hjälper. Men vad gör man om man beställer stenmjöl och får något som är uppblandat med sand/grus?
 
Trä om du gillar att skura ....;-)
 
peternicklas skrev:
Jo det stämmer att stenmjöl hjälper. Men vad gör man om man beställer stenmjöl och får något som är uppblandat med sand/grus?
Lägger man stenen i 2-5 så bär inte myrorna iväg med den.
 
Kombinera sten och trä för att få det bästa av två världar?
 
Vi har redan trädäck ( ganska underhållsfritt ) så just detta är minsta problem.
Tänker på problem med plintar.
 
Och däcket som vi har, (det gamla huset) var ett markdäck. Utan plintar. Mycket stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.