D09
Tyckte jag gjorde en bra grej när jag skaffade två komposttunnor...

Inser nu att jag skapat en flugfabrik :/ alla dessa kryp svärmar ut och får en att tänka på en alieninvasion som attackerar huset.

Har ni samma bekymmer?

Ska flytta dom en bit från huset när jorden är klar men gillar inte flugorna :p

Funderat på att hänga ett småmaskigt nät över dom så flugorna stannar där om jag inte hittar någon lösning
 
Blanda ner lite sågspån eller kattsand. Är det för fuktigt kommer flugor, för torrt så kommer myror.
 
D09
Kör med sågspån, men det måste i mer då :/

Ska man blanda i sågspån redan i hinken under köksbänken ?
 
D09 skrev:
Har ni samma bekymmer?
Ja !
D09 skrev:
Funderat på att hänga ett småmaskigt nät över dom så flugorna stannar där om jag inte hittar någon lösning
Troligen lönlöst. Häng nätet över huvudet istället.

Grejen är att blanda i torv, vet inte hur mycket, men säkert minst lika mycket som avfall. Det har jag dock varit för lat för. Det blir oftast bara en rask dumpning av komposthinken...sedan får det ta några år. Tror det hade gått ca 7 år innan förra tömningen...

En grop i marken går också bra innocent0009.gif
 
D09 skrev:
Kör med sågspån, men det måste i mer då :/

Ska man blanda i sågspån redan i hinken under köksbänken ?
Jag föredrar kattsanden, jorden blir inte sådär "kompost-tjock" utan mer "trädgårdsvänlig". Du vet vad jag menar...
 
D09
Darth Peter skrev:
Jag föredrar kattsanden, jorden blir inte sådär "kompost-tjock" utan mer "trädgårdsvänlig". Du vet vad jag menar...
Dum fråga, beg kattsand eller ny? :)
 
Köper den billigaste sorten på Ica till detta ändamålet. En bra kompost ska tydligen inte bara bestå av organiskt material.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hmm... köper du kattsand och häller direkt i komposten utan att ha katt?
 
Nej, vi har två katter. Men jag vill inte blanda in avföring i det som kommer att hamna i grönsaksodling.
Det som försvinner ur kattlådan är för lite för att vara tillräckligt för komposten.
Jag gör åt två 2,5 kg påsar /år.
 
D09
Värt o testa :)

Vilket märke?

( Viss kattsand vill klumpa sig har jag för mig )
 
Till katterna har vi Everclear, väldigt bra. Blir "fina" klumpar och ingen lukt.
Till komposten är det Ica Basic. Billigt och billigare, inget att rekommendera för katterna. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kompostering är ute!

Det som gäller nu är jordisering.
Dvs man gräver ner köks- och trädgårdsavfallet, så bryts det lner långsammare och kommer växterna till godo genom att rötterna tar upp näringen. Mullhalten i jorden ökar. Och man göder inga flugor.
Ungefär som när man plöjer ner halmen efter att säden är tröskad, i stället för att bränna upp den som man gjorde förr.

Vid kompostering blir resultatet mest CO2 och mineralämnen.

Läs mer här:
http://www.skurupsborren.se/jordisering.html
 
  • Gilla
P-J och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det som gäller nu är jordisering....
Visst. Har hört om detta, men bara för trädgårdsavfall eller odlingsrester. Det är kompostering av hushållsavfall som aktuellt för de flesta och ingen kommun skulle tillåta att man gräver ner detta.

...och så kan ju ifrågasätta uppgifterna i din länk (skurupsborren), när man hävdar att det bildas dioxiner vid kompostering. ;)
 
Johan Gunverth skrev:
Visst. Har hört om detta, men bara för trädgårdsavfall eller odlingsrester. Det är kompostering av hushållsavfall som aktuellt för de flesta och ingen kommun skulle tillåta att man gräver ner detta...
Hos mig är hushållsavfall = potatisskal, grönsaksrens, äggskal samt ett och annat fiskhuvud och laxskinn.

Varför skulle inte kommunen tillåta det, om de tillåter kompostering?
Inga flugor, inga råttor och möss.

Jag menar naturligtvis inte att man skall "jordisera" mjölkpaket och plastpåsar.

Betr. dioxiner har jag ingen kunskap själv, har du?
http://www.skurupsborren.se/dioxin.html
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
...
Betr. dioxiner har jag ingen kunskap själv, har du?
[länk]

Baskunskaper sedan miljöteknikkurserna på 80-talet, men jag tänkte på TCDD et al.. Dioxiner i sig är förvisso giftiga, men inte i samma omfattning som de polyklorerade (t.ex. TCDD). De som man i första hand tänker på vid tal om "dioxiner". Biprodukter vid industriella processer.
För övrigt förväxlas detta i god kvällstidningstradition i de artiklar som du länkade till. :)

Jag fortsätter att kompostera som vanligt. Skall också kolla med en granne som är ansvarig för detta på Kretsloppskontoreti Göteborgs Stad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.