I min trappa har man gjort sågsnitt på tvärsen längs den längd av kvartsstaven som är böjd. Det ser ganska OK ut även om jag nog hellre skulle försöka få till en böj genom basning, dvs mjuka upp staven i hett vatten.
 
Lite svårt att se på bilden, men är det inet två raka bitar som "träffas" i en vinkel? Enklast borde väl vara att gersåga två bitar.

Jag gjorde annars en gång en kvartscirkel formad taklist, genom att såga till ett 20 tal tårtbitar, som jag sedan limmade ihop. Det blev förvånansvärt bra. Jag hade låga förhoppningar om att lyckas.
 
Redigerat:
Svårt att se hur vinkeln ser ut på bilden, men tunnare kvartsstav och smyglist har jag böjt i vår trappa genom att ånga böjen rejält sen stifta fast. Men som sagt annars gera ihop, spackla och slipa för en mjuk övergång
 
Det är snarare en radie på ca 20cm.
Och problemet är att vi vill göra det i klarlackat trä. Inget akryl, spackel m.m.
 
Gör en trämall av radien man kan göra mallen med lite mindre radie än vad som är i original. Låt biten som skall böjas bli blöt genom att liga i vatten länge eller genom ånga från en kastrull gärna en gammal vatten kokare med pip så man kan styra den heta ångan, som MMR skrev. Eller med en varmluftspistol.
Böj den medans du ångar/värmer tills den passar på mallen. Sätt den i kläm på mallen tills den torkat. Montera på plats. Rapportera hit hur det gick.

Pär
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Ok. Tack. Ska testa till helgen.
 
Har du en tapetångare så är de perfekta för ändamålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.