Funderar lite på hur jag skall monter utedelen till min luft/luft pump. Då jag har betonghålsten i grunden känns det som det blir lite svårt att fästa upp konsoler på något bra sätt i den. Att fästa upp i träväggen så hamnar utedelen rätt så högt.

Funderar på om man helt enkelt skall gjuta en platta och ställa pumpen på. Men man kanske måste ha upp den en bit ifrån marken så att den inte blir igen isad på vintern. Kan dock inte hitta någon lägsta monteringshöjd i manualen.

Men det är korrekt som jag förstått att utedelen kommer avge en del kondensvatten när den jobbar? eller är det bara innedelen som gör det?

Hur har ni andra monterat era utedelar?
 
Finns ju markstativ.
 
D09
Gjorde en liten grusbädd med 16/32, på detta några trädgårdsplattor som blivit över.

Köpte ställning, dvs ram med ben på jula och där står den fint. ( fastskruvad )

Dom avger viss vibration som kan fortplanta sig i fasad / grundmur

Den avger vatten vid avfrostning så en liten lutande skiva under som leder undan vattnet är väl inte fel.

Har ingen själv men hackar bort isen om det skulle bli för mycket

Kommer även vatten från dränerings slangen från Innedelen så se till så den löper bra och ner på utsidan :)
 
Ok så man bör inte ställa den direkt på en platta på marken utan man bör skaffa ett stativ till den att stå på?
 
peternicklas
Fredrik_Lerum skrev:
Ok så man bör inte ställa den direkt på en platta på marken utan man bör skaffa ett stativ till den att stå på?
Finns de som gjuter platta och ställer den direkt på den. Jag har en låg mur som jag har ställt min på men ljudet fortplantas in i huset. Ska nu byta pump så något annat måste till. Se även till att ha ett avlopp för spillvatten. Kan bli stora mängder. Ska koppla mitt till dagvattnet som går rakt under pumpen. Ev. behövs även en värmekabel så det inte fryser i ledningen.
 
Kondensvatten inifrån kommer när du använder den som ac. Värmer du med den blir det kondensvatten ute. Det senare kan bli problem på vintern. Det kan bli en ganska massiv isklump under utedelen. I svåra fall blir det även en isklump av hela utedelen. Med andra ord får den absolut inte stå direkt på en platta om det kan tänkas bli minusgrader när den används.

Att den står på ett stativ på en gjuten platta är på alla sätt bättre än att skruva den på väggen.
 
Hur högt upp vill man sätta den för att slippa problem ? räcker de 40 cm som julas stativ ger?
 
peternicklas
Fredrik_Lerum skrev:
Hur högt upp vill man sätta den för att slippa problem ? räcker de 40 cm som julas stativ ger?
Du måste se till att vattnet kan rinna bort. Det blir lätt 40 cm is om det är riktigt kallt och fuktigt. Jag kommer nog att lägga 14 cm block med gummi eller liknande under mot muren. Sedan en riktig avrinning för vattnet. Finns på ett annat forum bilder på hur det kan se ut om vattnet får stanna kvar.
 
Väggstativ röstar jag på, vi har vår monterad på betonghålsten och det blir inga störande ljud eller vibrationer

ImageUploadedByByggahus.se1373841991.770151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.