M
Jag fick tipset av en polare att sätta ett extra lager vindpapp mitt i isoleringen för att minska luftrörelserna inuti isoleringen och därmed göra den mer effektiv. Kan det stämma? Isf, är det någon som gjort så?

I alternativ 2 har jag lagt till ett lager vindpapp mellan 195 och 70-isoleringen.

vägg.png

Edit: ursäkta den röriga bilden...
 
Redigerat av moderator:
Teoretiskt kanske.
Praktisk nej.

Hela iden med "vanlig" isolering är att ha så mycket luft som möjligt och förhindra den att flytta sig.
Jag tror isoleringen klarar av det själv utan hjälp från extra papp.
 
M
Tack för svaret! Vad är det som gör att tex Polyurethan (PE) isolerar så mycket bättre än tex glasfiberull/stenull? Båda har mycket luft, men PE har stängda porer - dvs ingen luft-transport inuti materialet.
 
Jag *tror* inte heller att det gör någon nytta. Det borde vara rätt "vindstilla" bakom fasadplankorna så hur mycket kan ytterligare ett lager påverka?
 
M
Jag vet inte :) Tror inte det blåser bakom utegipset, men det är ju ändå 30cm isolering och någon luftström bör det bli då ena sidan kommer vara kall och andra varm. Men, det kanske är så liten effekt att det inte spelar någon roll. Tycker att det vore intressant att förstå varför PE skulle vara så mycket bättre på att isolera jämfört med glasfiber eller stenull 23mW/mK jämfört mot 37mW/mK. (Siffrorna tog jag från Rockwools och SPU Isolerings hemsidor). Första uppenbara skillnaden är just cellstrukturen hos PE som effektivt stoppar luftflödet internt i materialet och därmed minskar konvektionen.

isolering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: såg en nyttig länk om PE och glasfiberisolering: http://www.spu-isolering.se/files/spu/PDF_Ruotsi/SPU_ISOLERINGSJAMFORELSE_3_2012_A4_Swe.pdf
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.