Har just köpt ett torp där 220 volt inte finns framdraget:confused:. Det finns en del att göra och jag undrar om någon har tips om skruvdragare och en enkel kap som man kan ladda i bilen? Jag har hittat en DeWalt men det blir ju en del slantar...

Tacksam för alla tips!
 
Skulle satsat på ett elverk om jag var i din sits.
 
Är det inte enklare att skaffa en enkel växelriktare och ladda maskinerna med deras vanliga 230V-laddare? Tänk på hur många gånger du laddar bara så att du inte tömmer bilbatteriet.

Elverk är bra till större maskiner, men det är lite träligt att ladda batterier på det viset.
 
Elverk är en bra idé, men det blir en del puttrande, skruvdragare kan ha 4-6-8 timmars laddtid.

Kanske elverk och 220-voltsredskap kan fungera, men 220-volts skruvdragare har jag inte sett så många, de flesta verkar vara sladdlösa. Jag är också lite osäker på hur ett mindre elverk klarar en kap kopplad till sig.
 
Växelriktare är billigare än elverk. Du kör inga stora maskiner på den, men ladda skruvdragare går bra. Här är ett exempel, men det finns många fler. Kom bara ihåg att koppla ur den efter fullbordad laddning så du inte tömmer bilens batteri.

http://www.clasohlson.com/se/Spänningsomvandlare-växelriktare-500-W/36-4442

Hur litet är ett mindre elverk? Hur stor kap skall du använda? Det kommer att gå ner i varv vid belastning, men det borde inte behövas ett speciellt stort elverk för att använda en kap.
 
köp ett extra bilbatteri så slipper du stå strömlös
 
Hitachi har 12v laddare till sina "DSDL" maskiner.... Jag hade skaffat ett dieselelverk, du har ju köpt ett torp och tänker tillbringa en hel del tid där, även efter renoveringen och du vet kanske inte om/när det blir ström framdraget.....

Edit: Makita har 22 minuter på sina BL1830 (18v) batterier.... inte 4-6-8 timmar....;)
 
Redigerat:
För att köra en gersåg krävs ett lite större elverk. Batteriladdning kan man göra med ett litet elverk av invertertyp. De är tysta och ganska lätta. Numer är det bara skräpprodukter som har laddtider på 4-8 timmar. De flesta moderna batteriverktygen kan laddas med snabbladdare som tar 30-45 minuter. I stället för en kapsåg skulle jag satsa på en batteridriven handcirkelsåg i kombination med en raksågningsmojäng, se tipstråden för detta.

Om du skall såga lister, föreslår jag en handdriven Nobexsåg. När man köper moderna batteriverktyg kan man ofta köpa paket med ett antal batterier, ett antal maskiner och en laddare. I ditt fall skulle jag överväga att kombinera så att du får två laddare, minst fyra batterier, en handcirkelsåg och en skruvdragare. Sticksåg är också trevligt att ha.

Hur du än gör kommer det att kosta en slant. Alternativet är att satsa på handdrivna verktyg. Moderna fogsvansar är snabba, spik fungerar i många tillämpningar lika bra som skruv, och i de fall du måste skruva kanske du klarar dig på en maskin som du laddar hemma eller någonstans i närheten? Handdriven drillborr fungerar relativt bra också. Det finns tvåväxlade som är bra. Att skruva för hand kan man kanske göra med drillborren? Jag har inte testat själv, men det borde gå.
9856278-origpic-9f866b.jpg
En sån här kan du nog hitta på loppis.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle satsat på ett litet elverk för 230V-maskiner, gärna ett sådant där relativt tystgående med inverterteknik. Så det känns ganska OK att använda till annat än verktyg, senare när du ska bo där.

Sen kanske kompletterat med en liten 12-230V inverter för att ladda skruvdragaren med bilbatteriet.

Detta är ju sett från min horisont, då jag själv inte är speciellt förtjust i batterimaskiner överallt, utan har 230V-maskiner till allt utom skruvdragaren. :)


Och så kan ju en batteriladdare få ligga i bilen, så man kan komma iväg genom att köra elverk->batteriladdare->bilbatteri ifall man råkade klanta till sig och dra ut bilens batteri för mycket. :cool:
 
Har du ingen välvillig granne inom rimligt avstånd som kan härbärgera din laddare och åka dit och byta batterier vid behov? En bra skruvdragare har avsevärt längre användningstid än laddningstid.

Brukar göra så när jag jobbar med min båt vid en brygga där ström inte finns. Laddaren på närmsta grannens altan några hundra meter bort.
 
Tack för många bra tips och svar!

Jag tror det blir en invertera/växelriktare för skruvdragaren, och ett elverk till handcirkelsågen.

tack återigen för hjälpen.

P.S.
för de nyfikna: bredband via Dovado-router m surfsticka och bilbatteri. iPad till frugan och ska köpa ChromeBook till mig. Det viktigaste först :)
D.S.
 
Du har inte möjligheten prefabricera delarna någon annanstans och sedan bara montera.

Alla förslag förslagen är elektriska förutom Mattiasp och jag röstar på det
Mycket går faktiskt att spika. Och väljer man typ klippspik så sitter det som bara f..

Och angående att handsåga har man bara rät typ av handsåg så är det inte alls så jobbigt. Och för lite mera fin snickeri så är en gerlåda typ Nobex helt suveränt. Men vist fina/bra handverktyg är inte heller billiga, fast dom håller å andra sidan hela livet ut.

Det är otroligt tillfredsställande att göra något med bara handverktyg ger en mera genuin känsla för det man gjort. Och du skrev att det är ett torp utan el och bara det ger ju en fantastisk känsla så fram för mera handverktyg.:)

Pär
som har massor av handverktyg och massor av elektriska fast det sist nämnda används mera i jobbet.
 
Mikael_L
pär h skrev:
Du har inte möjligheten prefabricera delarna någon annanstans och sedan bara montera.

Alla förslag förslagen är elektriska förutom Mattiasp och jag röstar på det
Mycket går faktiskt att spika. Och väljer man typ klippspik så sitter det som bara f..

Och angående att handsåga har man bara rät typ av handsåg så är det inte alls så jobbigt. Och för lite mera fin snickeri så är en gerlåda typ Nobex helt suveränt. Men vist fina/bra handverktyg är inte heller billiga, fast dom håller å andra sidan hela livet ut.

Det är otroligt tillfredsställande att göra något med bara handverktyg ger en mera genuin känsla för det man gjort. Och du skrev att det är ett torp utan el och bara det ger ju en fantastisk känsla så fram för mera handverktyg.:)

Pär
som har massor av handverktyg och massor av elektriska fast det sist nämnda används mera i jobbet.
Jag håller med.
Men det beror också på om man måste prioritera hastighet eller feel-good. :)
 
Bra fogsvans och bra bågsåg är ren njutning att använda i byggvirke. Och närsom dessutom, går ju tom att såga i samma hus som folk sover...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.