Hej allihopa!

Är helt ny på detta forum, och skulle behöva er hjälp med råd och tips kring ett hus jag är spekulant på.

Det är vad jag kan se av överlåtelsebesiktningen i bra skick förutom ett par saker.

1, Gjutjärnsbrunn i bad rum. Vad skulle det kosta att byta den, måste hela golvet läggas om?
2. Pelletsbrännare på vad jag förmodar gammal kombipanna. Fördelar/nackdelar.? Om det är den gamla oljepannan som är kvar och den går sönder. Enkelt att få dit en ny?

3.Krypgrunden under matrummet.. hur förebygga fuktskada och mikrobiell påväxt på bästa sätt?

4. Tycker ni det verkar vara ett bra köp?

Hoppas ni kan hjälpa mig en bit.. Då jag inte är så insatt i det ovanstående. Tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig.

Hälsningar Micke

Länkar:

Besiktningsprotokoll: http://www.svenskfast.se/ObjectData/45FBEB4J066K14LB/45FBEB4J066K14LB_45P2ACTQ9P7CHERF.pdf

Huset: http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=45FBEB4J066K14LB
 
Efter du har skrivit på ett köpekontrakt som innehåller en besiktningsklausul beställer du en egen besiktning och kan ställa dina frågor till din besiktningsman som har sett huset.
Du kan också söka i forumet trådar ang uppvärmning och golvbrunnsbyte som diskuterades många gånger innan. Det ger dej en viss orientering i problematiken :)
gaia
 
Ok. Undrar dock om det är helt nödvändigt med egen besiktning. Huset säljs "varudeklarerat" och vad jag kan se är det är ok förutom ett par kända riskkonstruktioner som besiktningsmannen tar upp. Finns det stor "risk" att en annan besiktningsman skulle komma fram till ett helt annat resultat?

Skulle det vara bättre att istället för en ny besiktning kanske istället välja att göra en el och vvs-besiktning samt en genomgång på plats med besiktningsman som utförde besikningen för säljarens räkning?

Hur skulle ni göra?

tacksam för hjälpsamma svar
Mvh Micke.
 
Om du inte är duktig på hus eller har nån som du litar på som kan sina grejer är det värt pengarna, om inte annat för att slippa "tänk-om-känslan" när du väl har flyttat in.
 
Är det inte stor risk att en ny besiktningsman och besiktning hittar samma fel eller identifierat samma risker? Skulle det då med utgångspunkt från säljarens protokoll följa upp med begränsad besiktning på få punkter men mer omfattande... I detta fall kanske källare gjutjärnsbrunn krypgrund tak och vind..

synpunkter?

Hälsn Micke
 
Nu kanske jag läste både bes. protokollet och objektbeskrivningen lite snabbt. Men det enda jag ser om yttertaket är "inga anmärkningar" i bes. protokollet. Det vore bra att veta om taket är bytt i "modern tid".

Om taket är original från 1959, så är det hög tid att planera ett byte.

Golvbunnen i gjutjärn betyder att du inte kan räkna med ersättning från hemförsäkringen om det uppstår en vattenskada från badrummet. Det går i praktiken inte att byta golvbrunnen utan att renovera om HELA badrummet.
 
Taket var från orginal med glaserade tegelpannor. Vad skulle det kunna tänkas kosta att lägga om taket men behålla pannorna?
 
Hej köpahus2013. Roligt med husköp och grattis till köpet.

Jag svarar efter bästa förmåga. Jag vet att det finns de som alltid blir upprörd när man tar upp det här. Men jag tycker personligen att det är helt onödigt att genomföra en besiktning om det redan finns en besiktning. Jag har köpt två hus med existerande besiktningar eller betalada av säljaren. Jag ser inte något som helst problem med det. Så kör på det som du har fått tycker i alla fall jag i och med att det inte framstod som några konstigheter. Du upplevde inte några sättningar i huset som var allvarliga väl?

1) Min bedömning är att det klåparmässigt att inte byta ut den när man renoverade badrummet. Jag tycker att du skall räkna med att du får byta ut hela badrummet. Det vanliga är ju att man byter stammen när man genomför bytet. Det är ju inte bra om du har kvar horisontellt liggande gjutjärn eller galvaniserade vattenrör tex. Mitt tips blir således. Räkna med att renovera om badrummet även om det inte är bråttom.

2) Det är ganska billigt med en ny pelletsbrännare. Kanske skall fundera över något som är bekvämare. Det verkar ju trots allt som att huset är ganska välisolerat och det är ju trevligt med kaminen också. Annars kör vidare med det i ett antal år.

3) Har faktiskt inte ägt fastigheter med den problematiken. Har bara ett hus med krypgrund och det har inte varit några problem så jag skall inte uttala mig. :)

4) Man kan inte uttala sig om man inte kommer från Kumla. Eller? :) Personligen tycker jag att det verkar vara ett gediget omskött hus även om jag har synpunkter på det här med badrummet.

När det gäller taket. Spara pengar och lägg nytt tak om ett par år. När taket är dåligt så märks det. Så tror inte jag fallet är för dig. Det är inte jättedyrt att byta råspont heller för den delen. Däremot skall du ju genomföra en dränering. Hoppas det här hjälper dig lite på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.