Hej, hej!

Jag och min fru har hittat vårt drömhus och passar på att göra mitt första inlägg på forumet. Står inför en takbyte på ett hus från ca 1909.

Nu undrar jag hur lång tid det tagit för er som lagt nya enkupiga tegeltak på gamla hus innan det sett enhetligt ut? När slutade ni tänka på det?
 
Om man inte orkar vänta så kan man ju köpa begagnade pannor eller köpa varianten med varierande kulör..
 
Genvägen skrev:
Om man inte orkar vänta så kan man ju köpa begagnade pannor eller köpa varianten med varierande kulör..
Det med varierande pannor är i mitt tycke hemskt. Kör förbi ett hus som har sådana ibland och det är det enda man tänker på.
På hur konstgjort det ser ut, att man försöker få något att ser naturligt ut men misslyckas totalt.

Min personliga åsikt, samt min sambos med.

Vissa gillar ju klart det...
 
RoTe
Joens skrev:
Det med varierande pannor är i mitt tycke hemskt. Kör förbi ett hus som har sådana ibland och det är det enda man tänker på.
På hur konstgjort det ser ut, att man försöker få något att ser naturligt ut men misslyckas totalt.

Min personliga åsikt, samt min sambos med.

Vissa gillar ju klart det...
Jag tycker det ser sjukt bra ut jag. Men ännu är det ju ganska ovanligt så det kanske finns misslyckade exempel, vad vet jag. Tycker taket ser mycket mer levande ut.
 
Hej Peppen, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Hur lång tid det tar för teglet att bli "patinerat" beror till stor del på omgivningen.
Mycket höga träd omkring som släpper löv, pollen, frön, insekter, fågelskit mm så går det på några få år.
Inga träd runt omkring så kan det nog ta decennier.

Men vad menar du egentligen med
...hur lång tid det tagit för er som lagt nya enkupiga tegeltak på gamla hus innan det sett enhetligt ut?
Menar du att taket skall se lika gammalt ut som huset?
Patinerat, flagnande färg, spruckna panelbrädor?
 
KnockOnWood skrev:
Hej Peppen, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Hur lång tid det tar för teglet att bli "patinerat" beror till stor del på omgivningen.
Mycket höga träd omkring som släpper löv, pollen, frön, insekter, fågelskit mm så går det på några få år.
Inga träd runt omkring så kan det nog ta decennier.

Men vad menar du egentligen med


Menar du att taket skall se lika gammalt ut som huset?
Patinerat, flagnande färg, spruckna panelbrädor?
Tackar, och tackar för era fina svar!

Vad jag menar med "enhetligt" är att jag inte vill att taket ska sticka ut och på ett oharmoniskt sätt dra till sig uppmärksamheten från det i övrigt så fina huset.

Vi har passat på att spana på jämnåriga hus och deras tak under bilsemestern och de finns gott om exempel som jag upplever som ovackra i vårt avlånga land. :)
 
Räkna med att du får lite svart mossa/alger efter ett par tre år. Detta försvinner dock efter ytterligare ett par år och då kan man väl säga att du har fått en patina. :)
Olikafärgade pannor bör du undvika i det längsta. Anskrämligt och passar inte alls i svensk byggtradition.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.