Jag har alltid haft svårt att förstå varför så många talar om bergvärme som om det vore unikt. De tycks tro att alla problem löser sig bara man har bergvärme! Man spar så mycket pengar och man behöver inte göra någonting i gengäld!!

Nä, jag som själv är i branschen har väldigt svårt att köpa resonemanget. Jag menar kolla in investeringen!!! runt 120 000 :-!!! Sen får du räkna med att det kan gå sönder, då det är så många rörliga delar och teknisk utrustning.

Varför investera i någonting som först skall betalas av i mellan 10 - 15 år innan det kan börja spara pengar till plånboken?
Sen när väl avbetalningen på installationen är gjord, ja då är det snart dags att byta själva vp:n då denna är har gjort sitt! Bara att hosta upp i runda slängar 50 000 :- igen alltså!

En bergvärmepump eller annan vp har inte hur lång livslängd som helst. Titta bara på våra kyl och frysskåp t e x. De har t o m mycket mindre elektronik och håller i genomsnitt mellan 15 - 20 år. En vp har en livslängd på ca 15 år brukar man säga. Visst kan den fungera i enstaka fall så länge som 20 - 25 år men då är den defenetivt inte den sparbössa man en gång investerade i!!
En bergvärmepump såväl som vilken annan tv apparat eller kylskåp kan ju haverera efter bara 10 år. Då gäller inga garantier och det är bara att hosta upp stålar till en ny!
Tyvärr är det ju så att rent statistiskt har värmepumpar en dålig hållbarhet och tillförlitlighet.

Jag skulle då inte vilja slänga så mycket pengar i sjön bara för att alla andra gör det. Man vet ju att från nu och säg 20 år framåt får jag lägga in 120 000 för installation av vp och hål + 50 000 för nu vp. Slå ut 170 000 :- på 20 år så ser man direkt att någon besparing gör man defenetivt inte. Möjligen kommer energiräkningen att rasa men vad spelar det för roll när plånboken har lika stort hål som "vanligt"!

Ved, pellets. Där ligger framtiden enligt mig.

T e x kan man "ifall" man är lite driftig, elda med ved. Du behöver nödvändigtvis inte ha en vedpanna och ackar bara för att jag talar om vedeldning. Nä, varför inte göra som förr i tiden? Elda i någon form av tung eldstad. Typ täljstensugn eller kakelugn. Det räcker då att elda en gång om dagen alternativt morgon och kväll vid extremt kall väderlek. Då får man både behaglig värme PLUS mysfaktor!
En sådan eldstad står sig i generationer och kräver väldigt lite underhåll. Investering straxt under 100 000 :-. Säg att 15 kbm ved räcker att värma huset ett år. Det blir cirka 2 - 3 000 :- i uppvärmningskostnad!

Visserligen får du inte med varmvattnet i eldningen men vad säger att man behöver det. Ungefär ligger varmvattenuppvärmningen på 4 - 5000 kWh om året.
Man skulle kunna tänka sig att installera vvb + solvärme. Detta spar mellan 40 - 50 % av vv-uppvärmningen. Investeringskostnad = mellan 10 - 15 000 efter bidrag.
Då skall nämnas att solpanelerna har en livslängd på 40 - 50 år!!

På det här viset får du en uppvärmningsform som är väldigt okänslig för både driftstörningar och elbolag som syghöjer elpriset. Man får också en anläggning som du förhoppningsvis aldrig under din livstid behöver lägga pengar på. Förutom att byta vvb vart 20:e år.

Sätt över tiden måste den här typen av investering vara som balsam för plånboken och även för välbefinnandet ;)

 
Intressant tråd! Skall bli kul att läsa alla inlägg. Även om jag inte tror att ved/pellets är något för den late Calle Kula så kan dock andra värmesystem vara nog så bra/billiga. Jag är inte övertygad själb ännu....
 
Jag glömde tillägga att någon form av ventilation bör också finnas. För det första för att ventilera ut dålig luft och tillför ny frisk filtrerad luft.

Sen för den med sig att värmen från ugnen sprider sig effektiv till hela huset.

Kostnad för ventilation kommer man inte ifrån oavsett uppvärmning, ifall man vill leva sunt vill säga ;)
 
Man behöver nödvändigtvis inte installera ugn. Man kan nöja sig med em betydligt billigare eldstad. Gärna dock en med lång värmeavgivning för att inte få så stora temp.svängningar.

Typ täljstenkaminer på 400 - 700 kg med avsvalningstider på 10-12 timmar.
Kostnad runt 50 000 :-

Det är hälften så dyrt som ugn men har inte samma livslängd då gjutjärninsatsen slits med tiden. Har säkert en livslängd på 30 år iallafall ;D
 
Wow..En som kan räkna och vågar tvivla på modern teknik ;)

Håller fullständigt med... Dock vill jag lägga till och änra lite ;D

1) Du får en hyfsad täljstenskamin för 50,000:- komplett med fläkt, skorsten o installation...

2)Du kan koppla på varmvatten slinga på måga av Nibes kaminer

3) Om du sedan har någon typ av värmeåtervinning i ventilationen så får du ännu mer effekt av kaminen (varmvatten, och värme till element/golvvärme).

;D ;D ;D

Själv sitter jag och räknar på solpanelen just nu. Det är inte så säkert att den behövs om man tar värmeåtervinning i ventilationen, för du har naturlig värme på sommaren i huset (förhoppningsvis ;)) och på vintern ger inte solpanelen så mycket varmvatten ändå..
Lovar att återkomma när den matematiken är gjord, och alla grafer och ekvationer är uppritade.. 8)
 
Det är rätt enkelt egentligen:

Jag är inte intresserad av att aktivt delta i värmeproduktionen i huset. Det skall sköta sig självt utan min inblandning. Varken pellets eller ved är då en möjlig lösning.

Givet detta, är då bergvärme det minst sämsta alternativet?


Steff, vilken del av branschen är du verksam i?
 
Hur menar du med värmeåtervinningen i ventilationen ???

Kan man koppla varmvattenslinga till kaminen alltså? Det visste jag inte.

Låter intressant. Skriv gärna mer om hur du menar och förklar ingående. Jag är mycket intresserad av att hitta mitt eget system så att säga. Så all slags tips och ideèr är välkomna.

 
Jag är verksam inom kyl & vp branschen och arbetar huvusakligen som projektledare , arbetsledare inom vent, styr, kyla.

Självklart kan jag förstå de som inte har intresset eller lust att lägga arbetet på sin bostads uppvärmning. Särskilt då det finns ett stort utbud av andra fritidsaktiviteter att syssla med, förutom arbetet ;)

För dessa kanske bergvärme tillhör ett bra komplement. Det jag menar är bara att jag tycker det är oförskämt dyrt. En pelletskamin + ftx klarar också husets uppvärmning med en relativt liten insats. Kostar dock bara en bråkdel av bergvärmen!
 
Tja, som vedeldare så har jag ju lite svårt att förstå hur man kan se pelletseldning i en pelletsanpassad panna och bulkleverans av pellets kan vara särskilt betungande. ;) Pellets är ved för latmaskar 8)

Skämt åsido, det går att ordna pelletseldning så att den blir väldigt bekväm. Det är betydligt mer skrymmande än en vp, men om man väljer panna, brännare och förråd klokt så kan man klara sig med en mycket liten arbetsinsats. Beställa pellets, aska ur och ekonomisota (det kan man iofs få sotarn att göra oftare är fristen) är det som krävs. Hur ofta avgörs av vilken utrustning man skaffar sig.

Om man väljer vp och har en garderob som pannrum så har man liksom målat in sig i ett hörn. Man har betydligt mindre att välja på när pumpen har gett upp, eftersom man inte har plats för nåt annat. Man kommer att vara beroende av el för uppvärmningen, i alla fall så länge pumpen är hel.

Kaminer kan vara bra, men det är en nödlösning. Jag har en vinter släpat ungefär 4-6m[sup]3[/sup] ved in i vardagsrummet för stödeldning i en kakelugn. Nu eldar jag 20-30m[sup]3[/sup] ved i vedpanna i ett pannrum och det var jobbigare att släpa in veden i vardagsrummet. Det är också svårt att få bra miljövärden i en vedkamin. Pelletskaminer är nog betydligt smidigare att ha i ett vardagsrum om man kan hitta en som är någorlunda tyst.
 
1. vår gamla olje/elpanna sjöng på sista versen

2. vi ville få loss pannrummet till friyta och kombinera "pannrum" med tvättstuga (glöm allt som brinner?)

3. att skrika att bergvärme kostar 120k är sant, men läser man det du skriver så verkar pelletsutrustningen komma gratis? så är mer ärligt kanske att säga att bergvärmen kostar 80k mer än ny elpanna eller nåt annat...

har snart haft min bergvärme i ett års tid... som det ser ut nu så  kommer spara mig ca 15-18k om året i rena pengar...

vad jag också gjorde efter att installerat bergvärmen var att värdera om huset, så topplånet sjönk tack vare bergvärmeinstallationen (så räknar man hem en stor del av lånkostnaden där)

(edit) glömde skriva att vi i samma veva installerade en braskamin osså
 
Steff skrev:
På det här viset får du en uppvärmningsform som är väldigt okänslig för både driftstörningar och elbolag som syghöjer elpriset.
Nja, sanning med modifikation.

Det har redan diskuterats om att införa både tillståndsprövning för att få installera och använda vedpanna eller motsvarande. (och tro mig, om och när den införs så blir ansökan och årsavgiften inte vara gratis) Dessutom finns tankar och ideer att utöka skattefloran så att även en koldioxidskatt kan tas ut på de som eldar ved/pellets.

Vad vet du om vedpriserna på sikt? Marknadsekonomin fungerar på så sätt att stiger priset på en vara så brukar motsvarande varor oxå stiga. Så drabbas vi av en kraftig elprishöjning så tror alla fall jag att ved och massa priserna också kommer stiga
 
Bergvärme är inget som lockar oss heller, som inbitna vedeldare vi är. Men när vi planerar för nytt hus så vill vi i alla fall inte behöva elda på sommaren för vv, så det får bli solfångare. Kan ännu inte så mycket om området, men jag tänker mig en ackumulatortank som värms av solfångare och ved eller frånluftsvärmepump. Möjligen ger inte frånluftsvärmepumpen tillräckligt hög ut-temperatur. Moderna vacuum-solfångare ger ju värme även på vintern, så nere i Östergötland ska det förhoppningsvis inte behövas så mycket ved per år.

Ett alternativ som det sällan pratas om istället för kakelugn är rörspis. Det är en kakelugn fast utan kakel. De är avsevärt billigare än kakelugn, men med samma prestanda. Fråga en lokal murare.
 
Steff:
Med värmeåtervinning menar jag FTX eller Fråluftsvärmepump...
Kolla på Nibes hemsida www.nibe.se, där ser du vilka modeller du kan koppla till en acc tank. Enkelt förklarat går det en slinga i kaminen. som fungerar som "upptagarsida" till en acc tank.. (Någon får rätta mig om jag använder fel ord eller utryck, är inte fackman)

BoByggarn:
Du har helt rätt där angående veden. Den kommer följa prisutvecklingen på all annan energi. Tillgång och efterfråga är det som styr priset i en marknadesekonomi.
Och sen har vi vår lilla variant av marknadsekonomi i detta landet, som mer och er liknar planekonomi. Men jag menar, funkade det i Sovjet, funkar det väl här ;) (Tänker på ev. framtida skatter o avgifter för vedeldning, och antagligen även solenergi)
 
Jag har liknande erfarenheter som TiGGrE:
Tidigare förbrukning var ca 50kWh, vilket har sjunkit till ca 22kWh. Det ger en återbetalning för oss på knappt 10 år i jämförelse med föregående system. Håller sedan pumpen 15 år så är de sista 5 åren riktigt trevliga och gör att jag kan leva med att "inte spara något" i 10 år. Håller den sedan några år längre blir man bara gladare. Håller den kortare tid än 15 år så får man leva med det. Då det är dags för ny pump finns redan borrhålet, så återbetalningstiden på den nya pumpen blir ganska trevlig. Dessutom höjs "värdet" på huset i det område vi bor i ca 100' enligt de mäklare jag pratat med. (T.ex. pellets ca 50'.) Alltså - har man, som vi, ett gammalt hus med stor värmeförbrukning så är 170'
Våra funderingar gick enligt följande:
Fjärrvärme - Vi vill inte sitta i knät på kommunens godtycke vad gäller prissättning.
Pellets - Verkar, precis som fjärrvärmen, ha en förmåga att följa elpriset. Dessutom är det som Bo Byggarn säger, väldigt troligt att det kommer att beskattas.
Ved - Tar för mycket plats för oss. (Ved för 35kWh tar en del plats.) Dessutom är det en jäkla massa arbete. Värderar jag min egen tid i pengar så skulle det inte vara lika förmånligt.  :)  Däremot tilltalas jag av uppvärmningsmöjligheten vid strömavbrott mm. Vi kikade därför på en lösning med befintlig elpanna i kombination med en stor öppenspis, vilken man kunde leda ut värme från, både genom vattenmantel och genom ett ventsystem, men bjälklaget skulle inte ha pallat. Den ved vi kan få tag i kostar tyvärr lite mer än de 130-150kr/m2 du har fått tag i + arbetet.
Mitt resonemang bygger på vårt hus. För nyare hus med mindre förbrukning/ besparingsmöjligheter kan jag hålla med om ditt resonemang. För nybyggnation skulle jag aldrig föreslå eller kunna försvara bergvärme. För min del är jag fortfarande övertygad om att det är en god investering ÄVEN om pumpen håller så länge som jag tror (ca 12-15 år) i stället för de 18-20 år som säljare brukar tro.
 
BoByggarn skrev:
Det har redan diskuterats om att införa både tillståndsprövning för att få installera och använda vedpanna eller motsvarande. (och tro mig, om och när den införs så blir ansökan och årsavgiften inte vara gratis) Dessutom finns tankar och ideer att utöka skattefloran så att även en koldioxidskatt kan tas ut på de som eldar ved/pellets.

Vad vet du om vedpriserna på sikt? Marknadsekonomin fungerar på så sätt att stiger priset på en vara så brukar motsvarande varor oxå stiga. Så drabbas vi av en kraftig elprishöjning så tror alla fall jag att ved och massa priserna också kommer stiga
Tillståndsprövning för installation finns i praktiken redan eftersom man måste göra bygganmälan innan man installerar vedpanna i tätbebyggt område. Vilka är det som har diskuterat att ha tillståndsprövning med årliga avgifter för vedeldning? Gäller det både moderna och gamla pannor och kaminer?

Att de styrande skulle införa koldioxidskatt på förnyelsebara energislag är nog inte så troligt. Särskilt inte när det finns EU-mål att sänka koldioxidutsläppen med si och så många procent. Vilka är det som har idéer och tankar om att införa koldioxidskatt på ved och pellets och hur yttrar sig de idéerna?

Vedpriset styrs till viss mån av massavedpriset, men inte bara. En stor del av det som säljs som brännved duger inte till massaved och där har vedeldarna ingen konkurrens från de stora massavedsuppköparna. Som exempel kan nämnas att den laddningen jag fick i år var delvis angripen av skogsröta. Det inte påverkar energivärdet nämnvärt, men gör att veden inte går att använda som massaved pga att det är mörkt i mitten. Den vedens pris påverkas inte så värst mycket av massavedspriset och elpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.