I samband med vår utbyggnad skall vi byta tak.
Just nu har vi vitmålad trätak men jag känner nog för att lägga in gipstak i den nya delen samt byta ut det gamla. Tycker att det är för mkt lantkänsla över trätak - gipstak känns mer modernt men jag är väldigt osäker......

Vi är ganska minimalistiska av oss i vår övriga inredning dvs less is more....

Vad tycker ni? :p
 
Det beror ju på vad du vill åstadkomma. Vi har gips genomgående, utom i två snedtak där vi har vitlaserad pärlspont. Det ger litet mera liv åt ytan..
 
Vad ni ska välja är såklart en smaksak men själv är jag helt inne på din linje - alltså släta gipstak och inte trä. För mig känns trä lite lantligt och jag får ofrånkomligen associationer till det glada sjuttiotalet och dess murriga bastukänsla (det hjälper lite om panelen vitlaseras men inte helt ;)). Är ni inne på den strama stilen tycker jag släta gipstak passar ypperligt men säkert finns det andra uppfattningar i denna fråga...

/Lena, som flyttar till nytt hus om mindre än tre veckor (behöver kanske inte tillägga att alla tak är släta).
 
:) kul att läsa. Jag uppfattar gipstak som mer budget tak. Det kan vara ok om man spacklar odentligt så att inga skarvar syns men detta är grymt klurigt att få till.

Tycker för min del att trätak förmedlar en mer arbetad känsla, dock så bör de vitlaseras så att de inte blir gual efter ett tag för då är det verkligen fjällstugevarning.

Ett mellan läge som vi valt i rum där det känns lite för "rörigt" att sätta in vanligt trätak är att sätta ett furugolv i taket.
Vi har gjort detta i ett sovrum, klädkammare, badrum och bastu.

I badrummet, kläddkammaren och bastun laserade vi det dubbla gånger för att få bort all gul samt rosa kulör.
Känns faktriskt riktigt frächt till vit kakel och är lätt att torka av.

Men som sagt är detta en smaksak :cool:
 
Hej!

Vi har också stått i valet och kvalet om trä eller slätt tak. Hos oss lutar det nu åt trä med rätt breda brädor och en enkel fas i skarvarna. Helt vitmålat. Inte lasyr alltså. Vi tycker också att gips ser lite dött. Speciellt om man tänker hålla väggarna också släta och målade, så blir det lite sterilt och hårt tycker jag.

Vill man ha slätt och lite gammaldags finns ju också vävspända tak som det finns en länk om på Byggnadsvård här tror jag.

:) pinebar
 
Ja, det är verkligen intressant det här....

Jag måste säga att nu har jag nästan ändrat mig ...igen.... ;)
Vi har nu börjat sätta upp gipstak i sovrummet så där blir det inget mer trätak. Dessutom har vi lagt in en del spotlight och då passar gips bättre än trä.

Dock kommer vi nog fortsättea med vårt VIT-målade trä tak i v-rummet. Det är ju trots allt mer levande än gips.
........... :D

 
Har inte sett detta i verkligheten, men det är ett tak som sätts ungefär som ett klick-golv, fast du måste skruva lite. Dock behöver du inte spackla eller måla.

http://www.byggelit.se/tak~23.php
 
Den faktor som vägde tyngst när jag valde gipstak var brandsäkerheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.