Vi ska bygga hus på ett område som det har varit en leråker,

Ska man ta bort ca 20-30 cm och sen ta matjord och fylla ut med eller?

Kan man använda leran till något? finns det folk som vill ha till något ?
 
Har det verkligen varit en åker så ska du vara rädd om den den lerjorden. Den bör duga utmärkt till en gräsmatta. Möjligen så kan du blanda i en del grov sand i toppen för att förbättra dräneringen
 


Menblir inte tomten stenhård på sommaren och lersmörja på vår och höst ? :-/
 
Inte om du blandar upp den med lagoma mängder av sanden.
Då ska det funka enligt vad jag har läst mig till.

Sen lägger jag alltid en gräsmatta med ett litet fall oavsett.
 
färdig gräsmatta ?

vi kommer och ha ca 800-900m2 gräsmatta då kommer det att bli dyrt med färdig :-/

eller vad gör man ???
 
Det är samma underarbete för en färdigköpt gräsmatta som för 'egenodlad' så med din relativt stora gräsmatteyta blir det definitivt billigare att så själv. Planera redan nu - om du bor tillräckligt söderöver - eller till våren. Så till våren.
 
joppebfm skrev:
Vi ska bygga hus på ett område som det har varit en leråker,

Ska man ta bort ca 20-30 cm och sen ta matjord och fylla ut med eller?

Kan man använda leran till något? finns det folk som vill ha till något ?
Har du möjlighet att fräsa ner grov sand redan nu så sparar du lite arbete sen till våren när du skall så gräset + att det hinner sätta sig, då vi hade exakt likadant med lerjord så hade jag fräst ner sand och till våren fräste jag även ner torvmull och gödsel innan gräsfröna spriddes. Gräsmattan tog sig otroligt fort och fint under våren och sommaren med hjälp av bevattning under torrperioden och inte en vattenpöl samlades under alla skyfall och regnoväder som dragit över under sensommaren och hösten. Så grundarbetet är mycket viktigt annars kan det bli problem framöver med dräneringen och massor av vatten som inte rinner undan.
 
Att fräst ner sand med jordfräs?

Typ lägga ut sand på ytan och sen köra på så det blandas ?

Hur mycket sand ska på ?

Hur mycket torrmull ska på ? ::)
 
  • Gilla
Fa05
  • Laddar…
Rekommenderar att ni ser till att ett proffs finplanerar tomten.

Se till att marken sluttar bort från byggnaderna! Täckdika gärna gräsmattorna med dräneringsslang, och samordna avvattningen med övrigt dagvatten!
 
En gräsmatta gör man själv.

Finns inge som helst anledning att slösa pengar där.
Lätt lutning ska man alltid ha. Det fixar man enklast med lantmätarens favvo mätpinnar och ett laserpass.

Helt klart bäst att att fräsa och planera av underlagget i höst. Allt sätter sig med tiden och kan du få en vinter "gratis" så är det kanon
 
Obs, matsO :  Frågeställaren "ska" bygga hus...
Den här hösten lär det alltså inte bli tal om mer än grovplanering.  I värsta fall.

;)

Mitt tips kvarstår: När husbygget kommit så långt som till återfyllning runt grund kan man med fördel låta markentreprenören samtidigt ta traktorn till finplanering. Då går det undan, och blir rätt på en gång.
 
Ahh ja det det ändrar ju saken en del......
 
joppebfm skrev:
Att fräst ner sand med jordfräs?  

Typ lägga ut sand på ytan och sen köra på så det blandas ?

Hur mycket sand ska på ?

Hur mycket torrmull ska på ? ::)
Om du kör på själv och skall fixa så gjorde jag så att jag köpte ett 10 tal ton dräneringsgrus för någon hundring per ton och strödde ut några cm över det hela och sen körde ner det med jordfräsen, nu har vi 600 kvm och det gick en hel helg till detta då dräneringsgrus är jä.......ligt tungt att köra ut med skottkärra men nytta gjorde det.
Är man flera går det naturligtvis fortare men jag gjorde det själv.

I våras så var det torvmull som gällde, 20 st 400 L. säckar och strödde ca 5 cm lager över det hela och fräste 2-3 ggr så blev det hur bra som helst när allt blandats ordentligt, det gick ju fortare då torvmullet bara är till att kratta ut och sen fräsa ner.
 
Vi byggde ett tidigare hus med källare på en "lerig" åker, med massiv lera under ytskiktet. Tog tillvara översta lagret matjord i en särskild hög. Tyvärr lade grävmaskinisten högen så att den hamnade i en sänka, och det mesta blev utfyllnad. Dessutom med delar av den urgrävda leran ovanpå.

Vid planeringen av gräsmattan räckte därför inte matjorden, så det blev även mycket massiv lera på olika ställen. Med en tung jordfräs gjorde vi jobbet att fördela den torkade leran (det var torrt och dammade ordentligt), vi krattade och planerade ut allt, sådde sedan gräset. Efter några år syntes ingen skillnad mellan de platser där det varit matjord och "ren lera". Allt verkade vara prima matjord. Samma gällde våra rabatter.

Gräsets-växternas rötter luckrade tydligen upp och bröt sönder leran! Och bara på några år. Var rädd om matjordsskiktet. Vill du ha en mera lättarbetad jord,  t ex i rabatter, blanda med sand. För gräsmatta är detta tveksamt. Färdig gräsmatta är ofta ett måste för sådana med sämre underlag än du har. Att så en gräsmatta i matjord är enkelt, och inte mycket merjobb mot att lägga inköpt matta.  Du har ju fördelen att kunna så direkt i din matjord, för att inte tala om fördelarna, om du vill anlägga en rabatter, där du måste kanske ha 30-40 cm matjord i botten.

För har det vuxit växter i din leråker, säg tio år, är detta ytskikt ofta utgångsmaterialet till den matjord, som matjordsleverantörerna säljer till dyra penningar. Skillnaden att de senare drygat ut det hela genom att blanda in ca 50% (för dem själva oanvändbar, dvs osäljbar) finkornig sand och lite kalk. Som många påpekat, då är det bätter du själv bara köper transporten av enbart tillskottsmaterialet (som i princip är gratis).
 
Vi har precis grovplanerat/jämnat vår tomt, som oxå ligger på en gammal åker (lerjord). Vi fick en massa schaktmassor kvar, som vi har tänkt köra bort. Men menar ni alltså att vi kan/ska lägga ut mer av detta till våren och blanda upp med sand och torv istället för att köpa harpad matjord och lägga ut?!

Som det ser ut nu så släpper inte lerjorden igenom alls mycket vatten, har stora pölar på tomten och man sjunker ner en bra bit. Känner en viss oro till våren när snön kommer smälta och hur det kommer bli då!?

Hoppas ni har några bra svar, då vi själva har tänkt skänka bort schaktmassorna (lerjorden) till våren och sen köpa harpad matjord och lägga ut ca 15 cm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.