ullberg skrev:
Den där är ju riktigt otrevlig, svårt att förstå att någon skulle göra något sådant. Om avsikten verkligen var den du gissar är det, oasvett vad man tycker i sakfrågan om strandens privata status, på plats att å mänsklighetens vägnar be om ursäkt för hur en (väldigt liten) del av oss beter sig.
Mmmmm, lite ödmjukhet skadar inte.
 
Tjena!
Jag är nästan bombis på att allemansrätten gäller. Sen som dom andra säger, skyltarna dom måste du ha tillstånd för(skriftligt). Jag skulle inte heller gilla om någon uppehöll sig på min mark(om så stor yta fanns) men tyvärr får man ju gilla läget eftersom allemansrätten gäller, dock säger även allemansrätten att man ska plocka med sig skräp och inte förstöra!

Sen måste jag erkänna att jag nästan garvade på mig när jag läste om när det stod en kille och frågade om glassen, inte alls kul just då kan jag tänka mig, men lite komiskt ändå. ;)

Mvh Kim
 
Allemansrättsfrågan är redan diskuterad och avgjord, och den gäller inte. Den kan möjligen gälla på strandsidan av träsk/skogen (om någon nu skulle vilja klafsa fram där...), men inte på gräsmattan. Prova att tälta på en golfbana och se vad som händer, och då är du ändå inte alldeles inpå ett bostadshus.

Hade du sett tomten på riktigt så hade du förstått det bättre. Som det ser ut så är det ungefär som att gå omkring bland byggnaderna på en typisk bondgård, som exempel på skala och avstånd. Alla infartsvägar går inom något tiotal meter från bostadshuset, över en gräsmatta. Det är inte några naturstigar eller liknande, som allemansrätten är avsedd för, utan en avskild tomt med en distinkt tomtkaraktär. Man ska kunna ha tillräckligt privatliv på sin tomt för att tex kunna sola naken (om tomten ligger tillräckligt avskilt från annan bebyggelse), lämna gräsklipparen ute utan att den blir stulen och slippa att folk sitter i ens trädgårdsmöbler.

När det gäller skyltar, så får jag sätta upp precis vilka skyltar jag vill på min mark. De kanske inte är juridiskt bindande, men jag får sätta upp dem (såvida de inte bryter mot någon annan lag, tex hets mot folkgrupp eller liknande).
 
Jag hade blivit skogstokig av allt elände du har, jag skiter i frågan om allemansrätten eller inte.

bara för att man har rätt att göra vissa saker så betyder det inte att man ska göra det. så jag tycker du gör helt rätt i att köra bort folk, sen kan det vara smidigt att ha en snabbstartande digitalkamera så du kan fånga dessa idioter på bild.

annars kan ju ett alternativ vara att hägna in hela gården minus skogen och ha två muskelhundar eventuella besökare retirerar ganska snabbt om två glada rottweilers eller dobbermans kommer och vill hälsa på dom.
 
Det behövs inte muskelhundar, folk tenderar att dra sig undan när det kommer en golden retriever-tik som är så glad att hon nästan kissar på sig av lycka också.

Jag har plåtat han som var hotfull som vi ringde polisen på. De andra har inte funnits läge, men jag ångrar att jag inte plåtade de spetsade käpparna.

Å andra sidan, det är inte bara elände. I fredags så hade någon parkerat en grävmaskin på parkeringen, och som tack för att han hade gjort det så hjälpte han oss att släta ut några sättningar i uppfarten. Tog honom tre minuter, men hade varit timmar av slit för oss (hårt packat grus/slagg/slig är inte lätt att gräva för hand).

Plus, när jag sitter och tittar ut över gräset och det spegelblanka vattnet med ett lätt morgondis över, ser några änder simma förbi och två rådjur i bortre änden av tomten, då är det så jäkla värt besväret. (Om nu bara rådjuren kan ge fan i att äta upp buskarna vi planterat, till skillnad från körsbärsträdet som de ringbarkade en halvmeter av stammen på...)
 
Troberg skrev:
Det behövs inte muskelhundar, folk tenderar att dra sig undan när det kommer en golden retriever-tik som är så glad att hon nästan kissar på sig av lycka också.
Ha, Ha. Ja det skulle inte funka "mot" mig, fast det skulle inte heller en glad Rottis göra, men folk är olika...

Troberg skrev:
(Om nu bara rådjuren kan ge fan i att äta upp buskarna vi planterat, till skillnad från körsbärsträdet som de ringbarkade en halvmeter av stammen på...)
Ja fruktträd och råddjur verkar för mig som en hopplös kombination, tyvärr.
 
Både lantmäteriets fastighetskarta och eniros kartor har platsen utmärkt som "badplats"

Vore jag i området och om det var varmt och jag inget mer visste så skulle nog jag kanske ta mig ner dit...

Men jag förstår problemet..92m fågelvägen från husknuten är inget jag skulle vilja ha "gäster" på själv.

Min lösning hade varit att sätta upp ett staket längs vägen ovanför tomten (ca 260m) då torde problemet vara löst.

Eftersom du har dryga 300m strand och tre bryggor (plats finns alltså) så kan en annan lösning vara bygga ett plank som avskärmar limpan ner inkl. stranden.(Ingång uppe vid vägen) Gör den sedan till en avgiftsbelagd badplats med bajamaja och glasskiosk. (sommarjobbare?) Inte omöjligt att kommun går in och sponsrar.
 
Tyckte Troberg var överkänslig och lite aggressiv och så från början. Men när jag läst hela tråden och sett bilderna så förstår jag bättre.
Förstår hur du känner, jag har 5%av samma problem...........illa nog!

Stå på dig, men ta på ett leende oftare, det är inte värt att vara arg på idioter.
 
Workingclasshero skrev:
Stå på dig, men ta på ett leende oftare, det är inte värt att vara arg på idioter.
Fast är de idioter är det väl inte värt att vara glad på dem heller. Det kostar ju på mer att "göra sig" glad inför idioter än att behålla normaltillståndet ;-)

Angående Lantmäteriet och Eniros kartor så hade jag nog kontaktat dem och bett dem uppdatera karterna ASAP med anledning av problemen de ger dig. Detta skulle ju förhoppningsvis stoppa nytillförseln av idioter.
 
Troberg skrev:
Lite uppföljning:

Jag har låtit badstranden växa igen och har flyttat bort bryggan från den till de andra två bryggorna som är nära huset. Vi badade ändå bara därifrån, det skulle behövts några lastbilar sand för att få badstrandens botten trevlig.

Jag har även låtit passagen till den gamla badstranden växa igen, så all passage sker nu nära huset. Likaså en mindre passage nära vattnet.

Längs tomtgränsen har jag satt staket, och ena infart på parkeringen är blockerad av betongfundament med kedja mellan.

Parkeringen vid vägen håller jag på att låta växa igen till gräsmatta.

Dessa åtgärder har hjälpt rätt bra, men vi har ändå haft några otrevliga incidenter:

* En bil skulle parkera på vår parkering (numera halvfärdig gräsmatta). När sambon gick det för att säga till dem försökte de köra över vår hund, men sambon hann springa fram och rycka undan henne i sista ögonblicket. När hon undrade vad i helvete de höll på med så blev de hotfulla och förolämpande, och körde sedan iväg. Tyvärr fick vi inte hela regnumret, men om vi skulle se bilen igen så känner vi igen den, då den hade distinkta kännetecken. Dessa människor betedde sig dessutom på detta sätt med småbarn i bilen...

* Jag har inte röjt gräset längs stigarna på ön (röjsågen är trasig för tillfället). För några dagar sedan upptäckte jag fem spetsade käppar nedstuckna i gräset, så att de stack upp cirka 15 cm, dolda i gräset. Det är där vi går, och vår hund (och grannens hund) leker. Jag betraktar det som en ren fälla. Hade någon av hundarna kommit rusande i full fart så hade de blivit spetsade, och även en människa hade kunnat skada sig illa, då de var placerade så att om man föll för att man fick den första i foten/benet så landade man på de andra.

* Diverse mindre skadegörelse. Välta betongfundament (se avspärrning av parkering ovan), buskörning med moped på vattensjuk gräsmatta osv. Tog två killar på cykel på bar gärning när de sparkade ned brevlådan (de hann dock smita).

Alltså, de allra flesta är trevliga och förstår vår sida av saken, men nu verkar det bara vara nutcases kvar. Det har blivit mycket, mycket färre incidenter, men de som är kvar är otrevligare. Framför allt de två första incidenterna ovan har gjort att jag inte längre vill att sambo eller döttrar ska avvisa folk ensamma, och att jag överväger ifall man borde ha något diskret tillhygge (typ, något verktyg som man har en legitim anledning att hålla just då, tex en spade) med sig när man avvisar folk, just in case.
Folk verkar inte riktigt kloka faktiskt, fällor och skadegörelse. Enklast är väl att fota fällan och gå till polisen, med lite tur kommer det en notis i den lokala blaskan och är det "småungar" som gjort det blir de nog rejält skraja...

Sen är ju detta med vad som är privat mark och allmän mark en svår nöt att knäcka, regelverket verkar extremt snårigt. För att få ha "sin" strand privat, dvs kunna inhägna den och ha rätt att jaga bort folk krävs ju ett tillstånd från myndigheterna, och vad jag ahr förstått så är ett sådant tillstånd väldigt svårt att få, just av den enkla anledning att allemansrätten ska råda. Dvs, man får bada från en brygga oavsettt vart den finns, om det inte finns skyltar uppsatta med kommunens tillstånd som säger motsatsen. I helgen var vi ute och åkte båt i en större sjö i Småland, och när vi blev fiksaugna letade vi upp första bästa brygga, lade till där och satte upp ett litet bord med stolar och fikade och badade lite. Det låg ett hus några hundra meter från bryggan, det låg några hopvikna fällstolar och en badtermometer vid bryggan, i övrigt var området helt öde. Helt i linje med allemansrätten stannade vi där ca 2 timmar, fikade, barnen badade lite och när viv ar klara tog vi med oss våra grejor, skräp etc och kastade loss och åkte vidare. Hade det suttit folk på bryggan hade vi givtvis aldrig lagt an där. dels var inte bryggan så stor att två sällskap hade fått plats där och dels hade vi då gissat att det var ägarna till huset som satt där och då vill man ju inte störa.

Kan se ett bekymmer om folk uppehåller sig vid en brygga från morgon till kväll, och de stackars "ägarna" dvs de som byggt bryggan inte får någon som helst möjlighet att komma till tals, då ser jag absolut ett problem. Men då vi har så mycket kust och sjöar i detta land samt en så pass liten befolkning borde det finnas tillräckligt med strandarea för att varme person i landet ska få sin egen brygga ;) Känns dumt att tjafsa...

/S
 
S
Skydda din egendom... för inspiration se filmen Saving private Ryan.
20120814-171542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Otäckt med pinnarna, Varför dokumenterade du inte dem med kamera samt polisanmälde händelsen?
 
Både lantmäteriets fastighetskarta och eniros kartor har platsen utmärkt som "badplats"
Jo, jag vet, och jag har varit på dem för att få det rättat, flera gånger...

Min lösning hade varit att sätta upp ett staket längs vägen ovanför tomten (ca 260m) då torde problemet vara löst.
Redan gjort.

Eftersom du har dryga 300m strand och tre bryggor (plats finns alltså) så kan en annan lösning vara bygga ett plank som avskärmar limpan ner inkl. stranden.(Ingång uppe vid vägen) Gör den sedan till en avgiftsbelagd badplats med bajamaja och glasskiosk. (sommarjobbare?) Inte omöjligt att kommun går in och sponsrar.
Nej, inte intressant. Däremot så har jag som sagt låtit badplatsen växa igen, så nu är det 3-5 m vass att vada genom där.

Stå på dig, men ta på ett leende oftare, det är inte värt att vara arg på idioter.
Åh, jag börjar alltid artigt och trevligt. Om jag däremot bemöts oartigt eller hotfullt, då besvarar jag med samma mynt.

Enklast är väl att fota fällan och gå till polisen, med lite tur kommer det en notis i den lokala blaskan och är det "småungar" som gjort det blir de nog rejält skraja...
Nej, jag vill inte dra det i media, det tenderar att polarisera folk till ungefär 50/50.

Att jag inte fotograferade den berodde på att jag blev förbannad och kastade ut käpparna i vattnet först och tänkte sedan. Dumt, såhär i efterhand...

Sen är ju detta med vad som är privat mark och allmän mark en svår nöt att knäcka, regelverket verkar extremt snårigt.
Jag har redan fått besked från kommunen att allemansrätten inte är applicerbar.

Skydda din egendom... för inspiration se filmen Saving private Ryan.
Hmm, taggtråd, minor, kulsprutenästen. Fattas bara en vallgrav med krokodiler!
 
Nu vet jag att du inte är särskilt pigg på att diskutera just allemansrätten i detta ärendet, men tycker ändå den är såpass intressant i sammanhanget att jag ändå skulle vilja ta upp några saker kring just den...

Troberg skrev:
Jag har redan fått besked från kommunen att allemansrätten inte är applicerbar.
Har försökt undersöka lite vad som egentligen räknas som hemfridszon eller inte, och hur långt allemansrätten sträcker sig. Det är väldigt svårt att få några klara tydliga besked om det. Så att en tjänsteman på kommunen sagt att den inte är applicerbar skulle jag inte våga ta som något säkert.

Det som jag tycker talar emot är att området tidigare varit öppet för allmänheten (även om marken i sig varit i privat ägo). Stranden finns med som badstrand på flertalet kartor vilket också styrker att allmänheten haft tillträde till stranden.
Tittar man sen på google maps över området, så är det vad jag kan se cirka 90m mellan boningshus och stranden, dessutom ser det ut på bilden som det finns lite träd och buskage utanför huset, detta bidrar också till att minska hemfridszonen. (Det som talar för ökad hemfridszon är dock att huset ligger solitärt)

Jag skulle inte våga vara så tvärsäker på att tjänstemannens uttalande faktiskt skulle hålla om ärendet prövades på högre ort...
 
Jag skulle inte våga vara så tvärsäker på att tjänstemannens uttalande faktiskt skulle hålla om ärendet prövades på högre ort...
Kanske inte, men det ger mig en rimlig tolkning som jag kommer undan med att följa.

Det som jag tycker talar emot är att området tidigare varit öppet för allmänheten (även om marken i sig varit i privat ägo). Stranden finns med som badstrand på flertalet kartor vilket också styrker att allmänheten haft tillträde till stranden.
Nej, där har man en viktig skillnad. Det är ungefär samma sak som att du inte får vara i en butik nattetid, även om den är tillgänglig på dagen. Den som äger marken bestämmer hur och när den ska upplåtas.

Tittar man sen på google maps över området, så är det vad jag kan se cirka 90m mellan boningshus och stranden, dessutom ser det ut på bilden som det finns lite träd och buskage utanför huset, detta bidrar också till att minska hemfridszonen. (Det som talar för ökad hemfridszon är dock att huset ligger solitärt)
Som tomten ser ut nu så måste du antingen gå cirka 10 m från huset, över en anlagd gräsmatta, eller cirka 30 m från huset, också där över en anlagd gräsmatta, men då måste du gå över en bro som jag äger.

Det framgår inte på kartan, men tro mig, när du står på marken så är det tydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.