Bowman
ImageUploadedByTapatalk1373726257.472339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är en vanlig trefasledare, men det är ett ljusrelä emellan den och centralen så att säga.
Skarven funkade tills idag, men den var tillfälligt kopplad med wagos, av elektriker, och nu ville jag skarva ihop allt som det var från början, med hylsa och vulktejp så att det håller.


Ok, från vänster, blå vit och svart kallar jag dessa efter min märkning.

Mellan vit och svart händer inget med mitt mätverktyg.

Mellan vit och blå lyser 230-300v jfb löser inte ut.

Mellan blå och svart får jag också 230-300v jfb löser inte ut där heller först gången jag provade. Men andra gången jag provade löste jfb ut.

Hjälper den faktan?

Bild på spänningsprovaren.
ImageUploadedByTapatalk1373726649.148628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bowman
Brasselamell skrev:
Med största sannolikhet är detta jobb ett arbete för en behörig elektriker, ring tillbaka din elektriker så slipper du äventyra säkerheten i din anläggning som du och ingen annan ansvarar för som fastighetsägare.
Jo jag vet, men lyckas jag bara identifiera rätt kablar som jag fipplade till det med så är det inga problem.
Antigen så funkar det eller så funkar det inte.
Detta känns inte som ett avancerat jobb, trots mina problem dock.

edit/
Kanske är det svårare än man tror..
 
Redigerat:
Bowman skrev:
Ok, från vänster, blå vit och svart kallar jag dessa efter min märkning.

Mellan vit och svart händer inget med mitt mätverktyg.

Mellan vit och blå lyser 230-300v jfb löser inte ut.

Mellan blå och svart får jag också 230-300v jfb löser inte ut där heller först gången jag provade. Men andra gången jag provade löste jfb ut.

Hjälper den faktan?

Bild på spänningsprovaren.
Ja det hjälper mig att "gissa" dock inte så mycket att jag vill råda. Du måste tvärsäkert identifiera vilken tåt som är vad på båda kablarna. Troligen innebär det att du måste kolla i andra änden på respektive kabel hur det är kopplat och hitta märkningar på kabeln eller faktiskt mäta fram exakt vad som är vad.

Chansar du kan det bli helt livsfarligt!
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman skrev:
Antigen så funkar det eller så funkar det inte.
Så enkelt är det inte! Kopplar du skyddsjord fel kan du exempelvis spänningssätta en utebelysning (eller vad det nu handlar om). Allt kan verka fungera tills den dag någon rör utebelysningen och avlider. Och nej jag överdriver inte utan det finns en reell risk att en felkoppling kan få dessa konsekvenser.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Alfredo skrev:
Ja det hjälper mig att "gissa" dock inte så mycket att jag vill råda. Du måste tvärsäkert identifiera vilken tåt som är vad på båda kablarna. Troligen innebär det att du måste kolla i andra änden på respektive kabel hur det är kopplat och hitta märkningar på kabeln eller faktiskt mäta fram exakt vad som är vad.

Chansar du kan det bli helt livsfarligt!
Ja ok, då avvaktar jag med det tills någon som faktiskt vet vad som är vad kollar på det.
Förbannat surt att betala massa för det dock. Det handlar ju bara om att koppla ihop tre kablar med fas jord och nolla. Men det är tydligen svårt nog.

Men hur särskiljer man fas, nolla och jord genom mätning egentligen då?

Tack för att ni tar er tid!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bowman
Alfredo skrev:
Så enkelt är det inte! Kopplar du skyddsjord fel kan du exempelvis spänningssätta en utebelysning (eller vad det nu handlar om). Allt kan verka fungera tills den dag någon rör utebelysningen och avlider. Och nej jag överdriver inte utan det finns en reell risk att en felkoppling kan få dessa konsekvenser.
Ja ok, det låter som att det finns en anledning till att det finns elektriker :)
Men som sagt, jag låter det vara till elektrikern kan fixa det.
Vill inte att någon i familjen pillar på nåt och skadar sig eller dör så klart.
 
  • Gilla
Brasselamell och 1 till
  • Laddar…
Enligt din mätning i #16 har du grovt sett och som även många av de beryktade behöriga elektrikerna skulle gjort och nöjt sig med identifierat blå - fas, vit - nolla och svart - jord. Det som skiljer dig och dem är att få av skrået skulle nedlåta sig till att använda spänningsprovaren från Malmbergs. :)

Tack vare att du vid någon av dina tester lyckades lösa JFB minskade möjligheterna till potentiellt farliga felkopplingar högst väsentligt om du utgår från färgerna ovan.
 
  • Gilla
Johannabacken
  • Laddar…
Bowman
GK100 skrev:
Enligt din mätning i #16 har du grovt sett och som även många av de beryktade behöriga elektrikerna skulle gjort och nöjt sig med identifierat blå - fas, vit - nolla och svart - jord. Det som skiljer dig och dem är att få av skrået skulle nedlåta sig till att använda spänningsprovaren från Malmbergs. :)

Tack vare att du vid någon av dina tester lyckades lösa JFB minskade möjligheterna till potentiellt farliga felkopplingar högst väsentligt om du utgår från färgerna ovan.
Det låter ju bra, men andras tråden tycker ju inte verkar så enkelt?
Men det du säger är ju vad jag trodde om hur man borde komma fram till fas/noll/jord..

Jag skall försöka snacka med elektriker eller någon som kan el bättre än jag, för vad jag lärde mig under dagen och i tråden så var det lite mer komplicerat än jag trott. Eller snarare, det kan gå fel på fler sätt än jag trodde.
 
Du har förstått allt på ett bra sätt och mätt samt fått fram ett resultat som kommer visa sig rätt. Inget fel i att du avvaktar men ibland behöver man inte göra saker svårare än de är. Elinstallationer av de typer vi brukar beröra här på forumet är inte av den arten att inte en normal nutida människa ska relativt enkelt kunna förstå och jobba med dem.
 
  • Gilla
Johannabacken och 1 till
  • Laddar…
Bowman
GK100 skrev:
Du har förstått allt på ett bra sätt och mätt samt fått fram ett resultat som kommer visa sig rätt. Inget fel i att du avvaktar men ibland behöver man inte göra saker svårare än de är. Elinstallationer av de typer vi brukar beröra här på forumet är inte av den arten att inte en normal nutida människa ska relativt enkelt kunna förstå och jobba med dem.
Ja ok, tack.

Om jag kopplar så. Samt att det funkar och utebelysningen lyser som den skall.
Kan jag på något sätt dubbelkolla så det inte är något "smygfel" någonstans som kan skada någon?

Jag har ju en jfb på allt detta, det borde väl vara svårt att jfb funkar och det ändå kan vara farligt?
 
Just så, om du får belysningen att funka och samtidigt har en JFB som fungerar vid test både med testknapp och genom att mäta med Malmbergaren mellan fas och mot den tråd du fått fram som jord tidigare ges inte många farliga fall du skulle kunna åstadkomma. I praktiken så nära noll du kan komma, ett närmast helt teoretiskt scenario som inte en normalelektriker isf kommer att ta hänsyn till heller.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
GK100 skrev:
Just så, om du får belysningen att funka och samtidigt har en JFB som fungerar vid test både med testknapp och genom att mäta med Malmbergaren mellan fas och mot den tråd du fått fram som jord tidigare ges inte många farliga fall du skulle kunna åstadkomma. I praktiken så nära noll du kan komma, ett närmast helt teoretiskt scenario som inte en normalelektriker isf kommer att ta hänsyn till heller.
Ok, tack för hjälpen.
Skall kolla en gång till i lugn o ro om jag kan få ordning på det, men känns det inte helt solklart och funkar efter det så låter jag det vara och lämnar det till behörig elektriker. Hur enkelt det än må vara i teorin. :)
 
Det låter bättre - när du själv förstår mätresultatet och hur det fungerar så kan du gå vidare. Det är fullt normalt att en spänningsprovare löser en JFB om man mäter mellan fas och skyddsjord eftersom de spänningsprovare av äldre typ hade en inbyggd belastning för att ge säkra mätvärden (av spänningen). Nyare spänningsprovare mäter med lägre ström, mest pga säkerheten. Med ena testpinnen på en fas så är den andra testpinnen potentiellt farlig att ta i.

Om du skalar upp kabeln lite till så kommer du sannolikt att hitta en siffermärkning av ledarna. Då behövs inga McGyver-metoder för att reda ut vilken som är vilken ;).
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Jag skall kolla noggrannare på kablarna med, kanske finns det märkning som du säger, det borde ju göra kan man tycka. Jag vet vart andra änden sitter i en dosa, så då kan jag ju jämföra med.
bata för att dubbelkolla mätvärdena jag får fram som sagt.
Ttack skall du ha.
 
Bowman
Nu skall ni få höra..
Givetvis fanns det märkning om man tittade noga, behövde inte ens skala mer..
1,2 &3 stod det på kablarna, ibland undrar jag hur dum man är.
Jag får skylla på att jag är nybörjare.

Jag kollade i dosan och skrev noga ner siffrorna till kablarna.
ImageUploadedByTapatalk1373788189.081894.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dosan då:
Blå = 1
Svart = 2
Jord = 3
Det stämmer med hur jag märkte, och kallade, kablarna själv innan efter mätningen.
Kopplade där efter och se på fan, det lyser :)

Tack för att ni stod ut med mitt fipplade, och hjälpte mig rätt, med försiktighet.
Man lär sig så länge man lever.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.