fä.jpg


Vi målade vårat hus för två för två år sedan och nu ser det ut så här på vissa ställen. Är det krakelerat?
Tog med mig en bräda från huset för att få rätt färg. Enligt de på xl-bygg så skulle jag ha oljefärg, så vi har självklart målat det.

På gårdshuset som vi ska måla i år är det vattenbaserat enligt xl-bygg så vi skulle ha akrylat. Inhandlat. Men hur fasiken vet man att det stämmer?
 
Väldig liten bild ser jag. Måste se om jag får fram en större.
 
20130715_135119 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Det ser ut som det över ny färg över gammal krackelerad färg. Det borde inte vara färg i botten på sprickorna om färgen krackelerat. Jag är iof inte helt säker.
krackelering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säker på att den gamla färgen inte hade krackelerat på dessa partier? Tycker också det ser övermålat ut.
 
Det där måste funnits när du målade, man ser ju hur den senaste målningen går ned i det gamla spruckna färgskiktet.
 
VI skrapade ner så mycket vi kunde av den gamla färgen. Gick inte att skrapa mer. Måste jobbet göras om? Det är inte på hela huset.
Hur gör man om det är krakelerat och man inte kan skrapa bort mer av den gamla färgen?
Trodde man skulle skrapa bort den färg som gick.
Men jag kanske är helt ute och cyklar?

Tack för era svar!
 
M
Jag står inför exakt samma problem. Jag kommer INTE orka slipa bort all gammal färg! Kanske det räcker med extra lager färg för att dölja en del av sprickorna?
 
Om färgen sitter så hårt att den inte går att skrapa loss lär det inte vara någon fara. Det är mest en utseendefråga. Om du bara kan stå ut med den krackelerade looken så sitt lugn.
 
Åh vad skönt att det bara verkar vara en utseendefråga. Det får duga några år i allafall. Planerna framöver är att spöna om huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.