Hejsan.

Är det värt att isolera en friggebodsstomme från Byggmax för vinterbruk vid nybygge?
Runt 15-20grader året om tänkte jag, kanske lägre om den inte ska användas, hur lågt i tempratur kan man gå om man isolerat?

Tänkte ifall de 95mm i golv, 120mm i tak och 70mm isolering räcker? Hade tänkt använda isolering med Lambda 40 i tak och golv samt Lambda 37 i väggar.
Isolerad dörr och 2/3 glas fönster...

Någon som har några synpunkter på detta?

Samt har ni tips på en bra skruvdragare i 1500kr-klassen till hobbybruk får ni även nämna det.
 
Det är alltid värt att isolera enligt mig.
Jag tycker vi skall tänka på miljön!
Min far har en blå bosch 18V som han gav ca 1500 för. Jag tycker den är väldigt prisvärd.
 
Det är inte så mycket isolering du föreslår, men det beror ju helt på vad du skall ha den till. Om du skall ha den kallställd, men ändå ha möjligheten att värma någon gång ibland lär det räcka långt. Skall du hålla 15 - 20 grader året runt är det klent. Det är inget måste att ha värme på i en friggebod även om den är något isolerad.
 
Mikael_L
Isolera du max vad som ryms i väggar, golv och tak.
Om du inte är absolut säker på att den aldrig kommer värmas upp eller behöva vara lite svalare på sommaren.
Det kostar inte så mycket pengar, och bara att slippa att det blir 50 grader hett där inne när sommarsolen gassar kan vara värt det.


Däremot är 70/120/95mm (vägg/tak/golv) i absolut knappaste laget om du tänker hålla friggan varm under vintern.

Jag vet, för jag har exakt så mycket (lite !!) isolering i vår. Vid -15° ute behövs det väl ca 1kW element för att kunna sova där (har provat det vid nästan så låg temp :)) = mer än 25 kronor/dag att hålla värmen.

Mitt förslag är att du antingen reglar på lite och dubblerar isoleringen eller bestämmer dig för att hålla max några plusgrader där inne, säg ca +5° vid vinterns kallaste dag.

Jag ser nu att du bor i Gävleborg, tja du kan kanske få riktigt kallt en del dagar då?

I vilket fall, räkna med att det kostar flis att värma, om du inte har ordentligt med isolering.


Edit, vår frigga står helt ouppvärmd så länge den inte behöver användas till något som kräver lite värme, t.ex. hysa en nattgäst.
 
Redigerat:
sblixten skrev:
Det är alltid värt att isolera enligt mig.
Jag tycker vi skall tänka på miljön!
Min far har en blå bosch 18V som han gav ca 1500 för. Jag tycker den är väldigt prisvärd.
Det är väl inte speciellt miljövänligt att isolera så lite som TS föreslår om han skall ha 15-20 grader vintertid. Lär ju gå åt massor med energi.
 
verktygsgurun skrev:
Det är väl inte speciellt miljövänligt att isolera så lite som TS föreslår om han skall ha 15-20 grader vintertid. Lär ju gå åt massor med energi.
Jo, om allternativet är ingen isolering ;)
 
Okej tack för era åsikter.

Jag skapade denna tråd för jag var osäker på om isoleringen skulle räcka. Och nu vet jag att den inte gör det.

Är det bättre att bygga egen lösvirkesstomme eller köra på Byggmax stomme och regla på?

Har ni några huvudregler på hur mycket isolering det ska vara runt om?
 
Vad ska du använda den till, boende eller förråd eller vad?
 
Gäststuga/boende
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.