Hej Byggahusforum! Jag går och väntar på bygglov och startbesked. Min egenhändiga prognos är att bygglovet kommer i augusti och startbeskedet i september. I så fall kan jag sätta igång i oktober. Tills dess måste jag förstås underhålla kontakter med entreprenörer. Men vad kan jag göra innan dess? Får man exempelvis ansluta el och göra markberedning? Och går det att gjuta i betong i oktober, när jag väl kommer igång? Med vänlig hälsning, PerOF
 
Betonggjutning i Oktober är inget problem. Du får inte göra något på tomten som skulle vara bygglovspliktigt. Tidigare under gamla PBL så förekom det att man gjorde markarbeten som att gräva och återfylla för en grund, med risk att man måste återställa om bygglovet nekas.

Nu med nya PBL så tror jag inte att det är tillåtet (det var nog inte OK tidigare heller). Eftersom grävarbetet, och fyllning skall göras enl. den kontrollplan som ju inte finns innan man har starttillstånd.

Med nya PBL så finns det rätt saftiga böter om man påbörjar ett bygge utan starttillstånd.
 
Men det är ju inte förbjudet att gräva på sin tomt ;-)
 
Njejj, det beror ju lite på. Om du ändrar marknivån med mer än 50cm (varierar lite mellan kommuner) så krävs marklov. Men det är klar, man behöver inte lov för en tillfällig grop.

Om du gräver för grunden så anses du ha startat bygget, utan starttillstånd. Det är det numera kraftiga sanktionsavgifter på. Dessutom så måste grävningen som avser att bli ett hus kontrolleras utifrån kontrollpunkter i kontrollplanen, där kan ex. finnas krav på skydd för miljön, om inte planen finns innan man börjar så kan man aldrig hävda att man följt den.

Det är möjligt att själva grävningen skulle kunna passera, men börjar man fylla, så har man missat ev. krav på kontroll av schaktbotten.
 
Mikael_L
PerOF skrev:
Hej Byggahusforum! Jag går och väntar på bygglov och startbesked. Min egenhändiga prognos är att bygglovet kommer i augusti och startbeskedet i september. I så fall kan jag sätta igång i oktober. Tills dess måste jag förstås underhålla kontakter med entreprenörer. Men vad kan jag göra innan dess? Får man exempelvis ansluta el och göra markberedning? Och går det att gjuta i betong i oktober, när jag väl kommer igång? Med vänlig hälsning, PerOF
Betonggjutning i oktober är absolut inga problem, bara bra att utetempen inte är så våldsamt hög som under högsommaren. Det jag hade lite problem med när jag gjöt garagets grund på höstkanten var alla löv som träden släppte ner i gjutformen. Jag dammsög formen på morgonen innan betongen kom. Det kom iofs nya löv under dagen, det var bara att blunda och fortsätta jobba. ;)

Men i vilket fall, berätta lite mer. Är det hus, hus + garage?
Är det husbyggsats, lösvirke. Bygga i egen regi, eller bara hantverkare eller blandat?
Är all planering klar, eller har ni saker som ej är bestämda än?
Kommer trädgården behöva planeras och göras ?
 
Hej Mikael L! huset blir ett fritidshus utan garage och ställs på betongplintar som gjuts på plats. Egen byggherre som anlitar markentreprenör och husleverantör. Bygger grunden själv. Orolig för rötter och stenar i marken. Och orolig för tidig frost i höst. Sedan är det ju inte så kul att stå och kapa upp kärvande armeringsjärn i köldgrader. Om jag röjer rötterna redan nu, och före startbeskedet, så har jag bara stenarna kvar att oroa mig för. Annars har hela sommaren gått utan att jag fått något gjort.Stenarna gräver jag i så fall bort i samband att jag gräver gropar för plintarna, när jag väl fått startbesked i höst. Nackdelen med den metod är att jag behöver gräva vid två tillfällen. Offerten på Elanslutningen, som kom i maj, har förvånansvärt lång svarstid, och jag börjar ana varför, så sakta. Förmodligen behöver jag vänta med att gräva för elanslutning tills startbeskedet kommer. MVH; Per
 
Nätägaren behöver ju inte skynda sig innan dom får en byggkraftsanmälan eller en färdiganmälan. När dom får föranmälan sätter dom igång och PLANERAR inget mer, resten gör dom när dom med säkerhet vet att dom får en ny abonnent.
 
Mikael_L
Som hempularen skrev så är det fritt att utan bygglov/bygganmälan utföra vissa markarbeten. Men om marknivåerna ändras mycket så är det inte fritt längre.
Jag har för mig att detta är en tolkningsfråga av lagen och därmed har olika kommuner lite olika höjder som dom satt som egen praxis.
Men du kan alltid ringa och kolla hur mycket du får fylla eller sänka marknivån utan lov.
(Fast om du vet att behöver förändra 1 meter eller mer så behöver du nog inte kolla, jag tror du då kan förutsätta att det inte är fritt.)

Och sen tycker jag att ifall man schaktar för grund eller gräver för plintar innan lovet är inskickat så kan det bör det knappast kunna leda till tråkigheter. Fram till den dagen lovet är godkänt är det ju schaktning för att fixa en plats för studsmattan eller hål för att plantera träd i. :cool:

Ja egentligen är det väl bygglovsfritt att både asfaltera lite av tomten som att gjuta en naken betongplatta, som man kanske har tänkt sig biluppställningsplats ... typ.
Ja en byggnad är det ju inte. ;)


Men, du bör kanske ha din KA med dig.
Han vill kanske kika på något av arbetet medan det går att inspektera. Vet du redan vem som blir KA så kan du väl föra lite dialog med denne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.