Hej alla!

Jag har element som är väldigt gamla i mitt hus (allt är väl relativt men de har troligtvis suttit här sedan huset byggdes 1939). De flesta av vreden (det är så kallade "slottsvred" som sitter på elementen) är dessvärre trasiga på ett eller annat sätt. Antingen avknäckta eller är de hårt åtgångna/slitna. Nu till min stora fråga. Jag kommer köpa utbytesinsatser till bäst-ventiler (det är bäst-ventiler jag har här) och sedan komplettera med en handratt från MMA (NHN). Är detta en lämplig kombination? Det vill säga, går de att använda tillsammans? Jag kommer kontakta MMA på måndag men passar på att ställa frågan här i alla fall.

http://www.mma.se/produkter/utbytesinsatser/utbytesinsats-baest.aspx
http://www.mma.se/produkter/termostaterstaelldon/handratt-enhnhknhn.aspx

Sen nästa fråga rör handratt kontra termostatdon. Helst hade jag velat ha slottsvreden kvar, de har sin charm. Dessvärre är de ganska dyra att renovera och därför kör jag på utbytesventiler istället. Sen är det ju tidsaspekten också - jag har helt enkelt inte tid :). Jag kommer sätta handrattar på alla elementen på grund av att termostater inte får plats (de skulle sticka ut 12-13 cm ifrån elementen). Jag börjar gärna inte vrida och dra i rör som är 75 år gamla för att åtgärda detta. Det kan bara sluta illa för någon som spenderar all sin tid bakom ett skrivbord i normala fall :). Hur som helst, jag kör på vattenmantlad kamin med shuntautomatik här hemma. Rent spontant känns det som ett ganska vettigt val att använda handratt i sådana fall, tycker jag i alla fall, just med tanke på att värmen regleras centralt. Vad tror ni? Några tankar och kommentarer?

Tack!
 
Du är helt rätt ute med ventilerna, jag hade ju rekommenderat att vrida ventilerna och använda termostater men eftersom du nu inte vill göra det utan går på en handratt istället, så skulle det vara bra att din reglercentral har en inomhusgivare som placerades i husets svalaste rum för att inte slösa bort energin i onödan, samt få en mer anpassad temperatur på framledningen efter husets behov.
 
Jag har använt de utbytes ventilerna när jag bytade mina dåligt fungerande slotts (bäst) ventiler från 1941.
Tog inte mer än några minuter per element, jätteenkelt och smidigt.

Dock satte jag termostater på elementen på övervåningen för att kunna strypa lite där (vill ha svalt i sovrummen) på nedervåningen har jag ingenting på ventilerna då de är fullt öppna som standard och jag har innegivare på nedervåningen med öppen planlösning.
Fungerar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.