Hej!

I samband med byte av pumpen i min grävda brunn tog sig en groda ner.
Den kommer ju att simma där nere ett tag och sedan dö. Enligt gammal skröna är det nyttigt med grodor i brunnen men det är bara gammalt skrock. Frågan är HUR illa det är?
Vad kommer att hända med den? Jag antar att den till slut löses upp men jag är inte så sugen på att dricka vattnet innan jag har fått upp den eller tömt brunnen.

Jag har ringt JRAB och även kommunen och de slamsuger inte dricksvattenbrunnen eftersom de inte har rena slangar. Jag har en rejäl pump som jag kan tömma brunnen med men den kommer inte att få med sig grodliket upp...

Vad skall jag göra?
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
Det bästa borde väl vara att gå ner och fånga den. Var bara försiktig med luften om brunnen är mycket djup.
 
Är det en grävd brunn med ringar så borde du ju kunna pumpa ur och sen gå ner och rensa.
Är brunnen djupare än 3m skulle jag rekommendera säkerhetslina och någon som kan dra upp dig då det kan bli klent med syre. Låt locket vara av en bra stund innan du går ner eller häng ner en slang från en kompressor så det blir luftomsättning.
 
Det bästa är ju att ingenting veta... men nu är det ju försent:D
 
Brunnen är ca sex meter djup och vid två meter står pumpen på två stålbommar, man kommer inte förbi.
Jag tömde pumpen för ett par år sedan, eller snarare försökte, det formligen forsade in vatten, det verkar som att brunnen är grävd över en underjordisk å så att "gå ner" är inget man gör torrskodd.

Tror jag får försöka med någon form av sil, sänkhåv eller något...
 
gaidin skrev:
I samband med byte av pumpen i min grävda brunn tog sig en groda ner.
Hur långt ner är vattenytan? Det går inte att fiska upp den med en (förlängd) polhåv eller liknande?
 
Den döda grodan (paddan?) jag hittade i poolen i våras flöt lika bra som en badboll i dött tillstånd, fast det kanske bara var just det exemplaret?
 
Fick en idé med en sänkhåv, typ en sådan här: http://www.sporting.se/items/425/produktID_3416.jpg
Om jag inte missminner mig ligger det en sådan hemma, det kunde vara något.
Jag återkommer med resultat, hör ni inget på ett par dagar så får ni leta i tidnignar efter rubriken "Försvunnen man hittad i brunn" =)

Tack för ert stöd än så länge :)
 
Då håller vi koll på Jönköpingsposten :)

Ta det försiktigt.
 
Detta får mig att tänka på han som drog upp sugslangen ur brunnen, och det satt ett råttskelett fast i bottenventilen. Och ja, de tog dricksvatten därifrån...
Det man inte vet, har man inte ont av. Men när man vet är det inte så kul.
 
Jag fiskade upp en groda ur en "vattenmätarbrunn" i höstas.
Vattenytan var ca 1,5 meter ner, och jag klättrade ner på en stege som stod på brunnsbotten.

Det var inga problem att fånga grodan med handen, men det är klart att en liten håv (så'n som ungarna har när de fångar krabbor) hade varit ännu bättre.
Vuxna grodor har ju inga gälar, så de håller sig vid vattenytan.
 
Nåja, det är inte helt ovanligt att män i åttioårsåldern avlider, med eller utan brunnar.

Frid över hans minne :(
 
Redigerat:
En vanlig skurhink med en sabla massa hål och en sten i fick bli boten, jag hittade inte sänkhåven, den ligger nog på återvinningen. Efter att ha gått ner och ställt mig så långt ner jag kunde med en strålkastare som lös ner i brunnen lyckades jag till slut få grodan att bli så trött så den gav upp och lät sig fångas.
Den hoppade snällt iväg när den kom upp, troligen i jakt efter en prinsessa att bli kysst av.

När jag ändå höll på körde jag en dränkbar pump någon timme för att få upp lite slam och det slutade med att det grumlade upp vattnet så mycket att flödesmätaren stannade på min nya AL-KO hydrofor så det blev ett antal fler klättringar ner i brunnen...

Grannarna undrar väl om det är min nya hobby... =)
 
groda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rolflidvall och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.