Hej!

Jag letar efter mitt första hus att köpa, och har nu hittat ett lovande hus som jag vunnit budgivningen på (dock ej skrivit kontrakt än). Saken är dock den att huset ifråga fortfarande är under avstyckning. Huset är en del av en större lantbruksfastighet som en stiftelse köpt. De vill dock bara ha skogen som kom med fastigheten, och har därför ansökt om avstyckning av fastighetens två boningshus. De 2 boningshusen är till salu som 2 separata fastigheter, och planeras styckas av med några ha mark var. Vad mäklaren sagt till mig är att tanken är att vi skriver kontrakt på köpet, jag betalar en handpenning på 10% och sedan bor jag hyresfritt i huset fram tills avstyckningen är färdig, då vi slutför köpet. Självklart står jag för alla driftskostnader för huset under denna period.

Nu till mina funderingar. Jag är uppväxt i ett gammalt hus på landet, och anser mig ha rätt bra koll på vad det innebär att köpa hus rent praktiskt, men jag måste erkänna att jag har mycket dålig koll på det juridiska kring fastighetsköp. Finns det några risker med att köpa ett hus som är under avstyckning? Det enda kring avstyckningen jag bett ska stå med i kontraktet är att det är säljaren som står för genomförandet av, och kostnaden för, avstyckningen. Jag förutsätter att kontraktet även kommer ha med en punkt om vad som skulle hända iaf avstyckningen av någon anledning ej går att genomföra. Det finns en del som borde renoveras med huset, men jag antar att sådant bör vänta tills jag äger huset.

Till saken hör också att då de två boningshusen som ska avstyckas hört till samma fastighet så delar de brunn. Vid avstyckningen kommer tyvärr brunnen hamna på det andra husets tomt och inte "min". Enligt mäklaren ska det registreras ett officialservitut på att "mitt" hus får nyttja brunnen. Vad som gör mig lite fundersam är dock att "mitt" hus vattenledning t.o.m går genom en hydrofor som ligger i det andra huset. Det känns ju något oortodoxt att jag vid ev vattenproblem då måste gå över till grannen och knacka på. Jag antar att jag måste hålla koll på hur servitutet skrivs, så jag ser till att det täcker allt som måste täckas.

Eftersom en stiftelse numer äger huset så känns mycket kring det något oklart, de har ju aldrig bott i huset och jag vet inte hur mycket information den tidigare ägaren lämnat till dem. De gör dock rätt ofta den här sortens avstyckningar, så jag känner mig trygg med att de kommer genomföra det hela juridiskt korrekt. Mäklaren som säljer huset verkar mycket upptagen av andra affärer och är därför svår att få tag på för svar på mina frågor, och jag känner mig därför något osäker på hela köpet. Finns det någon här som köpt hus under liknande omständigheter och har tips och råd? Eller någon som iaf vill tipsa mig om saker som kan vara viktiga att tänka på i en sådan här situation?

Tack på förhand!
Anna
 
Hej Komakino / Anna, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag har genomfört köp av en fastighet under liknande omständigheter som du beskriver.
Med den skillnaden att jag köpte en obebyggd tomt i väntan på avstyckning.

I vårt köpekontrakt stipulerades att
"Detta köp skall återgå i sin helhet med omgående återbetalning av handpenning om avstyckning ej kan genomföras. Några skadeståndsanspråk kan då ej ställas av någon part."

Vi har lite andra villkor också som rör möjlighet till vatten- och avloppslösningar.
Och i det sammanhanget tycker jag det låter vanskligt med att dela vatten, och dessutom pump och hydrofor.

Där tycker jag att ni skall kräva att säljaren ordnar så de nya fastigheterna blir oberoende av varandra.

Så hade vi också villkor om att fastigheten inte skulle belastas av servitut eller nyttjanderätter, om eventuella gamla pantbrev, om försäkringar och lite annat.

Hoppas att detta har kunnat vara till lite hjälp för dig!
 
Redigerat:
Se till att det finns ett slutdatum där du kan häva köpet om inte avstyckningen är klar till det datumet.

Sedan tror jag också att du bör en klausul som hanterar vad som händer om avstyckningen skulle avvika mycket från det ni nu förutsätter. Om ni ex. får 200kvm tomt istället för några ha.

Hur är det med väg fram till fastigheten?
 
hempularen skrev:
Se till att det finns ett slutdatum där du kan häva köpet om inte avstyckningen är klar till det datumet.

Sedan tror jag också att du bör en klausul som hanterar vad som händer om avstyckningen skulle avvika mycket från det ni nu förutsätter. Om ni ex. får 200kvm tomt istället för några ha.

Hur är det med väg fram till fastigheten?
Bra tankar!

Betr. väg gör nog inte Lantmäteriet någon avstyckning utan väg.
Det är väl ett av grundkraven för bildandet av en ny fasatighet.

Och då uppkommer den naturliga följdfrågan: Över vems mark går vägen?
Det blir eventuellt ett servitut, det skall bildas en vägsamfällighet, anges andelstal mm mm.

Och det måste då också klart framgå i köpekontraktet vem som skall stå för alla kostnader förenade med fastighetsbildningen, upprättandet av servitut, bildande av samfällighet osv. Det kan bli rätt ansenliga kostnader.

Som det står i en passus i det av mig tidigare refererade kontraktet:
"Kostnad för avstyckning och fastighetsbildning betalas av säljaren ensam".
 
KnockOnWood skrev:
Vi har lite andra villkor också som rör möjlighet till vatten- och avloppslösningar.
Och i det sammanhanget tycker jag det låter vanskligt med att dela vatten, och dessutom pump och hydrofor.

Där tycker jag att ni skall kräva att säljaren ordnar så de nya fastigheterna blir oberoende av varandra.

Så hade vi också villkor om att fastigheten inte skulle belastas av servitut eller nyttjanderätter, om eventuella gamla pantbrev, om försäkringar och lite annat.

Hoppas att detta har kunnat vara till lite hjälp för dig!
Tack för svar! Mäklaren skulle skicka mig ett förslag på kontrakt, får granska det noga. Rörande vattnet så tycker jag också att det känns lite vanskligt, särskilt då jag inte vet om brunnen (som förvisso är borrad och borde ha bra vattentillgång med tanke på läget) någonsin har använts som brunn till två permanenthushåll. Huset jag vill köpa är det som varit huvudbostadshus på gården de senaste decennierna, det andra huset (där hydroforen står) vet jag inte i vilket utsträckning det varit helårsbebott. I min kostnadskalkyl finns inte riktigt att borra ny egen brunn nu direkt (andra saker måste prioriteras), men det jag tänker är väl att om jag köper huset med nuvarande vattenlösning så skulle jag nog om några år (när jag betat mig ner på renoveringslistan ;)) välja att borra en egen brunn. Den enda brunn som finns på min tomt just nu är en gammal grävd brunn, som förvisso ser ut att ha relativt gott om vatten även nu mitt i sommaren och med regnbrist, men den vill jag helst inte ta i bruk. Växte upp i ett hus med grävd brunn, och vill helst inte återuppleva den vattenbristen och undermåliga vattenkvalitéen :p
 
hempularen skrev:
Se till att det finns ett slutdatum där du kan häva köpet om inte avstyckningen är klar till det datumet.

Sedan tror jag också att du bör en klausul som hanterar vad som händer om avstyckningen skulle avvika mycket från det ni nu förutsätter. Om ni ex. får 200kvm tomt istället för några ha.

Hur är det med väg fram till fastigheten?
Tack för svar och bra input på vad man ska tänka på med kontraktet! "Mitt" hus har två vägar till sig. Den närmaste är en enskild väg som betjänar flera andra fastigheter längre in på området (där jag antar att jag får betala avgift till vägföreningen). Den andra vägen är en slags genväg som går mellan två ställen på den enskilda vägen och bara går förbi "mitt hus" och det andra som ska säljas. Jag behöver inte använda denna genväg, har min carport vid den andra vägen (och har ej heller bil ;)), men de som köper det andra huset måste nyttja denna genväg. De behöver dock inte nyttja den delen av genvägen som kommer hamna på min mark, de kan åka ut åt andra hållet istället, även om det blir lite av en omväg för dem. Antar att om de vill åka via min del av vägen så får vi skriva servitut på det också, och då får jag väl kräva att det ska stå med att de står för underhåll, snöröjning etc då jag inte kommer nyttja vägen och inte riktigt känner för att handskotta sådär 20-30 m väg. I övrigt bryr jag mig inte om de använder den vägen, den ligger längre bort från "mitt" hus än den andra vägen så det vore ju mindre störande.

Har ritat en karta då jag misstänker att min förklaring kanske inte var helt tydlig:
karta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vattnet tror jag inte du skall oroa dig allt för mycket. Rätt var det är så duger inte brunnen ändå, och då fixar du egen. Dwn kan sina, vattnet kan vara dåligt, pumpen kan gå sönder.

I.köpekontraktet skall det väl stå vilken tomt ni köper? Med karta antar jag. Har inte säljaren något förslag som de pratat med lantmätaren om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.