Jag ska framöver bygga ut huset och tänkte göra en krypgrund enligt Isodräns värmegrundskoncept.
isodran_varmegrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag undrar över är vad jag behöver ha för tryckhållfasthetsklass på Isodränskivan under grundmuren.

1,5-planshus i södra Sverige.

När man gjuter platta på mark kör man väl slentrianmässigt S100? Men spontant känns det som att punktlasterna borde bli högre när man bara har en mur att ställa huset på i stället för en hel platta.

Någon som kan hjälpa mig att räkna lite?
 
Har du en beräkning som säger vilken linjelast det är fråga om? Beror på mycket, husets egenvikt, träkonstruktion/sten/, snözon, lätt/tung taktäckning osv.

S100 är väl oftast som släntrian under en platta som du säger, men inte under kantbalken/voten. Där är det väl oftast S200 eller S300 i villasammanhang beroende på förutsättningar. http://www.thermisol.se/assets/files/sverige/Villagrunder/Grundbroschyr.pdf
 
Nej, ingen beräkning. Kan du hjälpa mig med den?

Träregelverk med träpanel på utsidan. 1,5-planshus (egentligen enplans med inredd vind som är för låg i tak för att räknas som boutrymme). Snözon 2. Betongpannor på taket.
 
Måtten på utbyggnaden som ska stå på grunden är 7,3*4,3 meter. Takstolarna kommer stå på de korta väggarna. (Totalbredden på en takstol blir alltså ca åtta meter.)

Jag kommer ha en innevägg ungefär 2,6 meter från ena korta ytterväggen. Om det gör någon skillnad kan jag göra den bärande och stödja upp väggen underfrån med pelare i grunden.
 
Har sökt reda på lite information.

Virket väger ca 0,5kg/dm3.
Snözon 2 innebär 2kN/m2.
Isolering (cellulosa) 50kg/m3.
Lecablocken till grunden: 700kg/m3.
Betongen till sulan: 2400kg/m3.

Med all den informationen borde jag kunna uppskatta vikten på hela utbygget. Utifrån det borde det väl sen gå att räkna ut linjelasten?
 
Jag har byggt några 2-våningshus med mellanbjälklag av betong. Där använde vi EPS med kvalitet 200 så det skulle jag rekommendera dig att använda det så håller det.
 
Jag vill ju ha isodrän (eller motsvarande) under sulan, enligt skissen i första inlägget. Men det skulle väl inte vara några problem tänkte jag, Isodrän finns ju också i kvalitén S200.

Men nu kollade jag lite på siffrorna och bara för att båda är S200 är de inte lika hållbara...
Max långtidsbelastning på cellplast S200 (alltså max 2% deformation på 50 år) är 60 kPa.
Max långtidsbelastning på Isodrän S200 är mindre än 15 kPa. Stor skillnad! Och S200 är det starkaste Isodrän har.

Så jag får nog i alla fall räkna lite på vad det faktiskt blir för laster.
 
Varför isodrän funkar lika bra med 150-200mm singel under cellplasten.
 
Under vilken cellplast? Kolla skissen i första inlägget i tråden så ser du den tänkta konstruktionen. Isodränen ska både transportera bort fukt och fungera som värmeisolering.
 
Cellplast istället för dyr isodrän.
 
Nu har jag äntligen fått tid att räkna lite. Jag har gjort lite förenklingar bitvis, t ex har jag inte räknat med några fönster. Men jag tror jag bara har gjort förenklingar som gör det tyngre.

Utbyggnaden är alltså 7,3*4,3 meter = 31,5 m^2

Ytterväggarna 2225 kg
Golvet 693 kg
Innertak 283,5 kg
Innervägg 410,8 kg
Tak (inkl takstolar och gavelpanel) 2236,3 kg

Totalt kommer det som står på grunden alltså väga ca 5850 kg

Lecablock till grundmur 2226 kg
Betongsula 3052,8 kg

Totalvikt inkl grund ca: 11130 kg

Taket blir ca 40 m^2.
Snözon 2 ger max snötyngd ca 8000 kg

Så den vikt som max kommer bli på marken är alltså ca 20 ton.

Kan någon utifrån de siffrorna hjälpa mig med vilken hållfasthet jag behöver på Isodrän/cellplast?
 
Nu är jag ute på väldigt tunn is här. Om vi tänker att hela tyngden ska bäras av de två korta ytterväggarna som takstolarna vilar på så fördelas tyngden på 40cm * (4,3 m + 4,3 m). (Betongsulan är alltså 40 cm bred). Det blir i så fall ca 60000 N/m^2, alltså 60 kPa. Men i själva verket tar ju även långsidan upp en del av utbyggets tyngd. Även plintarna under hjärtväggen kommer ta upp en del av tyngden.

Finns det någon här som faktiskt vet hur man räknar på detta?
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Om man i stället räknar att hela tyngden fördelas jämnt över hela sulan (alltså under både ytterväggar och plintarna under hjärtväggen) blir det 30 kPa.

Nu börjar vi närma oss något som Isodrän S200 faktiskt skulle kunna klara av. Isodrän S200 har en deformation på 4,4% på 50 år vid 30 kPa. Men jag har ju bara 30 kPa när snölasten är som värst. Så det handlar om kanske max en månad om året. Utan snö hamnar vi på knappt 20 kPa, och då är deformationen endast 2,8%. Men det är fortfarande över gränsen på 2%.

Så därför kommer jag lägga varannan skiva (eller var tredje kanske, beroende på pris) med vanlig cellplast S200 eller S300 för att öka bärigheten. De klarar ju 60 respektive 90 kPa (EPS) eller 90 respektive 140 kPa (XPS).

Pordräns starkaste motsvarar Isodräns S95
Jackons starkaste (enda) dräneringsskiva Jackon Superdrän ligger på S80.

Så enda alternativet under sulan (om man vill ha en dränerande skiva) verkar alltså vara Isodrän S200.
 
Och anledningen till att ha Isodrän i stället för vanlig cellplast under sulan är enligt Isodrän för att tillåta fuktvandring inifrån grunden och ut i marken/dräneringen utanför grunden. Med bara vanlig cellplast blir det för tätt.
 
tlundberg skrev:
Och anledningen till att ha Isodrän i stället för vanlig cellplast under sulan är enligt Isodrän för att tillåta fuktvandring inifrån grunden och ut i marken/dräneringen utanför grunden. Med bara vanlig cellplast blir det för tätt.
Skall vi för enkelhets skull anta att det mest är reklamsnack?
Vanlig cellplast funkar säkert lika bra ur fuktsynpunkt, den är ju inte alls tät.
Varför inte lägga pengarna på något som gör verklig skillnad?

Att en "vanlig" kantbalk är förbunden med en betongplatta påverkar inte hållfastheten.
Ofta isolerar man också numera kantbalk från platta för att minska värmeläckaget.

I skissen i ditt startinlägg står om betongsulan att B = Lastberoende.
Säljaren kan kanske hjälpa dig med beräkningen, om de vill sälja.
Lasterna beräknas väl normalt mycket mer överslagsmässigt än vad du försöker göra i dina uträkningar?


Lycka till med utbyggnaden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.